Heatseeker
Skutečně realistický letecký simulátor, to je nejspíš meta konzolím všeho druhu navěky zapovězená. Smířili jsme se s tím všichni už dávno a lehce závistivě poslintávaje po PCčkářských leteckých orgiích jsme si zvykli na aeronautická jatka a krvavé obzory v Ace Combat a jiných jemu podobných. Přesto nepřestáváme doufat a každá zmínka o leteckém simulátoru na skutečných technických základech v nás vzbudí špetku naděje, že se snad přeci jen dočkáme i realistického letového modelu. Právě tak nás před dvěma lety navnadila hra Heroes of the Pacific od australského týmu IR Gurus Interactive. Skutečné válečné události, historické mise a letouny, to vše jen abychom trochu zklamaně zjistili, že i průměrně zdatná cvičená opice zvládne na jeden zátah sestřelit z nebe půlku japonské letecké armády a ani nestačí zatáhnout podvozek. Co si však budeme dlouho nalhávat, hrálo se to dobře a letový model sem, letový model tam…člověk se královsky bavil. Ostatně to je rys většině konzolových simulátorů vlastní.
S licencí jde všechno líp
Není proto divu, že si IR Gurus hodlají svůj úspěch s arkádovým leteckým simulátorem zopakovat. Kdo by ale čekal další historickou kampaň, ošklivě by narazil. Australské studio, jak se patří posilněno svým předchozím úspěchem, se totiž rozhodlo konkurovat samotné sérii Ace Combat v doposud neohroženém teritoriu moderních létajících strojů. A aby pánům z Namco ukázali, že to s tou konkurencí myslí smrtelně vážně, neváhali a pořídili svému simulátoru Heatseeker licenci všech nejslavnějších bojových strojů současnosti. Hra se představí na PS2, Wii a PSP letos v březnu. Protože to je doba doslova za humny, rozhodli jsme se podívat této letecké přehlídce v produkci Codemasters trochu na zoubek.
Trio zkázy a letecká flotila
Realismus na konzole nepatří?
O čistě arkádovém ražení Heatseekru svědčí ostatně také absence pohledu z kabiny, nevyčerpatelné zásoby munice, či speciální kamerový mód zvaný Impact Cam. Jeho funkce je jednoduchá – zprostředkovat hráči detailní záběr na zničený nepřátelský stroj i v okamžicích, kdy se od svého méně šťastného soupeře nachází třeba i několik kilometrů. Místo ohnivé tečky kdesi na obzoru nabídne Impact Cam krátkou videosekvenci, ve které nebude chybět bullet time, akční střihy, no zkrátka všechno, co ke spektakulárnímu ničení nepřátelských strojů patří. A když mluvíme o ničení, prostředků k destrukci bude vpravdě úctyhodné množství – mluví se až o čtyřiceti druzích munice. Od konvenčních kulometů, k raketám SRAM, MRAM, LRAM (krátký, střední a dlouhý dosah), dále pak B1K (moderní variace na dynamitovou nálož), raketovému systému RPOD a tunám dalších. Blíž k nejmodernějším zbraňovým systémům se člověk nedostane ani na vojenském letišti v Čáslavi. Před každou misí bude třeba pečlivě svou výzbroj vybírat, arzenál pro eskontní misi bude logicky diametrálně odlišný od výzbroje pro bombardovací nálet na ponorkovou základnu.
Nunchak místo kniplu
Souboj o vzdušný prostor
Zatímco Heatseeker pro PS2 a Wii bude až na ovládací prvky zcela totožný, verze pro PSP se neobejde bez jistých kompromisních řešení. Kromě výrazně skromnější grafiky se omezení dočká také délka jednotlivých misí, která bude na PSP pouze poloviční. Na druhou stranu se hráčům dostane hned dvojnásobného množství úkolů, takže výsledná hrací doba by se příliš lišit neměla. Pro účely PSP verze byla navíc upravena dějová linie, přibude také Wi-Fi multiplayer. Zatím nejslabším dojmem na nás bohužel působí verze pro PS2, už jen proto, že se na této platformě utká s legendou žánru - sérií Ace Combat. Srovnáme-li grafickou prezentaci, zaostává Heatseeker za svou japonskou konkurencí mílovými kroky a kromě licencovaných letadel vlastně nenabízí nic nového, dokonce ani multiplayer. Verze pro Wii, ačkoliv také nepřichází s ničím převratným, se může pochlubit alespoň originálním ovládáním, pojem konkurence jí navíc může nechávat zcela chladnou…alespoň prozatím.