Championship Manager 2010 Článek Digitální ruka trhu bouchla do stolu

Digitální ruka trhu bouchla do stolu

Ondřej Švára

Ondřej Švára

4. 10. 2010 22:52 18
Reklama
Reklama

Codemasters jsou teď jako noc a den. Tak zaprvé, vydali solidní formule, na které PC hráči čekali od Grand Prix 4 a sklízejí za ně pochvalné kritiky. Jenže také, a to už může někoho překvapit a mrzet, udělali z F1 2010 pokustóna, co se má prodávat pouze digitálně. Jako by byznys zavelel: sbohem krabičko, už tě nikdo nechce, jsi přežitkem nové doby. Jsi drahá, jsi nepraktická, jsi jenom pozlátko. A vždycky jsi byla. Kdo by teď chodil pro hry do obchodu, když stačí nastavit ruce, aby mu do nich ze Steamu nasypali něco nul a jedniček? Budoucnost hraní je přece právě taková.

Asi ano. Internetové DLC už druhý rok ve velkém dojí naše bankovní konta, Ubisoft zavádí elektronické manuály, Codemasters nepotřebují kamenné obchody... Staromilců se opět nikdo na nic neptal a vznikl před nimi nový velký problém. Prostě stejně jako u dodatečně stahovatelného obsahu a zrušených papírových návodů musí dělat jakoby nic a tentokrát pomalu začít rozpouštět svoji sbírku her v dřevěné poličce ve prospěch té virtuální z harddisku. Ve prospěch zase o něco silnější digitalizace. Někdo kvůli tomu jásá, někdo se drbe za uchem. Vy?

Malý velký pokrok

Aby nedošlo k nedorozumění - když se Čech (až na toho z Chelsea) aktuálně rozběhne do kamenného obchodu, F1 2010 samozřejmě v regálu najde. Agenti z Codemasters si totiž k „digital only“ distribuci zatím vytipovali jen ty nejvhodnější oblasti, což v Evropě znamená právě a pouze jejich domovskou Velkou Británii. Že tedy jedno studio vydalo kdesi za vodou jednu svoji hru výhradně skrz optický kabel, se zatím může jevit jako maličkost. Zajisté. Na druhou stranu i přes veškerou regionalitu tohoto pokusu jde o zásadní obchodní tah a zlom, který možná ovlivní herní marketing v horizontu několika příštích let. Codemasters se totiž rozhodli vydat hru po moderním způsobu ze zcela zištných důvodů. Na základě britských spotřebitelských dat jsou si jisti, že vydělají. A to je klíčové. Zatímco na digitální distribuci dosud stoprocentně spoléhala jen menší či nezávislá studia, aby ušetřila náklady na fyzickou výrobu maximálně několika desítek tisíc kopií, teď si mají miliony lidí po zaplacení stahovat opravdu velkou hru od renomovaného vydavatele. A bude-li digitalizovaná F1 2010 ziskovější než v maloobchodě, vytvoří se precedens. I ostatní velcí vydavatelé se přesvědčí, že bude výhodné jejich díla prodávat jako kopce gigabajtů.

Jde opravdu o miliony lidí i dolarů, neboť nejen v zemi Albionu si lidé na placený přenos dat zvykli tak dobře, že není problém zrušit staré zvyklosti. Ještě výraznější je situace v USA, kde se digitální distribuce počítačových her nyní dostala na dosavadní vrchol. Prodeje ze Steamu a jeho konkurentů jako Direct2drive.com či EA.com tam vůbec poprvé předčily klasickou nabídku, když se za letošní první pololetí prodalo jedenáct milionů downloadů a jen osm milionů krabic. Herní segment tak v podstatě následoval digitalizaci americké filmotéky, kvůli níž v USA aktuálně krachují kamenné videopůjčovny.

Codemasters tedy vycítili novou příležitost a vydali v USA počítačovou verzi F1 2010 výhradně po internetu. Věří, že uspějí. A takoví Beatiful Studios, další digitální pionýři z Anglie? Ti svůj Championship Manager do Ameriky po drátě necpali jenom proto, že tam fotbal nikoho nezajímá. Zato doma v Anglii, tam už jejich míče po linkách létají naprosto lehce a bez falší. Krabičky nevidět. Že by právě pohodlnější steamový prodej měl CM zajistit průměrných 240 hodin, který prý hráč stráví u konkurenčního Football Manageru? Ať tak či onak, šéf Beautiful Game Studios Roy Meredith jasně řekl, že starý retailový prodej PC her je přežitek. A na protinázor ani nečekal.

Virtuální vlastnictví s virtuální hodnotou

Co tedy aktuálně znamená digitální prodej her? Je jasné, že se fotbalový manažer na britských ostrovech nenabízí internetově jenom kvůli tomu, aby Rooneyho čuňa na krabicích neděsila školní děti. Digitální distribuce se především stala rovnocenným partnerem klasického prodeje, aby mu za pár let vrazila komerční dýku do zad. Z trochu jiného, ale snad docela logického, pohledu teď zákazníci v podstatě jen prožívají generálku na dobu, kdy se hry budou hrát na vzdálených serverech, kdy ze šuplíků zmizí kupy DVDček, kdy se papírové časopisy zcela přesunou na internet a kdy konzole ztratí svůj současný význam. Ta doba přijde poměrně brzy. Do deseti let bude i v Česku. A současný hráč se sklony k tradicionalismu se na to může přinejlepším jen psychicky připravit. Protestovat nemá smysl.

Ovšem čtete komentář, takže si dovolím předložit vlastní pohled na věc. Ne, příliš se mi ta vize nelíbí. Digitální prodej je totiž pro hráče stejné definitivum, jako „128 kBps“ pro hudebního fajnšmekra. I ten se chtě nechtě musel přizpůsobovat stavu, kdy se hudba přestěhovala z mnohdy uměleckých obalů, kvalitních hifi věží a celouzavřených sluchátek do mp3 tyčinek. A podobně si na novou situaci zvyká hráč. To když ví, že si někdo místo krabičky Zaklínače s povídkou, mapou a soundtrackem raději stáhne holý základ do virtuální počítačové knihovny, a nevadí mu to. Jistě, každý ať nakupuje, jak uzná za vhodné. Nicméně ten druhý herní spotřebitel do budoucna vyhraje a právě proto by se měl ještě trochu zamyslet. Měl by vědět, že každá hra má svoji hodnotu, jež je dosud kromě své softwarové kvality nejlépe vyjádřena právě nosným médiem a jeho příslušenstvím. Tu hodnotu nevnímá pouze pirát stahující strojově gigabajty dat, které pak kolikrát ani nemá čas spotřebovat.

A ať se třeba celá Amerika popadá za břicho, já si po digitálním nákupu hry jako pirát tak trochu připadám. Respektive ke své nové hře nic zvláštního necítím. Naopak, kvůli nehmatatelnému downloadu spíše snadněji vnímám princip toho, že si software za své peníze nekupuji, nýbrž jen půjčuji. Že nákupem a svými penězi pouze souhlasím s vydavatelskou licencí. Ta krabička s manuálem a nějakou drobností navrch toto uměla docela dobře maskovat a proto je škoda, že asi skončí. Ta hra v ní je pořád trochu víc, než jen krátkodobým průtokem zábavy, který z mé digitální knihovny zmizí pokaždé, když vyměním, zformátuji, nebo nedejbože odpálím harddisk.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz