Star Citizen Článek Star Citizen

Star Citizen

Martin Klekner

Martin Klekner

17. 11. 2012 23:00 14
Reklama

Crowdfunding je úžasná věc. Stále častěji se stává, že autoři, kteří mají nápad na projekt, který je ambiciozní, originální, ale zároveň i riskantní, se raději než na velké distributory obrátí na fanoušky. Namísto toho, aby dostali peníze od nějakého nabubřelého podnikatele, který by pak do projektu neustále strkal pracky, žádají o podporu přímo ty, kterým jde o výsledný produkt nejvíc. Portály jako Kickstarter dokázaly za poslední měsíce nakopnout projekty, které by nejspíš neměly šanci vzniknout – nový díl Broken Sword, Project Eternity od Obsidianu, Wasteland 2 a další. Ti všichni nejenže uspěli, ale několikrát překročili plánovanou částku, kterou chtěli vybrat. A nyní se mezi ně zařadil i Star Citizen.

Návrat legendy

Chris Roberts se vrátil. Před dvěma dekádami obrátil herní průmysl naruby se svým revolučním vesmírným simulátorem Wing Commander. Dodnes je považován za jednoho z herních guru, za pionýra v oboru a vizionářskou legendu. Když proto před deseti lety odešel z herního průmyslu, poté co jeho firmu Digital Anvil (spolu s právy na jeho herní značky) odkoupil Microsoft, mnozí to považovali za jednu z největších ztrát v herních dějinách. Jenže letošní GDC ukázalo, že legendy se občas vrací. A že i staří vizionáři dokáží zatřást moderním světem.

„Po mnoha letech si myslím, že teď po technické stránce konečně přišla doba, kdy jsem schopen udělat hru, jakou jsem vždycky chtěl vytvořit,“ okomentoval Roberts svůj návrat krátce poté, co skončila technologická prezentace jeho díla. A jedno je nutné říct hned na začátku – tohle dílo bude monumentální. Od prvního záběru do posledního vystřeleného laseru, rozměry tohoto vesmíru, všech jeho lodí, křižníků a bitevních stanic, nás nejspíš nepřestanou udivovat. A abyste věděli o čem mluvím, odkážu vás nyní právě na toto video, kterým Chris svůj projekt prezentoval a které řekne víc než tisíc slov.

Mix Freelanceru a EVE

O jakou hru se jedná je jasné. Je to opět vesmírný simulátor a nezapře se, že kráčí ve stopách Wing Commanderu a StarLanceru. Chris však chce tentokrát zvednout laťku o něco výš. Pokud si pamatujete hru Freelancer a zkombinujete ji s EVE Online, dostanete zhruba to, po čem touží. Akční hru, která vás vtáhne do děje jako žádná jiná, která však rovněž poskytne obrovský otevřený svět s funkčními ekonomickými pravidly, právním systémem, vývojovými žebříčky, frakcemi a kariérami všeho druhu, od zasloužilého vojáka, po piráta či obchodníka. Ovšem pozor, příznivci singlu, nepanikařte. Nejde o klasickou MMORPG.

Star Citizen bude možné hrát i offline. I v tom případě vám bude k dispozici celý svět, bude pouze svázaný singleplayerovou dějovou linkou. Autoři sice zatím tají, o co v ní přesně půjde, už teď ale vypustili náznaky. Tak předně, celá galaxie bude pod nadvládou jediného, postupně se hroutícího impéria. Roberts situaci přirovnává k pozdním fázím starověkého Říma. Dříve nezlomný kolos se hroutí, ze všech stran na něj doráží vzbouřenci a renegáti, říše se zmítá vnitřními nepokoji a problémy a postupně ztrácí svou výsadní pozici. A k tomu se odněkud vynoří neznámá mimozemská rasa, která má jen ty nejbídnější úmysly.

Singleplayer a otevřený svět

Rozhodnete-li se začít hru touto dějovou linkou, osaháte nejprve základy a naučíte se ve světě Star Citizen pořádně orientovat. Ve chvíli, kdy budete vypuštění z akademie, však věci naberou tempo. Emzácká hrozba se stane až příliš reálná a vy budete povoláni do první linie, kde naberete skutečné bojové zkušenosti. A pak už budete jen pár krůčků od vstupu do elitní jednotky Squadron 24, okolo níž se celý single točí. Jedná se o ty nejlepší z nejlepších, ekvivalent francouzské Cizinecké legie, se kterou impérium operuje daleko za svými hranicemi. Pobyt zde z vás udělá veterána. Až službu dokončíte, budete konečně vrženi do širého světa. Pak už bude vše jen na vás.

Zajímavé přitom je, že i v průběhu vašeho singleplayerového dobrodružství budete moci povolat do zbraně své přátele. V případě, že se na vás sesypou protivníci, dostanete možnost aktivovat tzv „battle instance.“ Jde o podobný systém, jako má třeba Dark Souls. V tu chvíli se vyšle žádost o pomoc všem vašim hrajícím přátelům, kteří dle vlastní vůle mohou skočit do vaší hry a pomoci vám. Mají-li vlastní lodě, přiletí s nimi, máte-li na palubě volné místo za některým z turretů, mohou kdykoliv sednout za něj. Systém to přitom má být naprosto pohodlný a intuitivní.

Online hra bez NPC

Tak jako tak vám bude nakonec stejně nabídnuta možnost zahrát si Star Citizen onlinově. V tomto světě pak bude veškerá populace tvořena hráči, kteří si zde budou (do jisté míry) moci dělat cokoliv je napadne. Ti, kteří budou sympatizovat s impériem, mohou zvolit vojenskou kariéru, získat občanství (které bude hrát v SC obrovskou roli), dostat se třeba až na pozici admirála a velet vlastním vesmírným lodím. Jiní se spokojí s rolí průzkumníků či stíhačů u speciálních jednotek. Obchodníci a vlastníci lodí a nemovitostí budou rovněž podporováni. Budou ovšem samozřejmě i tací, kteří nebudou chtít hrát podle pravidel daných impériem.

Ti se mohou kdykoliv stát renegáty a piráty. PvP bude samozřejmě přítomno, takže hráči budou kdykoliv moci útočit na ostatní lodě a přilepšovat si lupem cizího majetku. Kromě obranných systémů svých obětí ovšem budou muset dávat i pozor na galaktickou policii, která bude strážit všechny důležité sektory říše. V těch odlehlých to bude jiné – zde si budou moci hráči vybudovat jakoukoliv říši uznají za vhodné. Roberts skutečně míří na to, aby se každý účastník cítil součástí onoho obrovského vesmíru. Vše, co uděláte, bude důležité. Od objevení nového souhvězdí (to pak bude pojmenováno po vás) po výhru bitvy mezi dvěma frakcemi, vše se podepíše na stavu univerza Star Citizen.

Co Robertse štvalo na starých hrách, bylo, že před deseti lety vývojář začal dělat hru, za dva tři roky ji vydal, krabice šla do krámů, kritici napsali recenze, někdo si ji koupil a tím to vše skončilo. Nyní je nadšen možností vytvářet pravidelně nový obsah, rozšiřovat galaxii kousek po kousku a během několika let z ní vytvořit žijící a dýchající kolos. To vše navíc plánuje zadarmo, hráči si prostě na začátku koupí SC jako by šlo o normální titul, a pak budou moci hrát zadarmo jak dlouho chtějí. Navrch bude ovšem k dispozici i bonusový obsah, který půjde za poplatek do hry stáhnout – systém velice podobný Guild Wars 2. Doufejme, že to s ním Roberts vezme s citem...

Vizuální hody

Zatím je okolo hry spousta otazníků, v podstatě všechno se ještě může změnit. Jedno však zůstává – vysoce modifikovaný CryEngine 3, který z PC ždímá maximum (hra je vyvíjena jen pro PC). Chris Roberts je puntíčkář a nedovolí, aby jeho nové dítko vypadalo špatně. Většina modelů tak bude mít až desetkrát víc polygonů než běžné tituly dneška. Nikdy se nestane, že byste narazili na rozplizlou texturu – i největší křižníky budou mít stejné detaily jako malé stíhací letouny (od 300 tisíc do 2 milionů polygonů). Během hry si tyto budete moci navíc libovolně upravovat, sestavovat své vlastní lodě, měnit jejich vzhled a výbavu.

Hra má pak vynikat i po stránce ovládání a fyziky. Na první místě je intuitivnost, hned na druhém pak realismus. Ovládání letounů je založeno na realistických systémech, které pohání moderní stíhačky. Stroje budou přesně reagovat na to, jak pohnete se svým joystickem a jaké trysky přitom zapojíte. Když vám pak nepřítel rozstřelí některý z thrusterů, celá loď se okamžitě začne chovat velmi nepředvídatelně. A pište si, že přesně o to se vaši protivníci budou snažit.

Od oznámení hry a spuštění crowdfundingového projektu uběhlo něco málo přes dvacet dní. Zbývá jich ještě devatenáct. Již nyní přitom hra vydělala téměř 2,5 milionu dolarů, tedy 124% z toho, co autoři plánovali vybrat původně. Je tedy jasné, že Star Citizen nejspíš bude. Můžeme jenom doufat, že legendární autor během těch let, které strávil na filmech, nezapomněl jak dělat hry. A že všechno, co nasliboval, i splní. Podle toho, co teď o hře víme, to totiž vypadá zatraceně dobře.

Chcete-li projekt rovněž finančně podpořit a získat tak spoustu bonusů až Star Citizen v blíže nespecifikované budoucnosti vyjde, neváhejte a zavítejte na homepage hry či Kickstarter.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama