Indiana Jones (pracovní název) Článek Indiana Jones 2007

Indiana Jones 2007

Dalibor Franta

Dalibor Franta

24. 5. 2006 22:03 9
Reklama

Herní svět byl vždycky fascinován úspěšnými filmovými sériemi, o tom nemůže být sporu. Ale stává se poměrně zřídka, aby obyčejná fascinace překročila onu tenkou hranici a stala se posedlostí – aby dala vzniknout samostatnému hernímu žánru, desítkám herních titulů a mnoho let zavedené značce. Své o tomto fenoménu ví zejména v LucasArts, kteří za svůj vývojářský žvanec nevděčí ničemu jinému než Hvězdným válkám. Ovšem ve stínu této grandiózní herní značky se skrývá ještě jeden „drobeček“, možná méně frekventovaný ve světě současných videoher, možná trochu ustoupivší ze slávy, o to víc však přitahující pozornost médií a hráčů. Řeč není o nikom menším, než o slovutném profesoru Jonesovi – ikoně let 80., jehož napínavá dobrodružství se v době rozmachu počítačové zábavy stala právě jednou z prvních posedlostí. Zatímco se však Hvězdné války dočkaly svého next-gen pokračování na stříbrném plátně a spolu s ním i další záplavy nových titulů, na Indianu Jonese usedal prach v archívech a bezprizorní dobrodruh Harrison Ford si chtě nechtě musel najít nějakou tu bokovku v Uprchlíkovi, nebo Air Force One. Indyho herní sláva proto končí už v první polovině 90. let, kdy vznikly nejpamětihodnější adventurní kousky svého času – jistě se ještě dnes najde spousta hráčů, kteří považují Last Crusade a Fate of Atlantis za dosud nepřekonaný skvost tohoto herního žánru. Byla to však jen špička ledovce – vždyť značka Indiana Jones nastřádala během těch dvaceti let něco ke třem desítkám herních titulů všech žánrů a platforem.

Sliby, chyby

Minimálně ten poslední si jistě bude pamatovat každý čtenář – v roce 2003 se v LucasArts pokusili oživit upadnuvší herní legendu a nastartovat alespoň virtuálnímu profesoru Jonesovi kariéru také v novém tisíciletí. Pokus to byl složitý – oživovat jakoukoliv filmovou licenci bez filmu…to je většinou dost obtížný úkol. Na druhou stranu se čekalo, že titul neobtěžkaný filmovým odkazem by mohl prolomit ledy a na hlavu porazit Laru Croft (které už začaly těžké prsní implantáty zavazet v dopředném pohybu a nemile ustrnula na vavřínech). Akční adventura Emperor´s Tomb však byla propadák a na dlouhou dobu jakékoliv další pokusy o oživení série poslala do kytek…učiněný chrám zkázy. Nic však netrvá věčně a když mohl v nové sérii Hvězdných válek obživnout Obi-Wan Kenobi, proč by se to samé nemohlo povést Indiana Jonesovi? Jenže každý kdo alespoň obšírně sleduje hollywoodskou filmovou scénu jistě ví, že čtvrté pokračování dobrodružství profesora Jonese se začíná natáčet každý rok a to už celých šest let – zatímco Harrison Ford zarůstá nevzhledným vousem a dostává se do věku, kdy čeští senioři navštěvují Letenskou pláň s červenými fáborky, Indy číslo 4 se někde zadrhl. Už šest let slýcháme každý prosinec, že v lednu následujícího roku se začne natáčet…a skutek utek. Možná až Harrison Ford definitivně zaklepe bačkorami, ujme se jeho role nějaký nový Hollywoodský objev…Colin Farrel by se tam docela vyjímal, co říkáte? Takže zatímco nový filmový Indy je „na dobré cestě“ a „v lednu příštího roku se začne naostro točit“, LucasArts už se na to nemohli dívat a připravili nám nového Indyho alespoň virtuálně. Seznamte se s hrou Indiana Jones 2007 (pracovní název - v lednu příštího roku budeme vědět víc…ehm).

Podrobnosti z E3

O tomto akčně adventurním projektu (bohužel, poslední známky klasického point and click se vytratily v roce 1992 a od té doby jede LucasArt na moderní vlně akčních adventur) se mluví již nějaký ten pátek, přesto až na letošním E3 jsme se dočkali bližších informací, několika screenshotů a dokonce krátké demonstrace technického dema, které může o budoucích silných stránkách tohoto archeologa naznačit víc, než cokoliv jiného. Ačkoliv hra zatím není v nikterak pokročilém stádiu vývoje a vývojáři nemohli na prezentaci poskytnout žádné podrobnosti o charakteru hratelnosti (pouze zaběhnuté fráze o „všem co fanoušci od hry očekávají“), několik technických detailů známo je. Ostatně není se čemu divit – právě technické zpracování je nejsilnějším trumfem v rukou LucasArts a proto se s ním na E3 velmi rádi pochlubili. Hra se totiž bude opírat o dva next gen pilíře.

Fyzika – důvod k euforii?

Euphoria je název technologie, která se stará výhradně o interakce postav s prostředím – zejména o realistické a přirozené pohyby. V praxi to znamená, že každá postava reaguje na situaci v níž se nachází podle zcela přirozených principů a nikoliv přednastavených modelů. Když se nepřítel kácí k zemi po ráně pěstí, vždy tak činí s ohledem na to kam jste ho zasáhli, nebo jak silně. Každý úder tedy znamená jinou reakci - desítky a stovky jiných reakcí. Nic není modelováno předem, chování a reakce na danou situaci diktuje herním charakterům jejich umělá inteligence řízená právě technologií Euphoria. A netýká se samozřejmě pouze soubojů, stejně funguje také ve zdánlivě obyčejných situacích jako je například klopýtnutí, nebo špatný odraz při výskoku. V těchto situacích Euphoria počítá dokonce se svalovou hmotou a fyzičkou jednotlivých postav. Druhým sofistikovaným nástrojem, který má činit ze hry výjimečný zážitek je technologie Digital Molecular Matter. Jak napovídá sám název, tato technologie napodobuje samotnou strukturu všech materiálů a poskytuje tak údajně dokonalou simulaci okolního prostředí. Žádné dříve používané deformační zóny a předem modelované fragmenty rozbitých materiálů – tato technologie láme a štípe dřevo na třísky, sklo na tisíce malých střepů. Nic se nerozbije stejným způsobem, žádné vykopnuté dveře se nezlomí na stejném místě. Opět vše stojí na výpočtech směru a síly zásahu. Po technické stránce tedy vpravdě next gen titul.

Otázkou samozřejmě zůstává, jak vývojáři výborných technických parametrů využijí a jestli v samé honbě za dokonalou fyzikou nezapomenou na hratelnost. Zatím víme, že se bude nový Indiana Jones odehrávat v roce 1939, rok po událostech z Poslední křížové výpravy. Jak zveřejněné screenshoty napovídají, nebude Indy jednat v rukavičkách a tak zřejmě neujdeme pořádné porci akce. Jestli je to dobře, či nikoliv budeme moci posoudit nejdřív příští rok, kdy je plánováno vydání. Zatím alespoň doufejme, že hra nebude odkládána stejně nekonečně jako nové filmové zpracování – ačkoliv, ve světě videoher máme alespoň jistotu, že nám mezitím hlavní hrdina neodejde do věčných lovišť…to se o tom reálném bohužel říct nedá.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama