Alan Wake Článek Alan Wake

Alan Wake

alexpro

alexpro

11. 10. 2006 22:43
Reklama
Reklama

Remedy Entertainment si dvěma díly výtečného Maxe Payna vybudovalo pověst studia, na jehož tituly je povinností se těšit. Jen malé množství vývojářských firem se může spoléhat na podobnou aureolu nedotknutelnosti prakticky na začátku své cesty. Finští autoři to štěstí mají, nikam nespěchají a po příběhu zhrzeného newyorského policisty se jejich inspirací sršící scénárista znovu neváhal vytasit s provokativním tématem, které jednoduše láká, aniž by se do jeho propagace musely cpát miliony dolarů. Důkazem budiž hlad hráčů po jakýchkoliv informacích, jichž po rok a půl starém ohlášení mnoho nepřibylo. Nedávno však Microsoft uspořádal svou konferenci X06, na níž, coby jeden z největších taháků, prezentoval právě Alan Wake.

Příběh jako z bestselleru!

Tím, na čem ulpívá největší zájem fanoušků, není perfektní next-gen grafika, nýbrž příběh, jehož hrubá premisa vyvolává touhu zjistit, jak bude pokračovat a hlavně, jakým oslím můstkem bude nakonec racionálno spojeno s nadpřirozenem, k němuž těžko vysvětlitelné jevy směřují. Nebo to přeci jen bude jinak? Těžko říct. Jedno je však jisté, Alan Wake si na fádnost svého osudu jistě stěžovat nebude. Krátce poté, co potká dívku svých snů jménem Alice, začne mít podivné vizionářské sny, přičemž ho nenapadne nic lepšího, než je zapracovat do svého románu. Z provinčního spisovatele se náhle stává autor bestselleru. Co víc si přát! Jenže vše se začne hroutit jako špatně postavený domeček z karet a opět v tom má prsty Alice, protože tentokrát pro změnu zmizí. Sny jsou však silnější a silnější, ke všemu se v nich zrcadlí události vedoucí k náhlému zmizení dívky. Neuplyne dlouhá doba a Alanovi začínají sny splývat s realitou. Nakonec končí v léčebně, kterou jakýsi dobrý člověk postavil na místě, kde člověk spíše depresi získá, než že by se jí zbavil. Městečko Bright Falls vás vítá.

Prezentace začínala vizuálně ohromujícím intrem, jež Alana zachycovalo na vršku skály a pomalou rotací kamery bylo přihlížejícím představeno dějiště hry. Většina nevycházela z údivu ještě pěkně dlouho poté. Vývojáři se totiž rozhodli zpracovat rovnou stovku čtverečních kilometrů amerického severozápadu a celý tento prostor hodlají dát hráčům k volnému prozkoumávání a pátrání po smyslu veškerého dění. Na rozdíl od GTA však nepůjde, krom několika malých výjimek, o urbanistické lokace, nýbrž si užijeme opravdu neposkvrněné přírody. Z hustě zalesněných údolí se přes lány luk dostanete až do vysokých hor. Nemusíme se ovšem bát přehnaně generického a tím pádem od sebe nerozeznatelného prostředí. Při bližším pohledu najdeme takřka na každém kroku určité signifikantní prvky, utvářející realistický pocit ze hry, k čemuž přispívají i nejrůznější „přírodní aktivity.“ Střídání dne a noci dnes již stěží někoho ohromí, přesto zdejší plynulost přechodu potěší, stejně jako hodně vrtkavé povětrností podmínky. Kolikrát se rozplýváte nad červánky odrážejícími se v jezerní hladině, o pár minut později už ale zamračená obloha skrápí zem deštěm a narazit bychom měli i na zuřivá tornáda v horách, která si snadno poradí i s převrácením vozů.

Je to sen, nebo realita? Těžko říct.

Krom toho se na svých procházkách budete cítit velmi osamělí, rozsáhlé okolí k tomu přímo vybízí, avšak zanedlouho zjistíte, že osamělost je jen zdánlivá, o to však úzkostlivější. I taková tma se vám zde bude zdát tmavší než normálně, ostatně jinak by se vždy přítomná baterka, která je vlastně jednou z nejdůležitějších Wakeových zbraní, nedočkala takového využití. A vězte, že v podobných podmínkách se s nejrůznějším stíny pracuje přímo skvěle. Alan Wake si totiž bere část designového umění ze survival hororů a jeho autoři chtějí docílit toho pověstného svatého grálu napětí – že se hráči budou bát neviděného, nebo rovnou sami sebe. Ostatně vidíte snad na přiložených obrázcích nějaká monstra?

Mise, která byla ve vší své parádě na X06 předváděna, snad ani nemohla být pro všeobecnou prezentaci hry lépe zvolena. Alan se potřebuje dostat do jakési chaty v horách, k níž má klíče místní pumpař. Jdeme si tudíž pro ně a posléze se, vybaveni klišovitou, nic neříkající, přesto však v daném kontextu působící hláškou (něco ve smyslu „musí být těžké vědět, že tvá slova mohou měnit věci“), vydáváme vozem na cestu. V levém dolním rohu obrazovky máme kompas, nenahraditelnou to pomůcku všech freeform titulů, takže není důvod obávat se zabloudění.

Cestu notně zpestřuje Alanův monolog, poučující nás o tom, jak jeho kniha vlastně začínala hodně podobně a že hlavní postava vzala cestou stopaře. Uplyne chvilička a nějaký člověk se zdviženým palcem vás skutečně zastaví. Alan opět povídá svou historku, přičemž stopař kontruje vtipem, že stopař je vždycky vrah. Dostává se mu vážné odpovědi, že ve vizi má zemřít on. Když společně přejedou most, vidí převrácené auto a nehybně ležící tělo vedle něj. Když ho jde Alan prozkoumat, zjistí, že má na sobě stejné šaty, jako on. V tom se ze zatáčky vyřítí mohutný kamion a rozseká jeho vůz, ve kterém ještě sedí stopař, na kusy. Wake se hroutí na zem a probouzí se až po několika hodinách. Zjistí, že situace je shodná s tou, k níž přijížděl – akorát nyní je v roli ležícího na zemi přímo on. Chata, k níž měl původně namířeno, se zdá být poblíž, tudíž se k ní s rozsvícenou baterkou v ruce vydává. Když v tom jsme svědky cinematického nájezdu, který dokládá fakt, že Alana někdo (něco?) sleduje. Tvůrci se však rozhodli dále tajnůstkařit, v té chvíli totiž demo končí a nám nezbývá, než se ještě více těšit na plnou verzi, v níž, doufejme, všechno hezky odhalíme.

Jak to zkombinovat?

Docela zajímavé je využití epizodického konceptu, který by měl v obřím freeformovém světě připomínat televizní seriál. Není zatím úplně jasné, jak se tvůrci vypořádají s linearitou, která z příběhových důvodů bude muset být určitým způsobem zastoupena, a k tomu využijí rozsáhlou herní plochu. Remedy si však zjevně dávají práci se smysluplným vyvážením, jež by nemělo zklamat ni jediného příznivce napínavých thrillerů. V době, kdy se všichni spoléhají na sílu pokračování a zavedených konceptů, mají Finové de facto jistý úspěch i s novátorským přístupem.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz