Star Wars: Empire At War Článek Star Wars: Empire at War

Star Wars: Empire at War

Jan Horčík

Jan Horčík

12. 1. 2006 23:54 2
Reklama

Vydání Empire at War se blíží mílovými kroky. Studiu Petroglyph jde práce pěkně od ruky. Aby ne, vždyť většina lidí přišla z neslavně "odejitých" Westwood Studios, nebo se podílela na takových hitech jako Civilization III, Sid Meier's Pirates! či Z. Plná verze Empire at War se údajně objeví již 16. února, zatímco demo by mělo vyjít ještě během tohoto měsíce. Dojmy z něj vám samozřejmě přineseme hned jak bude k dispozici. Podle dostupných informací ale půjde o výtečnou záležitost, kterou si oblíbí jak fanoušci Hvězdných Válek, tak i realtime strategií obecně. Taky už bylo na čase! Předchozí pokusy LucasArts, jako byly hry Star Wars: Rebellion, Force Commander či Galactic Battlegrounds dopadly průměrně nebo prachmizerně (zejména FC). Co tedy nabídne Empire at War?

Kterou planetu odpráskneme teď, Lorde?

Především to bude mix moderního a klasického přístupu k žánru RTS. Podobně jako třeba v LOTR: Battle for Middle-Earth získá hráč od začátku přístup k obrovské mapě bojišť. V případě Empire at War je to mapa galaxie s vyznačenými planetami, ve finále by jich mělo být mezi 20 a 30. Každá planeta je jiná, světy v centru jsou bohaté, s přívětivým podnebím a mnoha spojovacími trasami s ostatními světy. Okrajové planety jsou pusté, prázdné a vede k nim jen málo cest. Všechny tyto vlastnosti musíte brát v potaz, když plánujete své válečné tažení. Postup není přesně nalinkovaný, často si můžete vybrat, na kterou další planetu povedete své armády. Můžete dokonce přesouvat najednou více skupin jednotek k různým světům.

Některé mise jsou nezávazné, můžete je splnit, ale nemusíte, a pokud to nezvládnete nebo si tak nezvolíte, nic se nestane. Na druhou stranu jiné mise jsou příběhové, navazují na ně jiné mise a jejich zvládnutí je podmínkou dalšího postupu. Planety jsou zároveň základem resource managementu, který Petroglyph hodlá přesunout poněkud do pozadí, jak ostatně velí dnešní trend. Jednoduše řečeno, čím více planet, tím více nových jednotek a budov. Ne na každé planetě můžete postavit velkou bázi, každá se bude hodit pro jiný typ základny - což přináší zas o trochu více taktizování.

A co na to George Lucas?

Protože se jedná o oficiální hru na motivy Hvězdných Válek, je nasnadě, že se setkáme s mnoha postavami, planetami a stroji, které známe z filmů. Děj je zasazen mezi třetí a čtvrtou epizodu, tedy Pomstu Sithů a Novou naději. Hra je rozdělena na tři hlavní módy: singleplayer s promakaným příběhem, kdy se vám postupně s dobýváním nových planet odemykat další sektory galaxie, pak je tu tzv. mód "galactic conquest", kdy je už galaxie odemčená a lze jej hrát buďto proti počítači, anebo jako vzájemný multiplayerový střet dvou hráčů. Třetím módem je multiplayer alias skirmish, kde se prostě mydlí parta až osmi hráčů, rozdělených třeba do dvou týmů. Vyberou si typ mapy, různé limity času či zdrojů, případně počítačové protihráče, a už to fičí.

Přes nespornou důležitost multiplayeru zůstávají ale srdcem Empire at War dva první módy s galaktickou mapou. Vyberete si stranu Rebelů nebo Impéria a pustíte se do lítého boje. Různá technika za každou stranu je samozřejmostí, stejně jako celkově hrubě odlišný pocit z hraní za každou z nich. Zatímco při hře za Impérium se cítíte jako všemocní vládci galaxie, kteří disponují divizemi ničivých tanků a nekonečnými zástupy umělohmotných Stormtrooperů, Rebelové praktikují spíše guerrilový styl válčení. Jinými slovy, co si neukradnou, to nemají. Lord Vader sice teprve nedávno nastoupil do úřadu, ale už si plně užívá všech jeho předností. To mladý Luke teprve získává mladické zkušenosti. V příběhu se objeví i Han Solo, Žvejk, dva malí pitomí robůtci a další známé postavy.

Pohádka budoucnosti

Nepochybuji, že všichni fanoušci SW už pěkně dlouhou dobu slintají nad screenshoty a ještě více nad trailery z Empire at War. Takhle kvalitní zpracování RTS ze světa Hvězdných Válek tady ještě nebylo. Obzvlášť vesmírná bojiště - bitvy mohou probíhat třeba na oběžných drahách planet nebo v asteroidových polích - vypadají naprosto úžasně. Flotily imperiálních křižníků proti fregatám Rebelů, a mez tím vším prohánějící se roje malých TIE fighterů a X-Wingů, to je pohlazení pro oko každého stratéga. Vývojáři z Petroglyphu ale nechtěli ze svého prvního dítka udělat nástupce Homeworldu, a tak se v případě vesmírných drželi takříkajíc "při zemi". Nebojuje se tedy v plném 3D prostoru, ale pouze na jakémsi 2.5D - lodě se pohybují na rovné ploše, hráč s nimi jinak hýbat nemůže, ale ony samy si svou polohu mohou přizpůsobit i na ose Z (podobně jako třeba Conquest: Frontier Wars).

Zejména se jedná o malé stíhače - kupa takových se totiž chová jako jediná jednotka, protože ovládat jich desítky by nebyl právě snadný úkol. Toto řešení je od vývojářů velice prozíravé - snadnost ovládání zůstává zachována, ale vizuální zpracování i filmový pocit z bitev se tím několikanásobně vylepšují. Bitvy na zemi sice nevypadají tak výrazně, snad proto, že na zemi se válčí nejčastěji, ale o to více nás může překvapit různorodost jednotek, jejich schopnosti, ať už běžné či speciální, anebo třeba taktické možnosti. Třeba obmotat nohy kráčejícího AT-AT silným lanem jistě nebude nic jednoduchého, ale už jen pro tu možnost vidět klátícího se obra si tuhle hru značné množství hráčů pořídí.

Star Wars: Empire at War se tváří jako hodně slibná realtime strategie. Určitě ne tak revoluční jako třeba nedávno představovaný Supreme Commander, protože Petroglyph sice přináší inovace, ale stále se chce zavděčit především masovému publiku.

P.S.: Hvězda smrti bude!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama