Half-Life: Blue Shift Článek Historie fenoménu jménem Half-Life

Historie fenoménu jménem Half-Life

lukvod@seznam.cz

lukvod@seznam.cz

4. 6. 2006 22:54 9
Reklama

V tomto tématickém článku se vrhneme zpět do minulosti, řekneme si některá důležitá fakta, očíhneme dnešní dění okolo tohoto fenoménu a nahlédneme i do budoucnosti. A pokud tento článek přečtete do deseti minut, jako bonus dostanete až hororově znějící nápady filmových tvůrců. Ano, máme na mysli toho tragického prznitele herních adaptací, Uwe Bolla.

Trocha historie nikdy neuškodí

Když v roce 1995 založil pojídač hamburgerů s extra velkou porcí hranolek navíc Gabe Newell firmu Valve Software, nikdo asi netušil, že právě tato společnost, složená z bývalých zaměstnanců giganta Microsoft, vypustí na světlo světa kultovní herní díla. Ale nebudeme předbíhat. První oznámenou hrou byl Half-Life. Běžel na značně upraveném enginu firmy id Software a měl vyjít ve čtvrtém kvartálu roku 1997. Po několika odloženích vyšla hra o rok později. I přes hodně silnou konkurenci v podobě her jako Quake II či SiN označují herní kritici hru za akci roku, někteří dokonce coby nejlepší hru všech dob. Počet prodaných kusů se během chvíle vyšplhává k milionu.

Píše se rok 1999. Je krásně slunný červen a na obrazovkách počítačů se objevuje již druhý kultovní objev. Pro multiplayerovou scénu je to jako dar z nebes, dodnes snad nepokořitelná hra, Counter-Strike. CS se začíná více než rychle chytat, proto se během roku 2001 přesouvá tvůrčí tým právě tohoto modu pod ochranná křídla samotných Valve Software. Rok 2002 je pro CS scénu zlomový. Oficiálně se totiž stává nejhranější a nejprestižnější multiplayerovou hrou. Začínají se pořádat profesionální turnaje s účastí elitních klanů, hegemonie CS trvá dodnes.

Zlomový rok 2003

Již jedenáctým rokem je v Los Angeles pořádána největší herní výstava E3 (Eletronic Entertainment Expo, více v našem exkluzivním speciálu). Zde totiž oznamují hlavy Valve Software pokračování, běžící na jejich vlastním Source enginu, který všem vyráží dech a aby toho nebylo málo, datum vydání je stanoveno již na 30. září téhož roku. Termín se nicméně nestíhá a začíná nekonečné odkládání. Mezi tím se stihlo udát mnoho věcí, včetně úniku zdrojového kódu, které měl na svědomí troufalý hacker, který se snadno dostal do počítače samotného Newella. Chvíli se mnozí báli, že díky tomuto incidentu hra nevyjde, ovšem koncem roku, respektive v listopadu 2004, hra dorazila do pařanských rukou a mohla se opakovat historie. Hurónské výkřiky radosti, nadšení, vysoká hodnocení, mnohá vítězství v soutěžích a podobně. Hra se stala stejně jako starší bratříček kultem.

Od té doby se objevily nové a nové hry, které běžely na opravdu kvalitních enginech. Aby však Source engine nezaostával, rozhodli se hoši z Valve Software přidávat nové efekty, především pak podporu HDR osvětlení, čili realistické nasvícení scény. K této technologii patří také několik efektů jako HDR Cube Mapping, Bloom (někdy až nechvalně známé přesvětlování bílých ploch) či HDR Refraction. O tom, jak bude Half-Life 2 s těmito efekty vypadat, nám dalo technologické demo vědět Half-Life 2: Lost Coast. V této krátké misi nešlo ani tak o zábavu a hratelnost, jako spíše o demonstraci variabilitu enginy, což se bez pochyb povedlo. Pokud si chcete HDR vychutnat naplno, je třeba mít připravený i hodně silný počítač.

V dubnu roku 2005 obletěla světe zpráva, že se v kancelářích Valve Software kutí datadisk s názvem Aftermath. Během několika odkladů se změnil název na Episode One. Ten symbolizoval systém vydávání pomocí epizodek. Stejně je na tom i SiN Episodes. Zatím se počítá čtyřmi epizodami, recenzi na Episode One si můžete přečíst na našich stránkách, na dalším dílu se již nějakou dobu pracuje, na třetí začnou práce hned po dokončení té druhé. Druhá epizoda se má objevit koncem roku a bude jistě zajímavé, jak se bude budoucnost odvíjet.

Zatím chybí nějaké bližší informace o plnohodnotném třetím pokračováním. Objevili se různé informace, že se na třetím díle již pilně pracuje a podobně. Co je na tom pravdy ví jen bůh, popřípadě Gabe Newell.

Na závěr se podíváme na možné filmové zpracování. O zfilmování se mluvilo už dlouhou dobu, sám Doug Lombardi z Valve Software se při jednom interview rozpovídal, že nabídek na natočení dostal už několik. Vždy se ale jednalo o podprůměrné nápady a scénáře. Vše záleží na kvalitě scénáře a také na výběru režiséra. Lombardi vyslovil jméno Sam Raimi (režisér snímků o Spidermanovi či Evil Dead), kterého by rád viděl na režisérské stoličce, pokud by někdy dal souhlas k natáčení. Nápad je to vskutku interesantní, zvláště při pomyšlení na solidní rozpočet, navíc Raimi je pracant. Jen by nás zajímalo, jak by bylo ve filmu řešeno to, že Gordon po celou dobu nepromluví? Perlička na závěr: na filmovou adaptaci měl zálusk i Uwe Boll. Naštěstí to pro hráče dopadlo dobře a Boll může utírat slzy. Tuto hru nezkazí příšerným filmem. Pokud jste jeho jméno slyšeli poprvé, na vlastní nebezpečí se podívejte na snímky House of Dead, Bloodrayne nebo Alone in the Dark.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama