Článek Formula D

Formula D

Martin Kaller

Martin Kaller

6
Reklama

Nástupce populární deskové hry Formula Dé, pojmenovaný jako Formula D, se objevil na trhu minulý rok. Přičemž vyjma zcela identických herních mechanismů - při porovnání s originálem, nabídnul dále pěkných pár novinek, resp. dílčích vylepšení. Znovu si tedy můžete vychutnat nesmírně návykové formulové závodění, jemuž přidává na atraktivitě nově koncipovaná "přístrojová deska" a poměrně sofistikovaná pravidla. Formula D nabízí oboustranný herní plán, kde na jedné straně najdete závody F1 situované do slunného Monaka. Na druhé pak zcela nově adrenalinové silniční klání na způsob série Need for Speed, pro kteréžto zde máte hodně rychlostně stavěný ovál ve fiktivním Race City.

Soustředíme-li se na začátku povídání na Monako a atraktivní F1, vězte, že se závodů může účastnit až deset hráčů. Asi nemusím nijak zdůrazňovat, že se stoupajícím množstvím monopostů na trati narůstá také zajímavost závodění. A jeho náročnost:o) Na výběr přitom máte buď jednodušší, snadno přístupnou verzi pravidel - pro okamžité hraní. Nebo si můžete vybrat o poznání komplexnější pohled na pilotování svého stroje, které už vyžaduje celého muže. Oproti výše zmiňovanému předchůdci - Formula Dé, zde najdete hodně sympatický bonus v podobě chytře řešené přístrojové desky, která slouží jednak pro zohlednění stávající rychlosti, resp. zvoleného převodového stupně, a jednak pro stupeň opotřebování vašeho stroje.

Závodění ve hře se odvíjí především od správně zvolené taktiky, které může tu více, tu zase méně napomoci hod kostkou. Vaše formule má šest převodových stupňů, pro každý z nich máte k dispozici jinou kostku, jejíž hodnota při hodu posune váš monopost o vymezený počet políček. Zatímco druhý stupeň nabízí možný posun v rozmezí 2-4 polí po herním plánu, třetí už 4-8, čtvrtý dokonce 7-12 atd. Musíte si ovšem dobře spočítat, kam až si můžete dovolit dojet, kdy bude třeba více riskovat apod. Vyjma vašich soupeřů, kteří vás mohou nepříjemně blokovat a lze se nadít i kolizí, se počítá zejména s nemilosrdným pravidlem projíždět skrze četné zákruty s minimálně jednou zastávkou. Prostě váš posun po herním plánu musí aspoň jednou jedenkrát skončit ve vymezeném výseku značícím zatáčku, není-li stanoveno jinak. Pokud to přepálíte, naskakují body poškození anebo rovnou diskvalifikace. Body poškození, resp. opotřebování se však hlásí o slovo také při podřazování či brzdění, takže se znovu připomíná úvodní věta odstavce o správné taktice, při níž si musíte dobře propočítat své možnosti, jakož i možnosti konkurence.

Hraní může být skutečně napínavé až do úplně poslední zatáčky. Stalo se nám, že právě až tady, téměř ve finále, se rozhodlo o konečném vítězi. Na nejvyšší příčku tu trochu paradoxně vystoupal monopost, který se celou dobu držel vzadu. Naopak lídr závodu si špatně spočítal záludnost posledních po sobě jdoucích zákrut a opustil neplánovaně trať. Pravdou je, že s postupujícími hodinami získáte potřebné zkušenosti a s nimi pak lepší povědomí, co si na tom kterém místě budete moci přesně dovolit. Nicméně v okamžiku, kdy vás tenhle okruh už nebude mít čím překvapit, můžete sáhnout po již existujícím rozšíření - v podobě zbrusu nové trati.

Sluší se zmínit, že ona dříve zmíněná sofistikovanější verze pravidel nabízí takové nuance, jako je jízda ve vzduchovém pytli, vliv počasí a obutí na závodění a hlavně motiv postupného opotřebovávání dílčích částí monopostu, jako jsou brzdy či samotný motor. Vše v závislosti na vašem počínání na trati. S čímž souvisí i eventuální zastávka v boxech, tedy za předpokladu, že Velkou cenu posléze pojedete na víc, než na jedno jediné kolo. Ano, na první pohled je tady poněkud "překostkováno", neboli může vadit, že to jsou jen a pouze kostky rozhodující o tom, jestli se případný risk vyplatil či nikoliv. Nebo jestli dokážete přijet k blížící se zatáčce lépe, než váš soupeř. Uvedené však nic nemění na skutečnosti, že vás Formula D dokáže chytit a nepustit. Přičemž musím zdůraznit, že pro plnohodnotné hraní by na trati měly být aspoň čtyři vozy. V případě účasti pouhých dvou hráčů to tady lze pojmout týmově, kdy se každý zhostí dvojice shodně zbarvených miniatur monopostů.

Nezapomeňme však ještě na zkraje anoncované závodění silničních speciálů, které si můžete vychutnat neméně dobře. Jde o speciální vozy s téměř identickými pravidly pro jízdu, jako je tomu u F1, ale přesto zde najdeme několik významných odlišností. Ty spočívají v první řadě v postavě vybraného jezdce a potom samotné trati, mající hned několik specifik. Jelikož projíždíte městem, např. u takové policejní stanice se nejrychlejší jezdec dočká penalizace, rezultující v dílčí poškození jeho vozu. Vozu, u něhož mohou všichni jednou za kolo použít nitro akcelerátor, který stroj posune ještě o několik políček vpřed. Přičemž máte-li za volantem jednoho konkrétního jezdce, může těchto políček být více než u konkurence. Jiný pilot má zase schopnost způsobit vám trable autorádiem vyhozeným vaším směrem, další je natolik schopný šofér, že získává bonus při projíždění zatáček apod.

Malou výtkou je nutnost nějak svépomocí dořešit zohlednění, poukazující na fakt, kolikrát každý stroj v té které zatáčce (povinně) zastavil. Kvůli nutné kontrole a eventuálním postihům. Ale jde jenom o drobnost, jež nijak zásadně nedevalvuje hodně pozitivní dojem z hraní Formula D. Deskové hry, co je v téhle kategorii svým způsobem unikátní a rozhodně byste si ji neměli nechat ujít. Opravdu doporučuji!

Hru k testování zapůjčila Planeta her


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama