Project Sylpheed
Pryč jsou ty časy, kdy konzolovému hráči stačil ke spokojenosti barevný televizor značky Tesla s umakartovým obložením, konzole Sega CD (kdysi černé barvy, nyní už značně jetá dlouhým pobytem na stánku pouličního prodavače) a nějaká ta střílečka na zahřátí – Silpheed například. Jednoduchá, ale na pohled moc pěkná scrollovací vesmírná rubačka od Game Arts, kde laviny a laviny hranatých emzáků umíraly pod náporem blasterů malého kosmického plavidla. Dnes už s umakartovou Teslou díru do světa neuděláte, ale hry...ty zůstaly pořád stejné. Project Sylpheed pro Xbox 360 je toho důkazem.
Jedno tvrdé Y a tolik povyku
Pravda, asi není třeba zdůrazňovat, že se za ta léta Silpheed přeci jenom nepatrně změnil, když si do názvu vedle slůvka Project pořídil apartní tvrdé Y (čímž mimochodem stihnul dokonale zamotat hlavu celé hráčské obci od Tokia až po Prahu a zajistil si mediální masáž dlouho před samotným vydáním), přesedlal na next-gen konzoli a hlavně přidal dnes už tolik nezbytný třetí rozměr. Vše ostatní však zůstalo při starém a jádro Project Sylpheed tak tvoří bláznivá arkádová hratelnost, mraky nepřátel, futuristické zbraně a efektní prezentace. Přechod do 3D sebou sice přinesl několik změn, jako je například naprostá svoboda pohybu, propracovanější ovládání raketoplánu ve všech myslitelných osách a bezpochyby i mnohem rozsáhlejší mapy. Pořád však lze všechny tyto prvky hodit za hlavu, zapnout si pěkně začátečnický mód a kosit vetřelce z vesmíru postaru – rozuměj bezhlavě. Vývojáři z Game Arts, kteří spíše než vesmírnými střílečkami prosluli svou RPG sérií Grandia, se i přesto snažili (nenápadně!) do hry vpašovat pár strategických elementů. V pozdějších fázích hry tak bude kromě svého stroje možné ovládat i další podřízené stíhačky, sypat z rukávu rozkazy, měnit formace a na taktické mapě plánovat trasy útoků.
Čím víc, tím líp
Zde je bude možné směnit za vylepšení všeho druhu, včetně samonaváděcích raket, lepších štítů, či nejrůznějších power-upů ulehčujících práci na bojišti. Primární nosič zbraní unese až tři různé druhy munice, přičemž na výběr by mělo být až z padesáti variací. V extrémním případě se tak může stát, že vaše plavidlo bude nejenom létající neprůstřelnou pevností, ale bude se automaticky natáčet k nejbližším nepřátelským strojům, provádět otočky o 180º na místě, nebo brzdit a akcelerovat v pouhém okamžiku.
Pro monumentální arkádové bitvy, které před vámi Project Sylpheed rozehraje, si ani nelze přát nic lepšího. Desítky strojů v bojových formacích křižují vesmírný prostor, barevné trasy laserových kanónů pletou na obloze neprostupnou síť a člověk v prvních chvílích neví kam dřív skočit, či kterým efektem se dřív kochat. Toto barevné divadlo však občas vyčerpá i tak výkonnou konzoli jako je Xbox 360. V těch nejvypjatějších momentech lze tedy podle informací z Japonska očekávaní mírné snížení framerate a s tím i celkové plynulosti hraní.
Story o pohledné dispečerce
Project Syplheed se, co do hratelnosti, od svého stařičkého předchůdce vskutku nijak zásadně neliší. Nic na tom nezmění ani fakt, že prošel omračující vizuální modernizací a asi nikdo, kdo hrál původní verzi pro Sega CD, nebo remake pro PS2, by ho nepoznal. Je to prostě arkáda ve své nejčistší podobě, bez zbytečných výmyslů, s důrazem na monstrózní bitvy a prsaté dispečerky. Zkušenost vývojářů z Game Arts je zárukou dobře odvedené řemeslné práce, i když je jasné, že může některým náročnějším hráčům nejaponské provenience chybět u Project Sylpheed hloubka a zásadnější myšlenka.