Speciální chatařský hPod #806 vyjde během víkendu. Omlouváme se za komplikace.
Marvel's Spider-Man - dojmy z hraní
Hrej.cz Marvel's Spider-Man Článek

Marvel's Spider-Man - dojmy z hraní

Pavel Makal

Pavel Makal

2. 8. 2018 14:00 12
Reklama
Reklama

Je to asi týden, co jsem si pořídil kompletní kolekci filmových Spider-Manů a znovu se utvrdil v tom, že v původní trilogii s Tobey Maguirem fandím všem záporákům, protože všechny kladné postavy jsou extrémně nesympatické. Celý ten filmový maraton měl ale ještě jeden, mnohem důležitější důsledek - náležitě mě namlsal na preview event hry, kterou kutí studio Insomniac Games a která na obrazovky majitelů PlayStation 4 dorazí už 7. září. 

ZKUŠENÝ HRDINA

Akce se konala v prostorách restaurace Aureole na pražském Pankráci. O úvodní slovo se postaral hlavní scenárista hry Jon Paquette. Dle jeho slov tu v průběhu let byla celá řada her se Spider-Manem v hlavní roli, jedním z klíčových úkolů pro studio tedy bylo přijít s něčím svěžím a novým. I proto nás tentokrát nečeká ohraný příběh o původu, žádná srdceryvná scéna se strýčkem Benem a podobně. Peteru Parkerovi je už 23, superhrdinské řemeslo provozuje zhruba osm let a my tedy máme hned od počátku co dočinění se zkušeným Spider-Manem. Svůj život maskovaného ochránce New Yorku ale musí kombinovat se svou reálnou prací, už nepracuje jako fotograf pro Daily Bugle, nýbrž následuje věděckou kariéru pod vedením doktora Otta Octavia. Ten bude v pozici Peterova mentora hrát podstatnou roli a okolnosti příběhu Petra donutí zvažovat, zda jeho kariéra vědce čirou náhodou není důležitější než jeho hrdinský úděl. Osobní růst a proměna v dospělého muže je dle Paquetta jedním z pilířů příběhu, stejně jako budování vztahu s Mary Jane Watsonovou.

Její role bude ve hře trochu jiná, než jsme zvyklí z komiksů. Pracuje totiž jako investigativní reportérka, což hraje do karet pasážím, kdy jako hráči převezmeme její roli. Herní mechanismy se pak výrazně promění a do hry vstoupí adventurní a logické prvky.

PLNÉ KAPSY UDĚLÁTEK

Paquette mluvil i o výzvách, kterým tým čelil po stránce hratelnosti. Při tvorbě soubojového systému si vývojáři dle jeho slov dali záležet především na možnostech improvizace. Spider-Man má k dispozici slušnou plejádu nástrojů a postupů, důležitým charakterovým rysem jsou však především jeho akrobatické schopnosti. Souboje tak dostávají nový náboj, protože se velmi rychle můžete přesouvat mezi jednotlivými nepřáteli či taktickými pozicemi. Kromě přímého útoku se můžete spoléhat i na stealth nebo na využívání různých technických hraček.

Marvel's Spider-Man - dojmy z hraní

Spider-Man by ale nebyl tím, kým je, bez toho nejdůležitějšího nástroje - svých sítí. Paquette ve svém úvodním slovu vzpomenul na Sunset Overdrive a jeho metody pohybu po městě. Tato hra sloužila jako odrazový můstek pro to, co chce studio dokázat se Spider-Manem. Scenárista říká, že velmi důležitým úkolem bylo zajistit, aby se hráč okamžitě cítil jako zkušený Spider-Man, který má své akrobatické triky vysoko nad ulicemi New Yorku v malíčku, přesto se v průběhu hry budeme v navigaci a plynulosti přepravy zlepšovat.

HURÁ DO PRAXE

Tolik úvodní opáčko z teorie, vás ale určitě mnohem víc zajímá ta praktická část. Na osahání hry jsme dostali velmi velkorysé dvě hodiny, v rámci nichž jsme si mohli zahrát několik vedlejších misí, ale i vyzkoušet pár vedlejších aktivit. Napíšu to hned v úvodu, aby si natěšení majitelé PS4 mohli v klidu oddechnout - bavil jsem se královsky.

Soubojový systém, který jako by z oka vypadl tomu z Batmanovské ságy od Rocksteady, funguje skvěle, je zábavný a pro rychlou akci hodnou Spider-Mana se skvěle hodí.

Už úvodní animace velmi dobře navozuje atmosféru, v níž se celá hra ponese. Peter Parker alias Spider-Man je sice velice silným hrdinou, ale také je to pořád poměrně mladý kluk, který má problémy s placením nájemného a především žongluje s příliš velkým množstvím míčků naráz, což má samozřejmě za následek neustálé pozdní příchody kamkoli. Na úplném úvodu jsme svědky akce, která vyvrcholí zatčením Wilsona Fiska, známého lépe pod přezdívkou Kingpin. Tento marvelovský záporák, který se objevuje například i v Daredevilovi, na Spideyho vyšle poměrně početnou osobní armádu, ale to je pro účely tutorialu naprosto vyhovující. Předně jedno velmi pozitivní zjištění - soubojový systém, který jako by z oka vypadl tomu z Batmanovské ságy od Rocksteady, funguje skvěle, je zábavný a pro rychlou akci hodnou Spider-Mana se skvěle hodí. Ovládání navíc není nijak komplikované, rychle přejde do ruky a pokud se tvůrci snažili dosáhnout u hráče pocitu, že mají v rukou zkušeného hrdinu, uspěli na jedničku.

K dispozici máte kromě úderů samozřejmě úhyby a metání pavučin, na každý typ protivníka platí trochu jiná taktika a to vše doplňuje interakce s prostředím, kdy lze například do sítí popadnou víko od kanálu nebo dveře od auta a seřezat s nimi nebohé nepřátele. Pro klasické souboje na pěsti ale platí jeden zdvižený prst - bude třeba, aby hra v průběhu hráči poskytovala dostatek nových úderů, případně taktických možností. Při troše snahy totiž bitky sice vypadají skvěle, bohužel se ale jejich styl začne poměrně brzy opakovat. Totéž ale platí i pro již zmíněného Batmana nebo dvoudílnou sérii Middle-earth. Trochu mě zamrzelo, že po souboji s Fiskem, který působil jako závěrečný boss na konci tutorialu, jsem se následně na ulici setkal s nepřítelem, který byl typově úplně stejný (tytéž útoky, tatáž strategie), na druhou stranu mohu s velkou, velkou radostí říct, že to byla jediná piha na kráse, kterou jsem v průběhu oněch dvou hodin zaregistroval.

OTĚŽE PEVNĚ V RUKOU

Mou největší obavou v souvislosti se Spider-Manem byl po letošní E3 ukázce až přílišný důraz na filmovost, který vyústí v nadměrné používání quick-time eventů. Za celé dvě hodiny hraní jsem nenarazil ani na jeden, akci jsem měl stále pěkně ve svých rukou. V úvodních desítkách minut jsem si odemkl jeden nový kostým a několik nových schopností. Ty se dělí do tří stromů a zjevně toho bude na výběr docela dost. Totéž se týká i obleků, kterých je ve hře velmi solidní nabídka, mimo jiné jsem zahlédl i Noir Spider-Man outfit. Obleky mají své vlastní zvláštní výhody, je ale skvělé, že pokud si odemknete nějaký nový, ale více vám vyhovuje bonus z jiného, můžete si jej dle libosti přenést, vývojáři nám nebudou dávát žádná omezení.

Marvel's Spider-Man - dojmy z hraní

Naprosto fundamentálním prvkem je samozřejmě pohyb po městě a ten je zvládnutý naprosto na jedničku. Prakticky okamžitě vám přejde do rukou a ihned se budete po městě prohánět s nesmírně uspokojivým pocitem. Je fajn, že se sítě skutečně přichytávají na domy a ne na nějaká neviditelná místa mimo kameru, pocit z plynulého pohybu, akrobacie a rychlosti je ale ještě lepší. New York navíc vypadá naprosto famózně, přiznám se, že jsem se trochu obával generického prostředí a krabicoidních mrakodrapů, ale to bych Insomniacům velmi křivdil. Jednak otřepaná fráze o tom, že bude mít každá část města svůj charakter, tady beze zbytku platí, ale jednotlivé budovy jsou až překvapivě detailní. Věnoval jsem docela slušnou porci času prostému zkoumání prostředí, zaujalo mě například už jen to, že skrz okna budov můžete nahlédnout dovnitř a vidět zpracování interiéru, byť dovnitř proniknout nelze.

Sluneční paprsky, odrážející se od skleněných obrů, dokládají talent grafického oddělení a na obrazovce s HDR půjde jednoznačně o pastvu pro oči. 

Pohyb po městě jsem si vyzkoušel za plného slunečního svitu, za soumraku a v noci a musím říct, že právě při západu slunce vynikne charakter herního světa asi nejlépe. Sluneční paprsky, odrážející se od skleněných obrů, dokládají talent grafického oddělení a na obrazovce s HDR půjde jednoznačně o pastvu pro oči. Hru jsme zkoušeli na PS4 Pro, kde běží ve 4K a 30 FPS. Pokud se vám líbila grafika předloňského Ratcheta a Clanka a víte tedy, jak působivé detaily umí v Insomniacu předvést, máte ponětí o tom, jak dobře hra vypadá. Herní svět má dostatečnou rozlohu na to, abyste si skutečně připadali jako ve velkoměstě. Přiznávám se bez mučení, že dění dole na ulicích jsem si moc nevšímal, moje srdce si okamžitě získalo houpání se na sítích kombinované s občasným volným pádem. Když už jsem přeci jen na ulici dopadl, například kvůli překažení nějakého zločinu, potěšilo mě, že i dole to docela žije a pobavily mě některé reakce okolí. Někteří lidé Spider-Manovi fandí, volají na něj a mávají mu, jiní nadávají, že jim například vběhl před auto.

NEJEN PAVOUKOVÁNÍM ŽIV JE PETER

V rámci prvních dvou hodin jsem si kromě Spider-Manova outfitu vyzkoušel i roli Petera Parkera jakožto mladého vědce, který v laboratoři s doktorem Octaviem pracuje na průlomové technologii. Zapojit se může i hráč, tedy v rámci miniher, které připomínají hackování v Deus Ex, nebo ještě lépe v Bioshocku. Znovu budete navádět proud bludištěm, čas od času řešit jeho směr či dostatečný náboj. Jedná se o docela zábavnou aktivitu, navíc za ni dostáváte zkušenostní body a občas také speciální tokeny. Těch je ve hře několik druhů a slouží k odemykání různých typů vybavení.

Jak už víte z dostupných informací, kromě Petera budete moci ovládat i MJ. Jednu scénu s ní jsem si prožil už během úvodních dvou hodin a skutečně platí, že její herní pasáže více připomínají adventuru, kdy pátráte po stopách a řešíte logické hádanky. Jsem zvědav, kolik času v její kůži nakonec strávíme, rozhodně se ale jednalo o příjemnou změnu v tempu hry.

Během hraní došlo k jednomu okamžiku, kdy všechno přesně zapadlo do sebe - západ slunce, ta správná hudba, Spidey se zhoupl na síti vysoko nad ulicemi města a kolem něj prolétlo hejno ptáků.

Bez mučení přiznávám, že jsem z akce odcházel velmi příjemně překvapen. Spider-Man předčil má očekávání a je zřejmé, že Insomniac velmi dobře vědí, co dělají. Během hraní došlo k jednomu okamžiku, kdy všechno přesně zapadlo do sebe - západ slunce, ta správná hudba, Spidey se zhoupl na síti vysoko nad ulicemi města a kolem něj prolétlo hejno ptáků. V tu chvíli jsem se zamiloval. Upřímně si nemyslím, že Spider-Man okouzlí davy tak, jak se to podařilo jarnímu God of War nebo Horizonu, neřekl bych, že udělá v herním průmyslu takový otisk. Přesto se podle mě bude jednat o velmi zábavnou a skvěle vypadající hru, která nabídne spoustu obsahu a konečně zas pozvedne superhrdinské tituly z bláta laciných a bezzubých filmových adaptací. Po dvou hodinách hraní prohlašuji, že letošní podzimní sezóna začíná 7. Září a jako hráč se už nemůžu dočkat, až se do modročerveného latexu znovu nasoukám.

 

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz