Red Faction: Guerrilla Článek Red Faction: Guerilla

Red Faction: Guerilla

Dalibor Franta

Dalibor Franta

20. 4. 2008 22:00 2
Reklama

Už Petr Bezruč to věděl. Že není na tom světě nic horšího než nakrknutý horník. Celý den dobývá pod zemí kdovíjaký šutr, tahá se s mlátkem a želízkem a krmí kanárky a nesmí si tam na to na všechno chudák stará ani posvítit, sic by do povětří vyletěl. A když ne do povětří, tak aspoň do vyšší šachty. A to by se mu ani trochu nelíbilo, takovému horníkovi. A teď by měl ještě podle důchodové reformy kutat takhle ve tmě a v nepohodlí do rovných 65 let… to by jednomu ze rtů uhlo i něco krapet horšího než rubíny…

Již vzhůru, psanci této země

Ale copak čeští horníci, ti se ještě mají. Těm se to ještě vesele kutá mladou a poddajnou ostravskou pánví. Co mají říkat jejich marťanští kolegové? Před lety si v dvoudílné střílečce od THQ vymohli jakás takás práva a ještě se ani na planetě nestačila usadit všechna ta její rudá antuka a už se na nich pase noví příživník – Earth Defence Force. A série dávno mrtvá znovu ožívá. Mimochodem - pokud si na dvojici destrukčně rozverných FPS Red Faction z počátku milénia ještě pamatujete, můžete to všechno zase rychle zapomenout. Žádný velký svátek se tehdy stejně nekonal a volné next-gen pokračování s přídomkem Guerilla si z dvojice předchůdců bere snad jedině jméno a planetu. A nápad. A historii. A sem tam nějaký ten herní mechanismus. Takže vlastně nic moc. Spíš moc, než nic. Ale to je vlastně fuk. Důležité je, že horníci znovu opouštějí své sloje, aby na povrchu teraformovaného Marsu naučili dalšího kapitalistu lekci slušného zacházení s dělníky.

Již vzhůru, všichni jež hlad znět

Red Faction: Guerilla se přesune z FPS do akčnější 3rd person polohy, a to hned ze dvou více méně rozumných důvodů. Lépe tak vynikne zbrusu nový sandboxový nátěr spolu s dokonale překopaným enginem destrukce, kdysi známým též jako „revoluční“ GeoMod („Vystřel si díru do libovolné zdi. Ale ne do téhle – raděj tam do té.“). Výsledkem je zvláštní a nade vší pochybnost přitažlivá kombinace otevřené válečné zóny à la Mercenaries s kompletně zničitelným prostředím à la Battlefield: Bad Company. Hlavní hrdina, zatím bezejmenný účastník a budoucí vůdce povstání putuje bez omezení (i za pomoci futuristických dopravních prostředků) rozlehlými pláněmi rudé planety, navštěvuje četné osady a města, plní hlavní i vedlejší questy, vypomáhá v porůznu roztroušených půtkách povstalců s jednotkami EDF a postupně si buduje svůj Resistence Level – pověst renegáta a lídra marsovské rebelie. Jak už to tak v podobných případech chodí, není taková pověst vůbec na škodu. Čím vyšší bude hladina vašeho odporu, tím víc obyvatel Marsu se spontánně přidá na vaši stranu a vypomůže s těžšími úkoly. Co se questů týče, THQ slibuje dostatečně rozmanité rozpětí. Od brutálních útoků na vojenské kolony v poušti, o kterých se doslechnete v místních putykách, až třebas k precizním záchranným akcím uprostřed hustě zalidněných městských oblastí.

Teď právo v jícnu duní temně

Je-li řeč o destrukčním enginu, zajde tentokrát mnohem dál, než by se stařičkému GeoModu bývalo byť jen snilo. Ničení okolí nabralo globálního měřítka a nejeden statik jistě zhyne v exstatické křeči, až zví, že bude možné poslat k zemi celá bytelná stavení. Budovy totiž disponují nosnými zónami, jejichž narušení je pošle k zemi stejně spolehlivě jako… všechny ty věci, co obvykle spolehlivě posílají k zemi budovy. Hráč bude mít k dispozici dálkově odpalované nálože, výkonné hornické kladivo (mlátek 21. století), podomácku vyráběný raketomet značky „co Mars dal“ nebo úplně obyčejnou, smutně konvenční pušku. Ta sice domy ničit neumí, zato umí smutně konvenčně střílet lidi. Trochu si zatím lámeme hlavu s tím, jakou roli bude hrát destrukce takových rozměrů ve free-formové akci (co když si 90 % hry zničíme, ještě než ji budeme potřebovat?!), ale hrstka vyvolených, která již měla tu čest vyzkoušet si Red Faction v akci, se nad dovednostmi nového enginu nestačí rozplývat. Údajně i aktuální králové destrukce z Battlefield: Bad Company mohli by se na Marsu mnohému přiučit. Jen houšť, voláme!

A výbuch zazní naposled

Kde třetí Red Faction exceluje i z pohledu na těch pár zatím zveřejněných obrázků, je grafika a atmosféra. Po nešťastné vánoční aféře s únikem několika nevzhledných screenshotů sáhlo si THQ do svědomí a usilovně vizuální stránku své hry leští (pokud ovšem usilovně neleští těch pár obrázků, to by byl, pravda, méně pozitivní scénář). Dává tak mimo jiné vyniknout i mimořádně lákavé atmosféře zašlého světa, která ponejvíce evokuje takové klasiky jako je Total Recall Paula Verhoevena, nebo Šíleného Maxe George Millera. Spojení náboje, výjimečných lokalit a možnosti vší tou krásou volně korzovat dělá z Red Faction: Guerilla zcela nečekaně jednu z nejnadějnějších letos oznámených her. Na vydání si ale bohužel nějaký ten čas počkáme. Xbox 360, stejně jako PS3 a PC se nedočkají dříve než v průběhu příští roku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama