Hopsání je radost
V průběhu let jsme byli svědky zrodu nepřeberného množství více či méně kvalitních arkád a plošinovek. Ty nejslavnější se pochopitelně dočkaly svých klonů ve freeware oblasti - na nezávislé scéně ale vznikla i celá řada původních - a často prakticky dokonale hratelných - projektů. O hrstce těch nejlepších či nejvíce známých se můžete právě teď dozvědět něco víc.
Knytt neboli Nifflas útočí!
Proč začínat od podlahy, když můžeme rovnou nastoupat až do nebeských freewarových výšin, kde má své vyhřáté místečko Nifflas, tvůrce veleúspěšných děl Knytt a Knytt stories? Čím že jsou tak výjimečná? Nifflas totiž neskončil tam, kde většina autorů, ale dovedl Knytt téměř až k herní dokonalosti. Vyzdvihnutelnými faktory jsou zejména skvělá grafika, perfektní náplň hry, kdy pobíháte po rozličných světech, jež mají každý svou nezaměnitelnou duši, a hledáte předměty, jejichž funkce je vám v tu pravou chvíli vysvětlena. V neposlední řadě svým dílem přispívá také magická a velmi rozmanitá hudba, která se mapu od mapy liší a dokresluje tak nezapomenutelnou atmosféru celého konceptu. Ke Knytt Stories jsou navíc k dispozici stále přibývající balíčky, které dokážou prodloužit vaši zábavu o další dlouhé chvíle.
Icy tower aneb Já ten tríček udělám!
Účelem arkádových her a plošinovek není ukázat hráči obrovské rozlišení, propracované detaily či 64 bitový zvuk, ale herní zážitek. Přibližně takto vyjadřuje své pocity týkající se tvorby her majitel vývojářské firmy Free Lunch Design Johan Peitz. A tohoto hesla se bezmezně drží, kdyby ne, nemohl by totiž vzniknout titul typu Icy Tower. Jeho účelem je skákáním z plošinky na plošinku, jejichž počet se s narůstajícími patry rychle snižuje, dosáhnout co nejvyššího množství bodů. K nim si pomůžete hlavně rychlostí, protože v ní je síla! Rozběhnutím proti zdi a odrazem od ní naberete potřebnou hybnou energii ke zvládnutí několika pater najednou a získání bonusových bodů.
Tento jednoduchý koncept zanechal v herním světě své nesmazatelné stopy. Ať už ve formě napodobitelů, mezi něž patří například i český titul Man in the rain od Worcoholic software, obohacený o mnoho dalších prvků, jakými jsou zbraně, s nimi spojení nepřátelé, či propracovanější příběh nešťastnou náhodou zmenšeného vědce; nebo celosvětově oblíbených srazů, kde hráči srovnávají své umění v lovení bodíků.
Mario a jeho potomci
Zrod tohoto „do pracovna“ oděného panáčka s červenou kšiltovkou a huňatým knírem sahá až do roku 1983, kdy Nintendo uvedlo na trh herní konzoli Nintendo Entertainment System (NES). O dva roky později vyložil pan Shigeru Miyamoto, vývojář filmy Nintendo, na stůl svůj vysoký trumf se jménem Super Mario Bros. Počáteční problémy s prodejem při rozšiřování NESu mimo hranice japonského státu ovšem plynule přešly v nevídaný rozmach. V dnešní době se ani ti nejtroufalejší nejspíš nepokusí spočítat všechny vzniknuvší klony. Zabralo by jim to totiž velmi dlouhý čas a těžko říct, zda by se vůbec dobrali výsledku.
K nejlepším napodobeninám originálního Maria musím zařadit titul Mario Forever od polské firmy Buziol games. Ti zachovali jak původní postavičky, tak i jejich jména a víceméně i vzhled map. Povedlo se jim však veledílo čítající celých 32 kol rozdělených do osmi světů. Na konci každého z nich, jak už to v Mariovi bývá, musíte zachránit krásnou blonďatou princeznu před obrněným želvím utiskovatelem.
Je libo ježečka?
Silné konkurence se Mario firmy Nintendo dočkal v roce 1991. Jeho soupeřem se na prodejním poli stal modrý ježek Sonic, nový maskot firmy Sega, dvojice tvůrců Yuji Naka a Naoto Oshima. Poprvé se tato pekelně rychlá postavička ukázala ve hře Sonic the Hedgehog, a to 23. července v USA, 26. července v Japonsku a po něm následovala i naše evropská domovina. Od této chvíle ho čekal podobný osud jako Maria. Masové rozšíření, získání obliby u obrovského množství lidí a samozřejmě během let získání mnoha a mnoha lepších či horších nástupců.
Mezi těmi lepšími nalezneme kousky, jakými jsou například Sonic robo blast 2 či Legendary SonicChaos . Z nepřeberného množství jsem vybral tyto dva tituly zcela záměrně díky jejich rozdílnosti. Zatímco se Legendary SonicChaos snaží udržovat styl a postavičky zavedené autory v devadesátých letech, Sonic robo blast 2 se pokouší vymykat zvyklostem. Nejviditelnější je samozřejmě 3D engine vytvořený samotnými autory Sonic team Junior. V ostatních detailech už se více méně podobají originálu.
Co se sem nevešlo?
The blob – Variace na veleúspěšné Katamari Damacy s obézním hlavním hrdinou, jenž natírá město, jímž se valí.
FleaFall champion – Dokonale originální dílko, ve kterém uvidíte svět z bleší perspektivy.
Bear go home – Nápaditý, zábavný a hlavně kvalitní titul s netradičním ovládáním.
Happyland adventures – Skvěle hratelný kousek, vhodný pro všechny věkové kategorie od Free lunch design .
Hurdler – Hra s jednoduchým, ale chytlavým námětem, který rozhodně zaujme.
Abuse – Původně DOSovská akční plošinovka nyní předělaná i pro Windows.
Cave story – Japonská akce od Studia Pixel.
Punishment 2 – Neotřelá plošinovka, v níž zažité mariovské postupy moc nevyužijete.