Deus Ex: Mankind Divided Článek Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided

Jiří Bigas

Jiří Bigas

17. 6. 2015 10:06 5
Reklama

Ukázka ze hry Deus Ex: Mankind Divided je jedním z důvodu, proč má smysl dojet na E3 do LA osobně a být u toho. Žádné zahraniční dojmy se totiž s největší pravděpodobností nebudou věnovat tomu, jak na našince působí česká stopa ve hře. Když dva roky po událostech zachycených v Human Revolution přijíždí Adam Jensen do Prahy, člověka to naplňuje hrdostí, jakou cítí a prožívají na rozdíl od nás hráči z jiných světových metropolí mnohem častěji. Píše se rok 2029, sledujete vlak mířící na nádraží, za nímž z oparu vystupuje důvěrné známé panorama Hradčan. Až z toho člověku přeběhne mráz po zádech. Je to už pěkně dlouho, co jsme se mohli pokochat krásami virtuální Prahy, což je nepochybně škoda, když je to tak fotogenické město.

ČESKÝ DABING

Zatímco zamačkávám slzu dojetí, Adam vystupuje z vlaku. Na nástupišti, které by mohlo patřit pražskému hlavnímu nádraží, ale také nemuselo, to vře životem. Z augmentů se stali občané druhé kategorie, kteří podléhají zvláštnímu zacházení - nejen ze strany úřadů, ale i ostatních obyvatel. Na peróně nechybí rekvizity, jako jsou tabule s příjezdy a odjezdy vlaků v češtině. A pak to přijde. Jeden ze strážců zákona promluví naší mateřštinou. Žádnou lámanou pseudočeštinou nebo nedejbože ruštinou, ale zřetelně se domáhá dokladů. Další hned o kousek dál vyzývá: “Připravte si papíry na inspekci.” Jiný se ptá, co je za problém. Nejsem žádný expert na dabing, ale i v akusticky nepříliš příznivém sále mám dojem, že poznávám hlas dabingového mistra Bohdana Tůmy, který jej propůjčil třeba panu Datovi ze Star Treku, pravidelně mluví Jima Carreyho a co se her týče, slyšet jste ho mohli třeba v první Mafii.

Ukázka na E3 ale moje obavy alespoň prozatím zažehnala.

“Papíry. Hned!” dožaduje se důrazně příslušník hlídky. Všude se to hemží nápisy a cedulemi v naší mateřštině. Jakkoli jsem byl od počátku rád, že si Praha střihne jednu z hlavních rolí v Deus Ex: Mankind Divided, byl jsem až doposud poněkud skeptický, co reálií týče. První artworky a oznamovací trailer na mě v tomto ohledu působily spíše rozpačitým dojmem navzdory všeobecně skvělému přijetí. Přišlo mi trochu “nedůstojné”, abychom se v roce 2015 posadili na zadek jen kvůli tomu, že někdo do hry vyfotí parkovací značku, espézetku nebo na obchod pověsí cedule s nápisy “čerstvé maso” či “koření”. Ukázka na E3 ale moje obavy, o nichž jsem před časem mluvil v podcastu, alespoň prozatím zažehnala a nyní opravdu věřím tomu, že se vývojáři z týmu Eidos Montreal pokusí zachytit relativně věrně české prostředí a jeho specifika.

VÝVOJÁŘI BYLI V PRAZE

Jak jsme se později dozvěděli, měli příležitost v Praze strávit přibližně tři týdny. Pořídili tu spoustu dokumentace a podle jejich slov je okouzlila kontrastní atmosféra města, které umí být vřelé, přátelské, až veselé, ale současně zasmušilé, až introvertní. Sami ovšem upozorňují, že se nesnaží v Mankind Divided vytvořit virtuální repliku skutečné Prahy a jejími kulisami se jen volně inspirovali. Že to však myslí s autenticitou zdejšího světa vážně, asi nejlépe dokládá skutečnost, že nebyli zcela hluší k našim poznámkám na adresu českých reálií.

Depresivní scénu na pražském nádraží ukončil teroristický útok a ve zbylém čase se dvojitý agent Adam Jensen vydává do ghetta, kde si v praxi vyzkouší řadu svých nadlidských schopností, které mu propůjčují jeho biomechanické implantáty a vylepšení. Ať už vývojáři mluví o známých dovednostech z minulého dílu, anebo představují úplné novinky, jisté je, že pokračování se ponese ve stejném duchu a jejich cílem je navázat na to nejlepší z Human Revolution a to dále rozvíjet, než aby se autoři snažili o nějakou vlastní herní revoluci za každou cenu, jíž by padl za oběť kvalitní a prověřený základ. Adam zmate nepřátele schopností zneviditelnit se, bleskurychle se přesouvá mezi úkryty a likviduje kameru za pomoci jednoho z několika dostupných typů munice, v tomto případě náboj s elektromagnetickým výbojem.

SLOVO JAKO ZBRAŇ

K cíli má vždy vést více cest, přičemž můžete narazit na postavy, které byste jinak nepotkali. Celou hrou prý půjde projít bez jediného zabití, a tak se Adamovi hodí například možnost omráčit pulzem hned čtyři protivníky najednou, stojící ve zdánlivě nebezpečném hloučku. Hlavní hrdina ovládá skok na velké vzdálenosti, rentgenový pohled a dokáže hackovat počítačové systémy a terminály, aniž by byl v jejich bezprostřední blízkosti. Nepřítele pod sebou nemilosrdně sprovodí ze světa za pomoci akce nazvané Icarus Strike, ale o nic méně efektivní (a efektní) není ani takzvaná nano blade - smrtící čepel, kterou dovede Adam přišpendlit nepřítele, a uštědřit mu tak ránu z milosti. Může ji dokonce využít i jako výbušninu a odpálit ji na dálku. A pak je tu samozřejmě augmentace Titan, která hlavního protagonistu učiní díky speciálnímu ochrannému brnění takřka nezničitelným.

Deus Ex: Mankind Divided
i Zdroj: Hrej.cz

Nicméně Mankind Divided není jen o soubojích a násilí. Když se Adam dopracuje ke svému cíli, přichází na řadu dialog. To, jak jej budete vést, jaké otázky budete klást a jak odpovídat, rozhodne o tom, co se stane jeho závěrem a jak celý rozhovor vyústí. V našem případě byl výsledkem opravdu nezáviděníhodný způsob smrti protivníka a celou ukázku ukončila honička, při níž se Adam musel s pomocí hráče rozhodnout, jako únikovou cestu zvolí, než si pro něj přijdou posily. Zdá se, že svoboda je pro vývojáře stejně důležitá coby prvek ve hře jako pro hrdiny obývající dystopickou budoucnost.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama