FIFA 07 Článek FIFA Football 2007

FIFA Football 2007

blixak

blixak

8. 8. 2006 22:39 34
Reklama

Pokud jste někdy navštívili Varšavu, jistě potvrdíte, že nejde město, které by bylo možné charakterizovat přívlastkem „krásné“. Přesto, tentokrát jsme se do polské metropole vypravovali velmi rádi, protože jsme dostali možnost zahrát si jako jedni z prvních novinářů hratelnou verzi fotbalové simulace FIFA Football 2007. Prezentace nabyla na významu i tím, že Electronic Arts letos výjimečně nepředvedli novou FIFU na výstavě E3 a v neposlední řadě i díky tomu, že šlo zároveň o premiéru lokalizované verze hry s plným komentářem Jaromíra Bosáka a Petra Svěceného. Samozřejmě, na místě byly i určité pochyby, vyplývající zejména z obavy, aby lokalizace komentáře nebyla tou největší změnou, kterou FIFA 07 přinese. Během hraní jsme tedy pozorně nesledovali jen výkony fotbalových komentátorů z ČT, ale i další změny, na které nás upozorňoval přímo producent hry, Joe Booth (mimochodem, jde o nováčka ve firmě, kam před zhruba rokem přišel z francouzského Ubisoftu).

Ale ještě než se obšírněji podíváme na to, co jsme během hraní FIFA 07 zjistili, musíme vás upozornit na jednu libůstku. Ve Varšavě jsme pro vás natočili hned tři kompletní utkání z PS2 verze FIFA 07 s kompletním českým komentářem. Pouze na Hrej! máte tedy premiérovou možnost podívat se, jak tato do značné míry unikátní lokalizace dopadla. Jedno z videí můžete i přímo streamovat v rámci tohoto článku, nicméně mějte na paměti, že jde o záběry z rané betaverze, a že některé chyby budou určitě ještě upraveny.

NA ZELENÉM PAŽITU

Stáhnout zápasy s CZ komentářem:
AC Milán vs. Bolton (69 MB),
Manchester Utd. vs. Bolton (62 MB),
Sparta Praha vs. Bolton (85 MB)

Samotné zápasy se na první pohled příliš nezměnily a po několika odehraných utkání z betaverze lze předpokládat, že finální hra bude oproti FIFA 06 spíše mírným pokrokem, než nějakou výraznou revolucí. Znatelně byla vylepšena fyzika míče, nově můžete ovládat jeho rotaci i při střele nebo centru a rány z větší vzdálenosti jsou tak o něco nebezpečnější, než minule. Trochu znecitlivěno bude i automatické zaměření přihrávky na hráče, a plynulejší by mělo být i přebírání míče, i když právě zde jsme upřímně žádné velké změny nezaznamenali.

Kromě statistik schopností jednotlivých hráčů bude v zápasech velkou roli hrát rovněž nutnost správného vyhodnocení situace. Jak při střelách, tak při přihrávkách totiž hra vyhodnocuje tlak na hráče ze strany protivníků, jeho klid a dostatek času na akci, z čehož pak vyplyne, zda se přihrávka či střela povede, či nikoliv. Zajímavě zněl i slib inovace v oblasti soubojů jeden na jednoho, což jsme ale bohužel v praxi příliš neotestovali. „Zhruba dvacítka nejlepších hráčů světa bude na hřišti moci předvádět divy v podobě speciálního pohybů. Ty ale nepůjde jen tak vyvolat zakroucením páčky na joypadu. Naopak, budete muset dlouho trénovat, abyste je zvládli dokonale. Možná se vám občas něco povede náhodou, ale bez tréninku to tentokrát opravdu nepůjde,“ tvrdil Booth a musíme uznat, že mluví pravdu. Mimochodem, když už jsme u těch parádiček, bylo nám potvrzeno, že občas, jen skutečně hodně zřídka, bude možné ve hře vsítit klidně i gól z půlky hřiště tak, jako to v intru FIFA 07 předvádí David Beckham.

Během zápasů jsme si dále nemohli nevšimnout toho, že na hřišti chybí trojice rozhodčích, což nám následně Booth vysvětlil tím, že by na úkor dalších tří postav na hřišti muselo být upuštěno od některých grafických detailů samotných hráčů, takže se EA nakonec rozhodli muže v černém ignorovat a objevují se tak pouze v detailních záběrech při udělování karet a podobně. Kéž by to bez rozhodčích šlo takhle snadno i v reálném fotbale...

INTERAKTIVNÍ LIGY, ATD.

EA velmi dobře vědí, že ke správné propagaci sportovního titulu je nutné vždy jednu novinku vyzdvihnout nad ostatní a prezentovat ji pomalu jako revoluci. Letos plní tuto úlohu nový online mód nazvaný „interactive league“ a musíme uznat, že jeho základní idea zní velmi zajímavě. V podstatě jde o komunitní souboje mezi fanoušky jednotlivých klubů vypisovaných na základě rozpisů reálných lig. Každý zápas v reálné soutěži se tedy na několik dnů vypíše i v interaktivní lize a příznivci obou týmů proti sobě nastoupí ve stovkách utkání. Tým který získá více vítězství vyhraje a podle toho se také upraví tabulka celé soutěže. Po odehrání zápasu v reálu se pak výsledek porovná se skutečným. Možnost podvádění bude údajně omezena tím, že každý hráč bude moci být příznivcem jen jednoho klubu v dané lize, aby se pak nestávalo, že bude hrát za svého soupeře a naschvál zápasy kazit. Interaktivní ligy se budou týkat pouze anglické, francouzské, německé a mexické (!) ligy, údajně kvůli velké náročnosti na provozování serverů. Co se týče dalšího využití online připojení, chystány jsou automatické aktualizace sestav na základě posledních přestupů v reálném světě. Bohužel, sychronizace se nebude týkat výsledků zápasů, což by například v rámci manažerského módu mohlo představovat velmi zajímavou možnost.

VĚCI KOLEM

Jak už bylo řečeno, na varšavské prezentaci byla předváděna ranná betaverze hry, v níž podle Joe Bootha nebyly ještě implementovány některé grafické náležitosti, zejména týkající se licencí, reálných dresů a podobně. Přesto, aktuálnost statistik nás příjemně překvapila, například takový Juventus si již spokojeně vrní ve druhé italské lize. Z českých týmů je k dispozici pouze nároďák a Sparta Praha, dokonce ani obligátní Sigma Olomouc již v souboru „Rest of the World“ nefiguruje, o Slavii, Liberci, nebo Baníku ani nemluvě. Ve srovnání s NHL 07, kde bude k dispozici kompletní česká nejvyšší soutěž, představuje tedy FIFA 07 spíše chudého příbuzného. Na druhou stranu, přidělávat kvůli jedné lize do hry i simulaci předávání kapříků, pochybné penalty a další reálie české G-ligy by se asi EA Sports příliš nevyplatilo.

NEXT GEN KONEČNĚ NA PC?

Ve Varšavě byla předváděna pouze PS2 verze hry, odlišností mezi verzemi pro jednotlivé platformy by nemělo být mnoho a rozhodně se nebudou týkat přímo hratelnosti. Stejně jako u NFS: Carbon, Godfathera a dalších EA titulů z poslední doby, i v případě FIFA 07 vzniknou de facto tři odlišné verze stejného titulu. Na starém enginu poběží verze pro všechny současné konzole a PC, na novém pak next-gen Xbox a PS3 verze. Třetí varianta pak počítá s handheldovými systémy – mimochodem, k záznamům jednotlivých platforem zde na Hrej! jsme přihodili nové (v některých případech úplně první) screenshoty z většiny platformových variant FIFA 07.

Důvod proč se na PC neobjeví next-gen engine nám vysvětlen nebyl a na přímou otázku Joe Booth odpověděl spíše vyhýbavě: „Verze pro PC bude samozřejmě hezčí a detailnější, než na PS2, ale nový engine je stále věcí budoucnosti. Všechno má svůj čas a my nyní čekáme na to, až i skutečně průměrný PC hardware zvládne náš next-gen engine v odpovídající kvalitě. Kdy se tak stane, to zatím nedovedeme odhadnout.“ Podobná odpověď pak následovala i otázku na odlišnosti herních menu pro jednotlivé platformy a jejich přizpůsobení například myši a klávesnici na PC. Booth k tomu jen řekl, že i EA Sports jsou omezeni určitým rozpočtem, a že vyrábění speciálních menu pro jednotlivé platformy je nákladné. Mezi řádky jsme tak trochu cítili i slovo „zbytečné“, s čímž se dá samozřejmě prudce polemizovat.

A na závěr ještě jednu zajímavá novinka, o které dosud oficiální materiály mlčely – zajímavého propojení se dočkají majitelé PS2 a PSP verze hry. Pokud vlastníte oba tyto přístroje a zároveň si koupíte i obě verze FIFA 07, bude vám umožněno transportovat si oboustranně herní nastavení a uložené pozice. Takže když máte rozehranou kariéru na PS2 a odjíždíte na dovolenou nebo služební cestu, můžete si přesunout pozici a hrát dál zápasy na handheldu. Po návratu pak vše převedete zpět a pokračujete opět na PS2. Sympatický nápad, není-liž pravda?

JAK Z TOHO VEN?

Vyvozovat nějaké celkové shrnutí z několika málo hodin hraní ranné bety je poměrně složité. FIFA 07 působí v některých směrech velmi dobře, jinde naopak hratelnost trochu škobrtá a mnoho problémů spjatých s FIFA sérií od samotného počátku je stále ve hře přítomno. Těžko odhadovat, nakolik mohou být podobné věci spojeny se starým herním enginem a nakolik jiná bude tedy X360 verze hry, ale každopádně current-gen verze taková nejspíše bude. Na druhou stranu, český komentář, o něco povedenější grafika, nový online mód a některá další drobná lákadla nejspíše dovedou novou FIFU k dalšímu velkému komerčnímu úspěchu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama