Král je mrtev, ať žijí Cities: Skylines! Jak šel čas s (ne)korunovaným králem budovatelských strategií
i Zdroj: Paradox Interactive
Článek Král je mrtev, ať žijí Cities: Skylines! Jak šel čas s (ne)korunovaným králem budovatelských strategií

Král je mrtev, ať žijí Cities: Skylines! Jak šel čas s (ne)korunovaným králem budovatelských strategií | Kapitola 2

David Plecháček

David Plecháček

27. 4. 2023 19:15

Seznam kapitol

1. MLÁDÍ V HAJZLU 2. ŽIVOT JE JEN… NÁHODA 3. OPAKOVANĚ

Fakt, že v rámci určitých časových obdobích dominuje nějaká hra, není ani překvapivý a ani ničím zajímavý. Poslední léta stále dlouhodobě patří dominantnímu Fortnite. Než Epic Games narazili na zlatou žílu, nějakou dobu se na výsluní hřál Overwatch. Dobu před ním bych přisoudil pravděpodobně Minecraftu. Nejen, že všechno to jsou působivé a v jistém slova smyslu dlouhotrvající hry, které se v popředí zájmu drží dlouhodobě. O všech navíc byly popsány stohy papíru a netřeba tak jejich úspěch sáhodlouze rozebírat. Zbytek tak jako by různě přicházel a zase odcházel. Prakticky v každém žánru se tu a tam objeví nějaký hit, který tu s námi nějakou chvíli je, pokud chcete hrát ten-a-ten typ hry, tak sáhnete právě po tomhle titulu, až za pár měsíců nebo maximálně pár let dorazí něco novějšího, co tuhle očividnou volbu nahradí. Existuje ale pár výjimek, které tu s námi drží třeba celou dekádu. Tak jako Cities: Skylines.

Reklama

Veškeré zmíněné údaje měly za cíl jediné. Ohromit vás.

Nechci ale, aby to vypadalo tak, že se Cities: Skylines vzalo odnikud a hned dobylo svět. Pro Colossal Order totiž Cities začalo několik let před Skylines s vydáním Cities in Motion. V porovnání s komplexní strategií, která vyšla v roce 2015, ale obsahovala ta z roku 2011 jen zlomek možností, přičemž ultimátním cílem hry bylo zlepšit dopravu ve čtyřech evropských velkoměstech: Amsterodamu, Berlíně, Vídni a Helsinkách. 

Právě designování dopravního řešení vašeho města je jednoznačně end-gamem pozdějšího Cities: Skylines a nejvíce v něm lze vnímat rodokmen hry. Dva roky po vydání Cities in Motion vyšel druhý díl, který jen lehce rozšiřoval možnosti prvního, ale nabízel především větší množství obsahu, včetně implementace Steam Workshopu, kde se před vývojáři naplno rozevřel potenciál vlastní komunity, z něhož pozdější Skylines těží prakticky dodnes.

Když se tak člověk podívá na úspěch Cities: Skylines s odstupem, těžko lze říct, že jde o pouhé dílo náhody.

Zároveň taky nejde říct, že by určitá náhoda vývojářům aspoň částečně nenahrála. V roce 2013 se na trhu naposledy objevilo SimCity, série, která byla léta letoucí modlou všech hráčů s urbanistickými choutkami. SimCity ale mělo přímo hrůzostrašný launch, a navíc pokazilo, co mohlo. Dílčí přešlapy lze velice snadno identifikovat: always online (a akutní nedostatek serverů po vydání), stále rostoucí trend vyvíjet hru jako službu nebo nenáviděný launcher Origin. To jsou jen ty nejbolavější problémy doby. A i když se později situace trochu zklidnila – a třeba takový Amazon vrátil hru do prodeje, když ji krátce po vydání raději stáhl – samotné SimCity nenaplnilo očekávání a jako hra jednoduše propadla.

DLC vychází dosud, z těch největších jde o Sunset Harbour, nebo loňská Airports a Financial Districts.

Jinými slovy, Cities: Skylines odpadl konkurent, a na trhu se nacházel dav dychtivý po pořádné strategii. Skylines ve své rané fázi nabízel poměrně dost obsahu, byť, pravda, ne moc problémů k řešení. Hra bohužel nepředstavuje pořádnou výzvu dodnes, tou jedinou je již zmíněná doprava, která se s rostoucím městem jen a jen zhoršuje. Zato obsah, ten od vydání jenom roste. V tomhle směru, minimálně zpočátku, autoři z Colossal Order nevymýšleli kolo. After Dark přineslo noční život, Snowfall zasněženou krajinu a o fous mrazivější podnebí, Natural Disasters přidalo kratochvíle s nevyzpytatelnou matičkou Zemí, která co chvíli předváděla svou sílu prostřednictvím ničivých živlů. 

Dnes už mi všechna tato rozšíření spadají do škatulky „must have“. Tehdy šlo ale o vítané novinky, které stavitelům nabízely nové možnosti. Ta lepší, možná bych měl říct nápaditější rozšíření přišla až později. Mass Transit rozšiřující možnosti hromadné dopravy ani tak ne, navíc zrovna doprava – už tak bohatá od začátku – byla populární oblastí komunity, která ji rozšiřovala pomocí nejrůznějších assetů a modů. Ale třeba takové Industries přidaly skutečně novou vrstvu hratelnosti a značné mikromanagování , což výrazně ovlivnilo to, jak se Cities hraje. 

DLC vychází dosud, z těch největších jde o Sunset Harbour, nebo loňská Airports a Financial Districts. Ještě jedno DLC nás přitom čeká, čeho se bude týkat zatím není úplně jisté.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama