Reportáž popisuje neobvyklé fungování Valve. Jak funguje systém bez hierarchie a proč firmě chybí diverzita?
i Zdroj: Valve
Byznys Novinka Reportáž popisuje neobvyklé fungování Valve. Jak funguje systém bez hierarchie a proč firmě chybí diverzita?

Reportáž popisuje neobvyklé fungování Valve. Jak funguje systém bez hierarchie a proč firmě chybí diverzita?

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

27. 1. 2023 11:57

Studio Valve dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější herní výrobce a se svým Steamem v podstatě změnilo herní průmyslu. Na druhou stranu jde ale o velmi záhadné uskupení, které vyvíjí minimum her, k ničemu se nevyjadřuje, nekomunikuje s médii a zásadně nedělá třetí díly sérií. Youtubový účet People Make Games nyní zabrousil do zákulisí toho, jak tato velmi neobvyklá firma funguje.

Reklama

  • Podrobná reportáž vysvětluje, jak funguje Valve
  • Rozebírá jeho absenci hierarchie, rozhodovací procesy i přístup k diverzitě a náboru zaměstnanců

Na základě rozhovorů s šestnácti současnými nebo bývalími zaměstnanci tým autorů zjistil, jak vlastně Valve funguje. Americká firma se totiž nedrží některých zvyklostí, které pohánějí jiná (nejen) herní studia.

Velmi neobvyklá je třeba absence hierarchie. Zatímco ve většině velkých firem funguje velmi podrobný systém podřazeností a nadřazeností, kde mají jednotlivé týmy svého lídra, nad ním stojí manažeři, nad nimi další manažeři, poddružní ředitelé a samotné vedení firmy, ve Valve údajně nic takového nefunguje. Všichni zaměstnanci jsou si v podstatě rovni, a pokud se chtějí věnovat konkrétní části herního vývoje, prostě se jen přesunou k dotyčnému týmu, nebo si vytvoří vlastní. Rozhodovací úlohu údajně nemá ani samotný šéf Gabe Newell, i když to asi v praxi není stoprocentní pravda. Určitou vůdčí roli dostávají tvůrci jen v rámci projektů.

Vývojáři se pak hodnotí navzájem v rámci takzvaného stack ranking, který ale funguje jinak, než ten, o kterém jsme nedávno psali v souvislosti s Blizzardem. Všichni zaměstnanci se hodnotí navzájem v rámci týmů, a sdílejí své zkušenosti na základě spolupráce na konkrétních projektech. Každý z nich tak získá minimálně dvě reference, ze kterých se tvoří žebříčky a na základě nich se pak tvoří roční odměny. Tento výpočet je údajně dost komplikovaný, ale údajně funguje férově a navzájem rovní vývojáři jsou velmi upřímní.

V takovém systému má samozřejmě každý zaměstnanec své slovo a výrazný vliv na směřování firmy a další vývoj. Má to ale i své stinné stránky. Problémem je třeba nábor nových zaměstnanců, do kterého mluví široký okruh kolegů, a i jeden jediný může potenciálního zájemce odmítnout a pohovor tak výrazně zkomplikovat. Z toho také vyplývá, že je nábor velmi homogenní, a ve výsledku jsou zaměstnanci Valve až extrémně nerozmanití. Údajně ve firmě pravidelně najdete jen jednu programátorku, a absolutní většinu studia tvoří starší běloši.

To totiž souvisí i s tím, že Valve zásadně nenabírá mladé a talentované autory, ale jen zkušené (seniorní) tvůrce s větším množstvím let zkušeností. Právě tato skupina zatím příliš pestrá není, protože do ní ještě nedorostla nová, rozmanitější generace vývojářů. Oslovení zaměstnanci argumentují, že vedení firmy neoznačují za rasistické nebo netolerantní. Jen z principu fungování firmy prakticky nefungují jakékoliv snahy o větší diverzitu pracoviště a týmy logicky nabírají nováčky, kteří jsou jim nejpodobnější.

Z Blizzardu odešel šéf vývoje WoW Classic. Protestuje proti nařízením, podle kterých prý manažeři musí kritizovat své podřízené
i Zdroj: Blizzard

Z Blizzardu odešel šéf vývoje WoW Classic. Protestuje proti nařízením, podle kterých prý manažeři musí kritizovat své podřízené

Studio Blizzard opustil ředitel vývoje World of Warcraft Classic Brian Birmingham. Ten otevřeně poukázal na to, že nyní…

24. 1. 2023 14:53
1

Velmi specificky pak firma přistupuje k problematickým tématům. Například v době diskuzí spojených s hnutím Black Lives Matter a kontroverzním zabitím George Floyda bylo kritizováno kvůli absenci vyjádření. Studio prý nad možnými přístupy dlouho diskutovalo, a nakonec se rozhodlo držet své taktiky nevyjadřování se k čemukoliv, co se přímo netýká Steamu nebo her od Valve. Každý zaměstnanec ale dostal 10 tisíc dolarů, aby je věnoval na jakoukoliv charitu podle svého uvážení. Peníze ale byly věnovány s tím, že nikdo nebude kontrolovat, jak byly využity. Teoreticky si je tedy autoři mohli nechat pro vlastní účely.

Video dále rozebírá, jak Valve vybírá, které hry dovolí vydat na Steamu a které ne, nebo jak firma nakládá se zasílanou elektronickou poštou. Pokud se tedy o neobvyklém studiu chcete dozvědět více, doporučujeme jeho zhlédnutí.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama