Civilization Online
Tam u té řeky, jak se míhají pstruzi; ve stínu lesa, kde stádo jelenů dovádí. Tam u té úrodné pláně, kde se bude dařit ječmenu, tam zapustíme kořeny, postavíme město, první město našeho národa. Pošlete průzkumníky do okolí, ať prohledají ony kopce na obzoru. Vycvičte válečníky, co obrání nás při útoku barbarských nájezdníků. Postavte sýpku, knihovnu a chrám, ať nasytíme náš lid lačný po stravě skutečné i duchovní. Já, váš vladař, vás povedu ke slávě a naše civilizace ve zkoušce času obstojí!
Půjdeme na to od lesa
Hraní kteréhokoliv dílu Civilizace s sebou neslo jistý pocit grandióznosti, téměř epické moci nad osudem daného národa. Jako neviditelný vladař jsme nařizovali rozvoj hospodářský i vědecký, územní i kulturní, byli jsme věční a díky tahovému systému i pořádně rozmýšliví. Jenže od prvního dílu uplynulo přes dvacet let a nová doba hlásá nové trendy. Hlavní série si nevede vůbec špatně - poslední díl se dočkal na začátku léta výborně hodnoceného druhého rozšíření a 2K Games si mohou dovolit se značkou experimentovat.
Největším překvapením Civilization Online je dramatický posun v žánrovém zasazení hry. I Facebooková iterace, která se prakticky odklonila od tahové strategie k RTS, si nedovolila udělat tak velký krok, jako nová Civilizace, která byla ohlášena jako MMORPG. 2K Games si na pomoc vzali otce titulů Lineage a ArcheAge, korejskou vývojářskou superstar Jakea Songa a jeho XL GAMES, a společně se pustili do tvorby hry, která má potenciál udělat do světa MMO pořádnou díru.
Civilizace - to jsi ty a ty a ty a ty a...
V Civilization Online bude hráč namísto celého národa ovládat pouze jednu postavu a společně s dalšími hráči budou přímo ovlivňovat rozkvět své civilizace. Skrze systém povolání bude moci konkrétně provádět tradiční činnosti, které známe z mateřských titulů – například jako vědec provádět výzkum a vynalézat nové technologie, jako stavitel shromažďovat zdroje a stavět budovy i velké divy, jako špion infiltrovat jiné národy... Dle libosti bude možné své povolání měnit a samozřejmě bude úspěch každé civilizace záležet na vyváženém pokrytí všech odvětví. Jednotlivá povolání budou mít levely a hráči se tedy budou moci v průběhu hry dostat od základního farmáře až po genetického inženýra, zároveň však bude třeba věnovat se i rozvoji různých dovedností. Dle Songa by mělo být levelování snadné a rychlé, nemusíme se tedy obávat tuhého grindování.
Další zajímavý herní prvek jsou Velcí vůdci, kteří budou pocházet z řad hráčů samotných. Čas od času je potřeba mít v civilizaci jednoho vůdce, starostu, generála apod., který bude mít rozhodující slovo v organizaci lidu za účelem dosažení daných cílů. Organizované civilizace mají větší šanci na úspěch než například decentralizované anarchie, proto bude v zájmu samotných hráčů hlas svého lídra poslouchat. Pokud však hráčům z lidu připadne, že je ten či onen vůdce neefektivní nebo zkrátka úplně špatný, bude možné jej z funkce odvolat.
Téměř všechny předměty - vybavení, zbraně, vozidla, oblečení a jiné – budou vytvořeny samotnými hráči
Co by to ale bylo za Civilizaci bez vojenských konfliktů? Válkychtiví hráči rozhodně nepřijdou zkrátka, neboť hra má implementovaný PvP systém. Ten umožní jak malé 1v1 souboje, tak i velké válečné konflikty mezi armádami či obléhání měst, která budou, až na startovní města každé civilizace, dobyvatelná. Důraz na strategické jednání v boji by měl zajistit zábavné bitvy, ve kterých by hráči měli spolupracovat a vzájemně se organizovat. V případě smrti se respawnují ve svém městě nebo v bitevním stanu, pokud bude postaven, a dobíhání vzdálenosti od města k bitvě je zamýšleno jako jeden z typů penalizací smrti. Zajištění bližšího spawn pointu a dodávky zásob do místa bitvy je tedy příklad hráčské organizace uvnitř armády a starosti vrchního generála.
Ne každý hráč však v Civilizaci rád válčí, někteří se raději soustředí na budování obchodních impérií a i na takové vývojáři z XL GAMES myslí. Na craftování, tedy na tvorbě herních předmětů, je postavena ekonomika celé hry. Téměř všechny předměty – vybavení, zbraně, vozidla, oblečení a jiné – budou vytvořeny samotnými hráči či k dispozici od obchodníků. Důraz je kladen na to, aby řetězec surovin a produktů dával smysl, tudíž bychom měli zapomenout na lootování netopýrů s přáním nalezení lepší zbroje či vyrobení meče z králičí oháňky. Také bude možné veškerou výstroj prodat někomu jinému, vše ve jménu posílení hospodářského růstu. Nakonec i podoba celých měst bude záležet na rozmarech stavitelů, kteří budou moci stavět budovy a venkovní dekorace dle svého uvážení.
Je to běh na dlouhou trať
Dostupné civilizace budou při launchi čtyři (z obrázků zatím usuzujeme, že půjde určitě o Egypt, Řím a Aztéky, další národy budou určitě přidány později) a v průběhu hry projdou šesti epochami – raný starověk, pozdní starověk, středověk, renesance, průmyslová revoluce a moderní věk. Můžeme očekávat, že s přechodem do nové epochy projde změnou vizáž budov, možná i jednotek, rozhodně se ale otevřou další možnosti rozvoje. Zatím víme, že jednotlivé civilizace začnou hrát odděleně, ale jak se budou územně rozrůstat, kontakt se sousedy bude nevyhnutelný a možná i překvapivý, pokud vaše civilizace zaspí dobu a noví sousedi již budou o epochu dále. Vztahy mezi civilizacemi začnou na neutrální bázi a vzájemné interakce je mohou změnit na přátelské či nepřátelské. Také bude nejspíše zavedeno omezení in-game komunikace s nepřáteli, zatímco s neutrálními či přátelskými sousedy bude chat povolen.
Na rozdíl od tradičních MMO bude mít Civilization Online konec. Každý ze světů se bude hrát tak dlouho, dokud jedna z civilizací nedosáhne vítězství, mezi které bude patřit tradiční vyslání rakety do vesmíru nebo dobytí většiny světa. Po vítězství začne hra znova, hráčům se postavy do jisté míry zresetují, ale některé jejich aspekty zůstanou zachovány. Jaké přesně, to vývojáři zatím stále rozmýšlejí, každopádně postavy se hráčům určitě jen tak nevypaří a nějakým způsobem bude možné v hraní s nimi pokračovat. Postupně generované krajiny pak zajistí variabilitu a nový svět k objevování napříč několikanásobným hraním.
Z technického hlediska poběží Civilization Online na CryEngine 3 a prozatím je její vydání plánované pouze na PC. Z prvních obrázků a teaser traileru je zřejmá komiksovější grafická stylizace, ale po bližším prohlédnutí si lze všimnout, že syté barvy přírodních divů střídá ponurá šeď vylodění na pláži a rudé nebe nad městem v plamenech. Spolu s poměrně robustním craftovacím systémem, na který bude spoléhat hospodaření daného státu, a důrazem na organizaci hráčů uvnitř civilizace se nakonec zdá, že Civilization Online bude zaměřená spíše na zkušenější hráče, kteří rádi hrají jak MMORPG, tak i původní sérii.