Napsáno digitálním perem
Letní prázdniny už jsou nenávratně za námi, což už platí i pro většinu vysokoškoláků. V brzkých dnech a týdnech tak opět začne nekonečný kolotoč přednášek, seminářů a seminárních prací, za jejichž koncem přijde také nenáviděné zkouškové období. Zkrátka, vyhlídky nejsou z nejrůžovějších, ale ještě než to začne, pojďme se podívat o pár měsíců zpět a nahlédnout, jaké tituly vytvořili studenti na severoamerické univerzitě DigiPen v uplynulém akademickém roce. Předem článku je nutné uvést, že tato renomovaná vysoká škola mohla v posledních letech působit ne zrovna nejlepším dojmem. Mohly za to zejména nevýrazné studentské tituly, byť jsme se místy dočkali závanu kvality jako GEAR, Dreamside Maroon nebo třeba Igneous. Letos studenti ve své webové galerii prezentují téměř padesát titulů, což je více jak dvojnásobek oproti minulému roku.
Pecky z kategorie geniálních
V aktuálním nášupu se dal vzhledem k velkému počtu očekávat velký kvalitativní rozdíl, což se následně při testování také potvrdilo. Ono je to logické – ne každý student se řadí mezi ty, kdo by se chtěli před ostatními vytáhnout, stačí jim zápočet v indexu a tím to hasne. Jenomže ten získají ve chvíli, kdy hru předvedou v jeden konkrétní okamžik na jednom konkrétním počítači, a tak se stane, že zhruba třetina děl se nedá spustit ani po instalaci všelijakých přídavných ovladačů či částí vývojových prostředí. Naštěstí se ale mezi studenty najdou i ti, jejichž svědomitá práce vede k vytvoření parádních her, které si navíc můžete vyzkoušet zcela zdarma.
Mně osobně se nejvíce líbilo Solace, abstraktní shoot’em up s psychologicko-muzikálním podtextem. Zní to dosti šíleně, že? Tvůrci rozdělili hru do pěti úrovní, Denial (odmítnutí, popírání), Anger (vztek), Bargaining (smlouvání), Depression (deprese), Acceptance (smíření). Moudří a bystří v této kombinaci prozřou stupnici umírání Kübler-Rossové, aneb fáze psychiky umírajícího člověka. Když si toto člověk uvědomí, zahltí jej ve hře, jež efektně kombinuje vizuální ztvárnění s hudebním podtextem, halda emocí. Ale aniž byste toto věděli, můžete si uvedené citáty spojit prakticky s čímkoliv z vlastních životních zkušeností, což ještě více dodává emotivnosti celého zážitku.
Druhým titulem, jehož kvality sahají do závratných výšin, je arkáda Redivivus. Ta by na první pohled mohla připomínat klasického hada známého z prehistorických mobilních telefonů, ale od této klasiky si tvůrci propůjčili jen hlavního hrdinu. Ten zde likviduje nepřátele ne tak, že by je sežral, ale vytvořením smyčky, do níž protivníky uzavře. Vznikne tak efektní výbuch a ještě efektnější animace prohnutí geometrické sítě, na níž se hra odehrává. A zatímco úvod na dvourozměrném poli vypadá dobře, po přesunutí na pole ve tvaru koule přijde epochální zážitek, na nějž se jen tak nezapomíná. Pravda, Redivivus nepřináší žádné psychologické podkreslení ani žádný extrémně originální nápad, ale vynikajícím zpracováním a jednoduchostí dokáže chytit a jen tak nepustit.
Říká se, do třetice všeho dobrého. V dnešním článku představuje třetici zajímavá arkáda Y-Soul, z boku viděná akční plošinovka, v níž se hráč vžije do role abstraktního hrdiny. Mezi hlavní devizy Y-Soul se řadí zejména audiovizuální zpracování, které v kombinaci s hratelností, jejíž součástí je i bullet-time, představuje neskutečnou herní smršť.
Další super kousky
Trio nejlepších máme za sebou, studenti z DigiPenu ale nachystali řadu dalších titulů, jež stojí rozhodně za vyzkoušení. Mezi ně se řadí například Subsonic, zajímavá top-down stealth akce, v níž se hráč snaží proplížit v abstraktním světě kolem nepřátelských hlídek. Využívá k tomu trojici zbraní – modrá vysílá zvukový paprsek, červená rozbíjí skleněné panely a bílá umožňuje chodit neslyšitelně. Dalším povedeným kouskem je Starfall: Alyssa's Adventure, third person arkáda, která představuje příběh malé Alyssy a hvězdné oblohy. Hvězdy totiž spadaly na zem a je na dívence, aby je vrátila zpět na noční oblohu. Zaujme také trojrozměrná plošinovka Abbys, na první pohled tradiční záležitost, ve které hráč dopravuje kuličku z místa A na místo B. Vysoké hodnocení si zasloužila zejména díky nápaditým prvkům hratelnosti a povedenému designu úrovní, které k dokončení vyžadují dostatek logického uvažování v kombinaci s manuální zručností. Krátkou oddychovkou pro fanoušky stealth akcí může být Robin Hook, arkádová plošinovka, v níž se hráč v roli věhlasného zlodějíčka snaží ukrást čtveřici vzácných předmětů. Jeho snažení je usnadněno využíváním vystřelovacího provazu, který slouží obdobně jako Ninja Rope v klasické sérii Worms her.
Co se nevešlo
Z téměř padesátky her, o níž jsem mluvil na začátku, je uvedená sedmička tím nejlepším, co si můžete zahrát. Doufám, že vás zaujmou stejně jako mne, letošní nášup semestrálních prací lze považovat za plnotučný. Ale neměli bychom zapomínat ani na další tituly, například:
Put Me Out! – vzpomínka na původní GTA, pouze místo zločince
se vžijete do role hasiče
Paper Titan – dvourozměrná arkáda, v níž si hráči mohou
sami nakreslit projektily střílené ze zbraně
Nurgles – hornická arkádka, v níž se proti mumiím
postaví halda krtků
Mawl'n'Braul – multiplayerová arkáda s hromadou barviček
Lux – příjemná záležitost, v níž musí hráč osvětlovat
potemnělé jeskyně, aneb – co je ve tmě, to je zlé.