Zpět na článek

Diskuze: Herní průmysl čelí krizi hojnosti: vychází příliš mnoho skvělých her

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Alef
Alef
Level 13 Level 13
Hlavní platforma: PC
29. 9. 2025 13:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dnes je skôr trendom nadávať na hry a vlastne všeobecne na všetko nadávať, ale keď sa človek troška "zastaví" a naozaj porozmýšla a pozrie si réalne aké hry vyšli za posledné roky a ešte najlepšie pootvorý pomyselné okienko do indie scény, tak zistí, že opak je pravdou. Pre herný priemysel je a hlavne hráča, sú toto najlepšie roky, toľko neskutočne dobrý a originálnych hier vychádza, že prakticky je nereálne to všetko odohrať. A problém mnohých titulov je aj viditeľnosť, hlavne tá indie scéna.

Ja osobne v tomto smere ľutujem skôr to, že sa neživím hraním hier aby som to stíhal :D

VenoM119
VenoM119
Level 20 Level 20
Hlavní platforma: PlayStation
28. 9. 2025 19:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Krize hojnosti - ano.

Příliš mnoho skvělých her - WTF?!? Jako vážně? Nic proti, ale když dám stranou remaky/remastery (jež jsou obvykle remaky starých skvělých her už z definice), zase tolik 9/10 her nevychází. Prostě ne. Letos jsem si náramě užil Expedition 33 - to bylo svěží a originální, ale jinak mám Kingdom Come 2 a Death Stranding 2, jež sice jsou skvělé hry, ale jsou to druhé díly, což do jisté míry devalvuje jejich hodnotu. Ono možná vychází spousta "skvělých" her, ale v různých žánrech, takže se to rozmělní. Jako schválně - kolik závodních her kalibru Gran Turismo 7 letos vyšlo? Hmmm? Tolik k "příliš mnoho skvělých her".

czepold
czepold
Level 24 Level 24
Hlavní platforma: PlayStation
28. 9. 2025 12:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kvantita automaticky neznamená kvalitu. Otázkou je kdo a podle čeho hodnotí kvalitu her. Ani velký počet hráčů nějaké hry nemusí znamenat že to je kvalitní hra.

Co je kvalitní podle jednoho člověka/hráče, to nemusí být kvalitní pro jiné hráče. Podle mého názoru vychází opravdu kvalitních her poměrně málo. Tvůrci her dost často kopírují jiné hry. Spousta her si je podobná a jedním z mála rozdílů mezi nimi je to, že se odehrávají v jiných kulisách, že hlavní postava nebo vedlejší postavy vypadají jinak.

Pokud tedy herní průmysl čelí nějaké krizi, tak je to chybějící originalita. Nové přístupy ve tvorbě her, zajímavé příběhy. Nebo kulturní odlišnosti (cenzura) různých části světa = v USA vadí nahota, ale vystřelené mozky nebo vyhřezlá střeva z těla nevadí ani trošku. Tvůrci her se bojí riskovat a raději dají přednost osvědčenému konceptu z hlediska prodejnosti. 😔 Bohužel.

Andrej Holátko
Andrej Holátko
Redakce Redakce
Hlavní platforma: PlayStation
28. 9. 2025 17:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@czepold @czepold Otázka zase je, jak v dnešní době si vývojáři při rostoucích nákladech mohou dovolit experimentovat. Dělají na hře spoustu let, nakonec je to takový nadprůměrný počin co vyjde mezi další záplavou her a úplně zapadne. Poté přichází škrty a propouštění. Takže člověk to musí brát i z této strany.

czepold
czepold
Level 24 Level 24
Hlavní platforma: PlayStation
29. 9. 2025 15:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Andrej Holátko @Andrej Holátko Dívám se na to ze všech možných úhlů pohledu. To že hra nevznikne lusknutím prstu během pár dnů, to dobře vím - mám nějaké zkušenosti s programováním. Vytvoření jakékoliv věci nějakou dobu trvá. Někdy déle, někdy kratší dobu.

Jde hlavně o to co a jak si tvůrce hry určí na začátku vývoje. Může se vézt na vlně toho co většina lidí/hráčů chce, co hrají ve velkém počtu. Nebo může zkusit v nějaké rozumné míře zariskovat a vytvořit nějakou hru která není běžně k vidění, nějakou hru kde použije netradiční hratelnost nebo jiné herní postupy.

Ano, náklady na vytvoření hry jsou důležitý parametr. To nerozporuji. Ale i ty náklady na vývoj hry se dají v rozumné míře minimalizovat, pokud tvůrce hry chce. Čili záleží jak k tomu tvůrce hry přistoupí na začátku vývoje.

Pokud bude tvůrce hry jenom kopírovat to co je ve spoustě jiných her, potom není překvapení že jeho hra podobná "jako vejce vejci" ostatním zapadne v té kvantitě. Pokud se rozhodne jít vlastní cestou, pokud se rozhodne trošku zariskovat a přinese do herního světa co v něm není běžné nebo něco zcela nového, potom je určitá šance že zaujme hráče. Teoreticky může nastavit nový trend, nový směr vývoje her.

Ale doba je taková - v herním i reálném světě - že většina raději bude kopírovat to co je finančně úspěšné na trhu než aby tvůrce hry přinesl něco nového zajímavého při rozumné míře rizika.

Docela slušný počet starších a dodnes legendárních her se pokusilo více či méně zariskovat a tím se těmto hrám podařilo prosadit, být dodnes legendárními. Někdy stačí podívat se do historie, poučit se z ní a zároveň do toho zabudovat moderní postupy. Třeba i ty málo viděné, třeba i ty novátorské.

Tohle téma je spíše filosofické a vhodnější na debatu "z očí do očí" která by mohla trvat několik hodin (minimálně). Zkusil jsem v minulém i v tomto příspěvku napsat vlastní pohled. Souhlasit se mnou kdokoliv může, ale nemusí. To je právo každého jedince. Nikomu názor nevnucuji. Ale kdo ví (?), třeba má slova někomu otevřou nový obzor/pohled jak se na celou tuto záležitost (po)dívat.

czepold
czepold
Level 24 Level 24
Hlavní platforma: PlayStation
29. 9. 2025 15:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Andrej Holátko @Andrej Holátko Přichází škrty a propouštění? Příklad. Codemasters koupilo Slightly Mad studios. Následně EA koupilo Codemasters. Jakmile se to stalo, tak EA zrušilo Slightly Mad studios. Pokud ty největší herní firmy mají "moc velké oči" nebo pokud se chtějí nějakým způsobem zbavit kvalitní konkurence, potom se hráči nemůžou divit že jsou škrty a nebo propouštění. Uvedl jsem 1 příklad, ale není to nic ojedinělého v herním světě.

Karel Stehlík
Karel Stehlík
Level 1 Level 1
29. 9. 2025 17:51 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Andrej Holátko @czepold a Saúdská Arábie chce koupit EA.. vždy tu bude někdo s více penězi, jdo Vás může koupit..

Ale souhlasím s Vami, když jsem se kouknul do své knihovny tak nejlepší hra byla max 2015. Pokud člověk nepočítá indie tituly..

Warframe (2013), AC: Rogue (2015), Dying Light 1 (2015), PoE 1 (2013),.. atd.

Ty novější už nestojí za nic DA: Veilguard, AC: Shadows,.. etc.

Reklama
Reklama