Enemy Territory: Quake Wars Článek Enemy Territory: Quake Wars

Enemy Territory: Quake Wars

lukbas

lukbas

14. 3. 2006 23:54

Přídavek Enemy Territory pro Return to Castle Wolfenstein od modařů Splash Damage měl neuvěřitelný úspěch a ještě dnes patří k jedněm z nejhranějších modifikací. Není se co divit. Taktické akce z druhé světové války byly v kurzu a kluci ze Splash Damage vytvořili zajímavý a chytlavý herní systém. Samozřejmě největším kouzlem bylo vydat hru zcela zdarma na internetu – což jistě obzvlášť ocenili čeští hráči. Ačkoliv budou Quake Wars za „plnou palbu“, není důvod nijak smutnit. Již od prvního obrázku je jasné, že se peníze neztrácejí u fastfoodu přes ulici, jako u jiných studií (ahoj Gabe), ale že jdou pěkně do vývoje. Enemy Territory: Quake Wars vypadá již od začátku náramně, a to jsme ještě neřekli, co všechno nás vlastně čeká.

Jak na to

Děj nás přenese úplně na samotný začátek války proti tajemné rase Stroggů. Rase kočující vesmírem a vysávající jeden hvězdný systém za druhým. Bohužel dalším místem, které poctí svojí návštěvou je právě Země. Jednoho dne se objeví lodě na oběžné dráze naší matičky a začíná krutá invaze. Stroggové si podmaňují jeden kousek planety za druhým. Země se musí spojit a vytvořit jedinou možnou obranu – Ground Defence Force. Zbytek událostí už pak bude jen ve vašich rukou.

Herní systém by měl zůstat podobný tomu použitém v původním ET. Opět budete postupně svádět boje o jednotlivé lokace vždy s nějakými úkoly - něco dobýt, zničit, ukrást nebo naopak to uchránit. Na každé mapě bude, podobně jako v Battlefieldu, roztroušeno několik „checkpointů“, které budete muset v daném pořadí obsadit. Díky tomu se, dle slov autorů, zamezí zmatenému pobíhání hráčů po bojišti a všichni se budou moci zaměřit v daném okamžiku jen na jeden úkol. Postupně bychom tak měli projít 12ti různorodými bojišti, rozesetými všude po planetě, kde každé bude zastupovat jiné klimatické podmínky. Od pouště a kaňonů, přes pralesy a džungle, po zasněžené vrcholky hor, které kdysi krotili přihřátí kovbojové. Jak ve dne, tak i v noci. Všechna bojiště budou velmi rozsáhlá a nabídnou nám obrovský prostor pro taktizování a boj. Pokud zabloudíte, nebudete muset běžet k nejbližšímu linkovému autobusu Prdelákov – Přední linie. Kdykoliv bude možné zavolat o pomoc a vyčkat speciální zásilky přímo z nebes. Ať už půjde o džíp nebo striptérku. Jen hádejte co vám dojde spíš.

Ten dělá to a ten zas tohle

Dostáváme se k tomu hlavnímu. Neměli bychom se dočkat pořád stejných jednotek, jen s jiným modelem a jménem. Autoři se kasají, že boj za oba znepřátelené manšafty bude naprosto odlišný a každý bude vyžadovat jiný styl hraní. Stroggové tak budou více ofenzivní a GDF zase dostojí svému jménu, takže bude muset každé políčko mapy bránit zuby nehty. Ve službách pozemských obraných vojsk se budeme moci vydat například jako Medic s defibrilátorem na hrudi a oživovat tak padlé spolubojovníky. Engineer bude opravovat spojenecká vozidla a ta nepřátelská naopak poškozovat. Field-Ops bude mít pod palcem nálety a vůbec celou válečnou podporu. Soldier jako jediný bude používat zbraně těžkého kalibru. Vhod přijde i Ranger s ostřelovačskou puškou a možností hackování do nepřátelských systémů. K boji a přemisťování poslouží bugina, transportní APC nebo futuristická helikoptéra s tryskovým pohonem. Ano, výbava lidí vůbec nevypadá nijak hi-tech a snaží se realisticky reflektovat zbraně dostupné během příštích padesáti let. Naproti tomu budou stát Stroggové s mnohem vyvinutějším zbraňovým arzenálem, který už jsme si mohli dvakrát, resp. třikrát, osahat. Constructor bude disponovat opravujícími drony, kteří si hravě poradí se šrámy z boje na blízkých vehiklech. Infiltrator bude na sebe moci brát podobu padlých lidí a infiltrovat lidské báze. Variace na medika dokáže z padlých vojáků dělat respawn pointy, čímž bude stroggský útok mnohem rychlejší. V katalogu armádní techniky armády Stroggů pro zimu 64/65 jednoznačně kraluje dvounohý robot Goliath, který si poradí s jakýmkoliv terénem, a díky 360stupňové otáčecí hlavni, bude pěkně tuhým soupeřem. Dále budou k objednání vznášedla Hornet, která jsou vybavena doslova pekelným zbraňovým arzenálem, nebo svižná vozítka Hog. Velkým hitem pak bude také jetpack, se kterým Stroggové překonají velké vzdálenosti a překážky.

Nyní si pohrajeme trochu s numery. Tříd za obě strany bude tedy pět, dostupných vozidel bude celkem ke 40 a hráčů se bude moci po mapách prohánět 24-32. To je asi jediná věc která nás zatím trochu děsí. Přeci jenom vypadá trochu komicky, převedení velkého válečného konfliktu, kdy celé lidstvo bojuje o své přežití, na bedra šestnácti hráčů. Na podobné soudy je však ještě příliš brzo, takže si dáme facku a jedeme dál.

Vypadá skvěle

Quake Wars bez debat zaujmou svoji grafikou. Zjištění, že celá hra běží na Doom 3 enginu vyděsilo hráče mnohem víc, než jeho temné koridory a Pinky na záchodě s nejnovějším vydáním Květů. Jak můžeme vidět, grafický pohon prošel neuvěřitelnou revitalizační kůrou pod dohledem Olgy Šípkové. Nyní zvládá obrovské exteriéry, se spoustou detailů a pohybujících se modelů. S pomocí speciálně vyvinutého systému MegaTexture, na kterém pracoval John Carmack, jsou mapy tvořeny jedinou velkou texturou. Ty ostatně mají vzor ve skutečném světě a čerpají ze záběrů míst prošlých válkou nebo katastrofou, díky čemuž pak herním lokacím vdechnou ponurou, válečnou atmosféru. Inspirace se tak brala například v okolí Černobylu nebo Iráku. Patrná je také touha po špinavé syrové grafice, která je poslední dobou značně trendy, hlavně zásluhou Zachraňte vojína Ryana, za což se autoři koneckonců nijak nestydí. Ostatně hře to přidává na atmosféře. Oříškem byl podle autorů design obou znesvářených stran. Hra se odehrává mnoho let před nám známými událostmi, a tak by tomu také měla nějak odpovídat.

Proto byly návrhy postav a strojů pověřeni branží ostřílení grafici, stojící jak za Quake tituly, sérií Command & Conquer, tak i zocelení na Skywalker ranči pod laserovým bičem George Lucase. Proto vizuální stránka nenásilně spojuje současný styl a výzbroj armády se světem daleké budoucnosti. Jistou studnicí nápadů byly údajně i práce H.R. Gigera, ale na dostupných materiálech jsme ještě nějaké obří penisy nenašli. Precizní modely budou doplňovat animace, aby všechno v konečném výsledku působilo realisticky a důvěryhodně. Na každý pohyb a zmáčknutou klávesu tak budou vojáci nějak reagovat, ať už sklopením zbraně při sprintu, výměnou zásobníků atd. Stejné pozornosti se také dostalo interiérům vozidel, kde všechny displeje fungují a dávají hráči údaje o dění kolem. Podobné ódy se pějí na všemožné grafické efekty, nasvětlením scén, efekty, hustý dlouhý kouř a fyzikálním enginem konče. Všechna vozidla se budou pohybovat podle fyzikálních zákonů a budou reagovat na různé povrchy. Enemy Territory: Quake Wars vypadá tedy proklatě dobře. Nezbývá než doufat, že autoři dodrží své sliby o rozdílnosti ras, a že oněch 32 hráčů nebude na válečnou vřavu již trochu málo. Bitvě zdar!