Blueberry Garden Článek Blueberry Garden – první dojmy

Blueberry Garden – první dojmy

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

26. 5. 2009 22:50
Reklama

Málokdy se stává, aby hlavní cenu na Independent Games Festivalu, nejprestižnější nezávislé akci roku, vyhrálo téměř neznámé jméno. Erik Svedäng jím dlouhou dobu byl – ale do povědomí mnoha hráčů se zapsal už před oznámením Blueberry Garden, a to když vydal freewarovku Flipside of the Divine. Ta vyhrála řadu mezinárodních cen a ačkoliv na ní spolupracoval tým více lidí, právě Svedäng jako hlavní designér mezi nimi vyčníval. Když tedy oznámil tvorbu nového projektu, získal si zájem médií už o něco snáze. Přesto nebyla Blueberry Garden dlouho věnována příliš velká pozornost. Koneckonců, ani pěkně vypadající trailer vám o hře příliš neprozradí. Když však Blueberry Garden v březnu vyhrála Seumas McNally Grand Prize na IGF, definitivně k jejímu vývoji napřela zrak média z celého světa. Ani Hrej nezůstalo výjimkou a díky ochotě Svedänga, který nám poskytl preview verzi titulu, vám nyní můžeme nabídnout první dojmy z hraní.

Ještě než si stihnete uvědomit, o čem vlastně Blueberry Garden je, praští vás do očí a uší dvě věci. Ta hra má mimořádně stylovou grafickou stránku a krásnou melancholickou hudbu, která dokazuje, jak široký záběr dovedností její vývojář má. Marek Král s ním o tom mluvil v nedávném rozhovoru a na Blueberry Garden je to znát od prvních minut. Svedäng je daleko víc umělcem než vývojářem, což však hře prospívá jen v některých ohledech.

Až na vrchol… znovu a znovu

A oč jde? Blueberry Garden je plošinovkou, která hráči jasně neřekne cíle, ale nechá ho, aby na ně přišel sám. Na začátku mu ukáže jakýsi velký kohout s vodou a následuje střih na postavičku, kterou hráč ovládá. Ta umí chodit, skákat a především létat, díky čemuž se budete moci rychle pohybovat po poměrně rozlehlém herním prostředí. Blueberry Garden se nedělí na úrovně, vše se odehrává v jednom velkém levelu, jehož prozkoumávání je klíčem k úspěchu. Hráč musí sbírat různé předměty, jež se po kontaktu s ním automaticky přesunou k jeho startovní pozici. Tam se na sebe vrší jako pyramida, což hráči umožňuje dosáhnout vyšších prostor – přestože totiž jeho postavička je schopna letu, nedokáže vystoupat nahoru do vzduchu, a tak se k horním částem levelu musí postupně propracovávat.

Ne všechny předměty jsou ale úplně jednoduše dostupné. Pro některé se hráč musí ponořit pod hladinu, jiné jsou zase příliš vysoko a v přístupu k dalším zase brání herní prostředí. Na překonání těchto problémů je třeba využívat prvků herního prostředí, především pojídat různé ovoce, které je po úrovni rozházeno. Jeho účinky vám předem nikdo neřekne, a tak je třeba zkoušet efekty různých druhů a naučit se je využívat správným způsobem – některé vám dovolí omezenou dobu stoupat do vzduchu, jiné zase umožní dýchat pod vodou. Hráčovým protivníkem je především stoupající vodní hladina, jež ho nutí sesbírat všechny předměty v určitém časovém limitu, jinak musí začít znovu od začátku. A to není opravdu příliš zábavné, jelikož musíte znovu opakovat několik desítek minut trvající sbírání předmětů.

Co je malé, to je hezké. Někdy ale i nudné

Právě v tom bohužel vězí velký problém Blueberry Garden. Ačkoliv jde o preview verzi, autor nám potvrdil, že žádné další úrovně už přidávat nebude. A postavit tu jedinou pouze na sbírání různých předmětů, které v případě neúspěchu (ze začátku dosti pravděpodobného) musíte opakovat víckrát dokola, není příliš šťastný nápad. Blueberry Garden je po audiovizuální stránce vynikající projekt, ale její hratelnost je slabá, navíc ji dohrajete nejpozději za dvě hodiny. Snaha o využívání herního prostředí také nemá velké opodstatnění, jelikož se nejedná o prvky, které by hru udělaly o tolik zábavnější. Proto se obávám, že po neúspěchu předchozího vítěze festivalu IGF, finské logické hříčky Crayon Physics Deluxe, přijde zklamání i letos. Autor se dušoval, že ve finální verzi ještě udělá určité změny, tak se nechme překvapit. Dost zásadní bude i cena produktu. Současný koncept mě však příliš nenadchnul, a když jsem doufal na konci „první úrovně“ ve změnu, nepřišla. Místo toho pohřbil moje naděje konec hry. Pohřbí je i brzy vycházející plná verze?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama