Infestation: Survivor Stories Článek The War Z

The War Z

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

27. 12. 2012 23:00 6
Reklama

Zombácká modifikace české vojenské akce ArmA II s názvem DayZ se dočkala takové popularity, že krom samostatného komerčního vydání se v herním světě objevuje několik pokusů o zkopírování tohohle lákavého konceptu. Přežítí v mrtvolami zamořeném světě je tak obrovskou výzvou, že hráči po podobných titulech doslova prahnou... a někteří vývojáři prahnou pouze po jejich penězích. Alespoň já mám takový pocit z přístupu tvůrců k rozpracované akci The War Z, která v posledních dnech plní domovské stránky všech herních webů. Bohužel, většina reakcí kritiků a především hráčů vyznívá až lítostně negativně, ale jak praví jedno staré klišé, naděje umírá poslední.

Zase řádí nákaza

Však už to znáte. Z neznáma se vynořil extrémně nakažlivý virus, který běžné smrelníky mění na krvelačné zombie, prostě největší příběhové klišé posledních let. The War Z na to ale jde lišácky – žádný příběh vám pro jistotu vůbec neprezentuje. Jedním z jejích největších problémů je fakt, před vás nestaví vůbec žádný cíl, hraní postrádá výraznější smysl a pokud vyloženě nejste nekritickými fanoušky post-apo zombie žánru, nemáte alespoň dva další kamarády-spoluhráče a dosud vás nikdo neseznámil s daleko komplexnějším DayZ, pak by koupě The War Z byla tím nejhloupějším možným tahem.

Tým kolem Sergeye Titova ale slibuje, že nějaký ten děj ve War Z nakonec bude. Spekuluje se o tom, že hlavní úlohou hráčů bude najít obrovské množství vakcíny proti zákeřnému viru, jenže při zvážení současného stavu hry si jaksi nedovedu představit, kolik času nás od zakomponování příběhovosti dělí. Tedy pokud se ho vůbec dočkáme – War Z se totiž topí v tak hluboké kaluži hnoje, že by nebylo tak velkým překvapením, kdyby celý projekt spadl. Petice za vrácení peněz už existuje... http://www.change.org/petitions/hammerpoint-interactive-full-refund-of-retail-price-of-warz-for-everyone

Hej, kdo střílel?!

Ale zdaleka ne všechno je ve War Z špatně. Když už nic jiného, tak alespoň atmosféra polomrtvého světa dokáže upoutat, a to silně. Prosluněné lesíky se střídají s drobnými vesničkami, skrze které se občas proderete až do neuvěřitelně umělého velkoměsta. Procházka mezi desetipatrovými domy v absolutní tmě je zážitkem zatraceně intenzivním, obzvlášť když se z dálky ozve pár výstřelů z koltu. A co teprve ten pocit, když několik metrů před sebou zahlédnete partičku přeživších, kterým je úplně jedno, zda dokážete vyjmenovat všechna desetinná místa Ludolfova čísla, nebo vám včera mozek prožrali červi.

Úplně stejně jedno to ale klidně může být i vám. Ohnat se kladivem či kulkou z M4 se můžete kdykoliv a po komkoliv, také byste ale měli mít na paměti, že případné selhání znamená permanentní ztrátu všech předmětů a hodinové čekání na oživení postavy. Je sice možné si jich vytvořit až pět a namísto čekání ihned skočit do kůže jiného survivora, v budoucnu bychom se ale měli dočkat stromů dovedností, které by nás měly donutit mít jeden primární charakter. Nikdo bohužel netuší jak, proč a především kdy se aktualizace objeví. Šnečí tempo Hammerpoint Interactive ovšem jasně říká, že brzy to nebude.

Jak za komárů

V málokteré jiné hře bude mít takovou radost z nalezení konzervy těstovin. Hlad je prý nejlepší kuchař, a proto budete spokojeně mlaskat i u instantní ovesné kaše, pytlíku starých brambůrek nebo müsli tyčinky. Zanedbat byste neměli ani pitný režim, vody se ale po opuštěných strukturách Colorada vyskytuje překvapivý dostatek. Bebíčka si snadno a rychle zahojíte balíčkem bandáží, hrstkou prášků proti bolesti nebo silnými antibiotiky a největší účinek léčiva mají, když se před jejich konzumací pořádně nadlábnete.

Ještě o pořadný kus vzácnější jsou zbraně, a to jak střelné, tak studené. Do světa The War Z vás vyplivnou jen s baterkou a skromným množstvím obvazů a jídla, přičemž baterku lze použít jako funkční mlátidlo. Protože je ale šíleně nápadná, není možné ji zhasnout (proč?) a zombíci se jí spíše smějí, raději se co nejdříve poohlédněte po kladivu nebo alespoň baseballové pálce. A když se hra náhodou rozhodně, že vám přichystá malinkaté Vánoce a před zraky vaší postavy postaví "karabinu" s pouhými třiceti kulkami, raději si ji pošetřete na živé nepřátele. Munice je totiž jako šafránu a střílet byste měli jen v těch nejprekérnějších situacích.

Amatérismus v praxi

The War Z perfektně charakterizuje slůvko "nefunguje". Alespoň ne dlouhodobě. První dojmy ze zamořeného smradlavého světa jsou skvělé, pocit z prozkoumávání temných zákoutí je v prvních hodinách intenzivní a spolupráce s kamarády zážitek umocňuje. Jenže když se pak hráč začne vrtat v dalších ... ne, špatně. Nic dalšího totiž War Z nenabízí! Komunitní funkce jako by neexistovaly a pokus vytahání dalších peněz z hráčových kapes skrze marketplace s hru ovlivňujícími předměty mi přijde absolutně úchylný.

Technicky je hra, velice slušně řečeno, úplně v hajzlu. Vem čert, že hra vypadá jako pět let staré tituly, ale to, jak špatně běhá i na výkonných strojích, je jen dalším projevem tvůrčí neschopnosti. Raději ani nemluvě o příšerném lagování při větších přestřelkách a absolutní nehratelnosti v oblasti velkých měst. A zvuk? Hudba? Děs! Postavy nepochopitelně dupou jako sloni i ve chvíli, kdy se ve skutečnosti nenápadně plazí a jedinou hudební vsuvkou je stupidní znělka v hlavním menu. To všechno je ale takové malé bezvýznamné mínus v porovnání s neschopností zatočit se stovkami hackerů, kteří hru velice zdárně ničí všem poctivým hráčům.

I přes tu spoustu chyb, nedostatků a průšvihů vidím ve War Z obrovský potenciál. Kvalitních survival akcí s otevřeným online světem zas tak moc neexistuje, a proto by nejednoho zombie fanouška potěšilo, kdyby se hra vyhrabala z kanálu a trochu na sobě začala pracovat. Nálepku kopie DayZ jí už ale nikdo nikdy neodpáře...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama