Need for Speed: Hot Pursuit Článek Need for Speed: Hot Pursuit

Need for Speed: Hot Pursuit

Jiří Bigas

Jiří Bigas

5. 9. 2010 22:00 12
Reklama

Cenami ověnčená série Need for Speed v posledních letech bez debat tápe. Některé z posledních dílů byly lepší, jiné horší, nade vší pochybnost ale tahle legenda ztratila svůj původní šmrnc a vývojáři svou vlastní bezradnost odhalovali pokaždé, když se hru snažili znovu transformovat v něco, čím není. Ten, kdo v EA přišel s myšlenkou svěřit upadající hvězdu do rukou kouzelníkům z týmu Criterion Games, by měl okamžitě dostat přidáno. Pokud totiž nedokážou hru vytáhnout znovu na výsluní právě autoři série Burnout, pak Need for Speed už zřejmě nepomůže ani svěcená voda. My jsme si jejich počin vyzkoušeli a věříme, že se máte na co těšit.

Zpátky na stromy

Veteráni série určitě při oznámení Need for Speed: Hot Pursuit museli zatlačit nejednu slzu. Byť si řada hráčů od novinky slibuje další koncepční revoluci, ostřílenější šoféři správně tuší, že tady půjde naopak o návrat k osvědčeným kořenům hry – pochopitelně s nezbytnou porcí svěžích nápadů. Hot Pursuit patří dodnes mezi nejoceňovanější řadu série. Poprvé na sebe upoutala už v roce 1998 jako třetí regulérní díl Need for Speed a přesvědčivý comeback předvedla ještě v roce 2002. Mezitím už se ale hlásily o pozornost další koncepčně trochu odlišné díly, jenž těžily z náhlé všeobecné popularity tuningu. Co tu ale zbylo pro náš, kteří jsme prostě chtěli jednou za čas „usednout za volant“ a ihned se bavit bez nutnosti trávit čas ve virtuální garáži? Snad právě jen neustále se zlepšující Burnout. Kruh se uzavírá.

Jak už trefný název této miniřady v rámci Need for Speed napovídá, v Hot Pursuit jde především o pekelně rychlé honičky. Páteří celého konceptu byla – a na tom se pranic nezměnilo – obyčejná hra na policisty a zloděje. Nejde tedy jen o to dojet první, jde především o to zvolit si stranu, na které budete stát. Chcete být neohroženým rebelem, který se vysmívá zákonu a s celou kavalérií dálničních policistů v zádech se řítí vstříc cílové rovince? A nebo chcete hájit zájmy těch ostatních zbabělců, kteří nemají dost peněz nebo kuráže na to, aby si koupili pořádný sporťák a vytřeli druhým zrak? V obou případech se budete bavit královsky.

Oáza pro čtyři kola

Svět Hot Pursuit tvoří fungl nová otevřená zóna Seacrest County, která má svou rozlohou a mírou detailů předšít vše, co jste doposud v arkádových závodních hrách viděli. I když vám ale bude k dispozici „jediná“ mapa, není se třeba obávat, že by neposkytovala dostatek rozmanitého prostředí k prozkoumávání. Podobně jako Paradise City z posledního Burnoutu se bude i Seacrest County skládat z vyprahlých pouští, stejně jako lesů, ale i pobřežních oblastí a dokonce také horských silniček. Že tento koncept funguje, jak má, a je v něm budoucnost, dokázal nade vší pochybnost právě už výše zmíněný hit. Velkolepý pestrý svět ale není určitě posledním důkazem snadno rozpoznatelného rukopisu jeho talentovaných autorů. Jen co se pustíte na trať a dojde na první souboje plech na plech často končící v kotrmelcích u svodidel, budete mít jasno, v jakém směru obohatili Criterion Games sérii Need for Speed něčím ze své stáje.

To jsme ale trochu předběhli. My jsme měli možnost vyzkoušet základní mód hry, ve kterém se policisté snaží dostihnout jediného samozvaného závodníka a on jim naopak co nejdříve ujet. Hned po odstartování ukázky jsme se ocitli přímo na trati, náhoda tomu ale chtěla, že testovací verze nám ani po opakovaných pokusech nedovolila vyzkoušet jízdu v roli prchajícího. Vždy jsme se tak chopili policejního sporťáku, který se vydal vstříc neukázněnému řidiči. Úkol zněl: zastavit pronásledovaného všemi dostupnými prostředky. Vaší hlavní zbraní je pochopitelně samotný vůz, s nímž se snažíte vytlačit soupeře ze silnice a poškodit jej natolik, aby byl nucen zastavit. To ale není vůbec samo sebou a jak záhy zjistíte, váš cíl vás dokáže pořádně potrápit, nebo dokonce úplně vyřadit ze hry. Proto přichází ke slovu další zbraně ruky zákona. Povolat na pomoc můžete policejní vrtulník, nechat na trati postavit zátarasy či hřeby, a nebo dokonce odpálit elektromagnetický puls, který uštědří elektronice uhánějícího automobilu pořádnou ránu. Chybět nemůže ani tradiční nitro. Nic z toho ale není zadarmo. Jednak se k těmto bonusům dostáváte až časem, protože ve hře je přítomný vlastní levelovací systém, který vás podobně jako v Burnoutu odměňuje za vaše šílené kousky na trati, a hlavně podobnou škálou udělátek do nepohody disponuje i druhá strana.

Sexy koně pod kapotou

Už po pár milých tuhého pronásledování nám bylo jasné, že nabídka vozů a jejich zpracování bude tentokrát další zásadní devizou hry. Až doposud si Criterion vystačil v Burnoutu se smyšlenými vozy odkazujícími na své slavné předobrazy. Tentokrát ale dostali do rukou skutečné samohyby, které zpracovali a prezentují s až fetišistickou pompou, jako by šlo o božstva na čtyřech kolech. Ten, kdo hrál osobitou FPS Black od Criterionu a vzpomene si, jak ve hře fungovalo zpomalené a načančané přebíjení zbraní, bude mu asi jasné, odkud vítr vane. V preview verzi hry nám bohužel zatápěl jen počítačem ovládaný soupeř, který si tu a tam vybral svou slabší chvilku a závod naprosto nesmyslně pokazil, ale to je určitě něco, na co si ještě autoři do vydání finální verze důkladně posvítí.

Stejně tak nás mrzelo, že jsme se drželi stále stejné trasy a nevyužívali žádné z nabízených odboček nebo zkratek. Právě to ale bude další silná zbraň nových Hot Pursuit. Odhalování skrytých cestiček a měnění směru jízdy bude v roli prchajícího esenciálním klíčem k úspěchu. Tady byste na nápis „Wrong Way“ narazit neměli, během jízdy totiž budete moci klidně vůz otočit do protisměru, abyste zmátli své pronásledovatele – pokud tedy pochopitelně nepůjde o jasně vytyčený závod ve stylu start-cil. Díky předem nalinkované honičce jsme ale měli možnost alespoň o to lépe prozkoumat řadu oku lahodících detailů zdejšího světa, který u konzolové verze (zatím) hyzdí snad jen nepochopitelná absence antialiasingu. Nemohli jsme si tak nepovšimnout toho, že některé lokace jasně odkazují na tratě ze starších předchůdců, což je určitě zajímavý nápad. Až to nespoutané uhánění krajinou navíc ozdobí u Criterionu tradičně vytříbený soundtrack, bude to ještě o stupínek úžasnější pocit.

Ještě trochu socializace

Poslední zásadní novinou Hot Pursuit je vlastní integrovaná sociální síť Autolog. Ta funguje jako jakýsi vstupní portál do hry, ale současně tvoří vlastní svět, ve kterém vyzýváte na souboj své přátele, sledujete jejich počínání a chlubíte se vlastními úspěchy. V praxi to funguje tak, že třeba zajedete obzvlášť vydařený závod a svým časem „pošťouchnete“ kamaráda. Ten může vaši výzvu přijmout a pokusit se vás trumfnout. A tak pořád dokola. Součástí Autologu bude i galerie, centrum zpráv a půjde se k němu připojit i klasicky přes web, abyste mohli mít stále přehled třeba i v práci, což zní slibně.

Suma sumárum nás šťavnatá ukázka hry utvrdila v přesvědčení, že i kdybyste posledních deset let o žádný z dílů Need for Speed ani nezavadili, Hot Pursuit byste měli sledovat. Možná se ze hry nakonec nevyklube bomba, jakou byl suverénní Burnout Paradise, ale už jen to, co jsme viděli, slibuje výbornou závodní hru, která přitáhne zejména k multiplayeru i ty, kteří běžně autům příliš nefandí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama