Haze
Píše se blízká budoucnost, rok 2048. Situace se od současnosti poněkud změnila – vlády se natolik zadlužily, že již nemohou financovat vlastní armády, a tak si pro řešení válečných konfliktů musejí najímat soukromé společnosti. Tou největší a nejvlivnější je Mantel Global Industries, o niž by se s nadsázkou dalo říct, že plní roli současné Rady bezpečnosti OSN anebo NATO – bdí nad svobodu obyvatelstva a brání vlády států světa před rebely za pomoci své obrovské armády a nejdokonalejší možné techniky.
V jednom podobném rutinním konfliktu začíná i děj Haze. Hráč coby Jake Carpenter, čerstvě narukovavší voják armády Mantelu, se vypravuje do nejmenované jihoamerické země, v níž se organizovaná skupina odbojářů Promise Hand pokouší svrhnout vládu. Úkol je jasný – zneškodnit rebely a zabránit tak vznikající anarchii. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná o tuctový příběh pro bezhlavou střílečku, ale to by podle všeho měl být jen dojem. Autoři ze studia Free Radical Design totiž tvrdí, že dějová linie bude velmi propracovaná a projeví se ve všech částech hry. Očekávají se nenadálé zvraty, podrazy či vzpoury – vše, co by mohlo zvýšit všeobecné napětí.
Sladký, slaďoučký Nectar
Nebyla by to ale správná droga, aby neměla také spoustu vedlejších účinků. Největší nebezpečí představuje předávkování, při němž voják ztratí dočasně kontrolu nad svým tělem a střílí po všem, co se hýbe (takže i po spolubojovnících). Ti mají na výběr buď útěk do skrýše, anebo zneškodnění svého parťáka. Toto předávkování může ale způsobit i nepřítel, podaří-li se mu zasáhnout vojáka právě do zásobníku umístěného na zádech, což může zejména v multiplayerových kláních představovat zajímavý taktický element. Také je dost možné, že slaďoučký Nectar vysílá do mozku klamné informace o okolním světě. Voják se neustále dívá skrz vizor umístěný před obličejem, a tak je pravděpodobné, že nemá ani zdání, proti komu bojuje, natož aby byl schopen rozeznat pravou realitu od té virtuální.
Kooperace až na prvním místě
Boje samotné se budou odehrávat ve více než deseti futuristických lokacích, od parné džungle, přes továrnu na zpracování mědi, rozbořeného města až třeba k poušti. Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrně blízkou budoucnost, nelze očekávat žádné supermoderní zbraně typu iontových kanónů či laserových děl. Půjde pouze o vylepšené zbraně ze současnosti, což by mělo více navodit vcelku reálnou představu o tom, jak by to mohlo v příštím půlstoletí vypadat.. Samozřejmostí jsou dopravní prostředky, jež budou moci hráči využívat k přesunu po lokacích, ale nepůjde o nutnost – autoři si zakládají na variabilitě dění. Zajímavým zjištěním se také stal fakt, že Haze je tzv. „loading free“, což znamená, že se lokace nebudou během přesunu nahrávat.
Něco málo technických dat
Spousta uvolněných screenshotů a také několik videí naznačují, že grafika celého dílka bude nadmíru propracovaná a velmi detailní. Je ale otázkou, nakolik silné železo bude pro spuštění tohoto drobečka potřeba, majitelé slabších počítačů budou mít pravděpodobně smůlu, anebo se budou muset smířit s nízkým rozlišením a minimálními detaily. Když už jsme u těch technických informací, Haze se bude prodávat na tři platformy – PS3, Xbox 360 a PC, přičemž PS3 má časovou exkluzivitu. Verze pro PlayStation by měla vyjít 23. 11. 2007, zatímco pro ostatní platformy o zatím přesněji nespecifikovaný časový úsek později. Všeobecně se očekává začátek roku 2008.
Ač by se na první pohled mohlo zdát, že Haze bude jen další tuctovou střílečkou s parádní grafikou, bližší pohled naznačuje pravý opak. Tajuplnost autorů při odkrývání příběhové linie pouze poukazuje na to, že to ve Free Radical Design myslí s výborným scénářem opravdu vážně. Otázkou však zůstává, nakolik budou tyto domněnky potvrzeny či vyvráceny.