The Lost Crown Článek Wintermute: pro adventury krásnější

Wintermute: pro adventury krásnější

Marek Švrkala

Marek Švrkala

21. 3. 2009 23:53
Reklama

Hlavně v devadesátých letech minulého století velmi populární žánr, na který se specializovaly týmy jako LucasArts nebo Sierra, své místo v komerční sféře přepustil „akčnějším“ kolegům. Tak si ty adventury vytvoříme sami, řekli si někteří hráči, a my se tak můžeme adventurám věnovat alespoň na nezávislé scéně. Bohudík! Vzniká velké množství titulů, z nichž se většina vrací právě ke zdravým kořenům, a nutno dodat, že mnohokrát velmi úspěšně. Stačí si projet náš freewarový archiv klíčovým slovem adventura, seřadit tituly dle hodnocení a vybírat.

Udělej si vlastní adventuru

Specifikou freewaru je velké množství her založených na stejném enginu. Vývojáři si tak mohou tvorbu gamesek zjednodušit. Typickým zástupcem je Game Maker prezentovaný na serveru YoYoGames. Podobné „gamemakery“ má také adventurní scéna. Nejvýznamnější je Adventure Game Studio (typickým příkladem povedené hry vytvořené tímto programem je třeba série Ben Jordan) společně s Wintermutem Enginem. Vězte, že vedle lahodného piva, hezkých holek a dobrého hokeje je WME (tak se Wintermute Engine zkracuje) další národní poklad naší malé republiky. Produkt využívá mnoho vývojářů po celém světě, za všechny zmiňme třeba komunitu ve Španělsku. Za vším stojí Jan Nedoma aka Mnemonic, který se vývojem zabývá ve svém volném čase. Jeho program je zdarma k dispozici na webových stránkách - dead-code.org.

V lednu WME oslavil šesté narozeniny. Mnemonic při této slavnostní příležitosti oznámil, že se nyní koncentruje na vývoj druhé verze programu – WME2. Uvolněny byly také zdrojové kódy jeho práce. Díky WME lze vytvářet moderní adventure hry, které kombinují 2D prostředí s 3D postavami (tzv. 2.5D hry). Program představuje sadu různých nástrojů určených na rozdílné části vývoje. Soupis vlastností programu naleznete na jeho oficiálních stránkách. Mnemonic je velmi ochotný a na spoustu dotazů odpovídá na fóru. Kvality tohoto produktu si nejlépe ukážeme na výběru nejlepších her, které s jeho pomocí spatřily světlo adventurního světa.

Čechy krásné, Čechy mé

Přehlídku nejlepších kousků stvořených ve Wintermute Enginu začněme opět patriotisticky u nás doma. Tým kolem Olgy Fábry tvořený samotným Mnemonicem a také současným šéfredaktorem Hrej.cz Tomášem Krajčou stvořil úžasné pohádkové dobrodružství pro malé i velké nazvané Pět kouzelných amuletů. Hra v anglické i české lokalizaci sklidila uznání po celém světě hlavně za kvalitní příběh, skvěle nakreslené prostředí a slušnou herní dobu. Škoda jen absence dabingu. Pokud jste se ještě nepokusili v roli sympatické Lindy zachránit svět před zlým čarodějem, pak neváhejte. OFF Studio ještě publikovalo humorně laděných Pět vražedných démonů, jež jsou jakousi parodií na vývoj Amuletů a jejich autory. Dívka s bičem pohání pracanty, to si jistě nenecháte ujít! Pro úplnost zmiňme herní prvotinu úspěšného studia. Wilma Tetris – klasický logický rychlík je zajímavým důkazem, že s primárně adventurním tvůrčím nástrojem lze vytvořit i tituly jiných žánrů. A co Olga Fábry vaří ve své vývojářské kuchyni nyní? Podle jejího webu je rozpracované pokračování Vražedných démonů s ostrou hlavní hrdinkou - Helga v Nesnázích. Nedávno se ale Olga nechala slyšet, že jí naprosto chybí čas, a tak na hrách pracuje jen velmi pomaličku. Nechce nic slibovat dopředu, takže uvidíme a třeba se necháme překvapit.

Druhou českou stěžejní hrou postavenou na tomto enginu je Mrtvé Město. Tým NiHiLiS, jehož oficiální stránky již zmizely ze sítí internetu, se díky anglickému překladu úspěšně prezentoval také před zahraničními hráči. Temné Dead City boduje hlavně hororovou atmosférou, vynikajícím grafickým zpracováním (3D renderovaná grafika a pohled první osoby) a příjemnou hudbou. Hlavní hrdina se vrací do svého bytu z psychiatrické léčebny, kam se dostal po tragické smrti své dívky. Rozhodne se vypátrat, kdo za zločinem stál, všechno se ale ještě několikrát zamotá. Mrtvé město patří k nejlepším českým adventurám vůbec. Pokud vás minulo, napravte své zaváhání.

Produktem z našich luhů a hájů, který si zaslouží pozornost, je také Brána do budoucnosti od známého Tjeststudia. Slušný příběh ale potopila k průměru slabší hratelnost. Hlavní hrdina totiž většinu herního času stráví sbíráním obskurních předmětů a plněním prachbídných puzzlů. Příliš tak nezabodoval.

Těšíme se…

V souvislosti s domácí produkcí nelze vynechat dva dlouho očekávané tituly – Until I'm Gone a Klášter na kraji lesa. Until I'm Gone je mnohokrát odkládaným projektem Faraway Studios. Šéf týmu Roman Navrátil se nedávno rozhodl vložit vlastní kapitál do hry a zaplatit profesionálního programátora. Doufejme tak, že se další atmosférické hry dočkáme již brzy. Horor, ve kterém se poklidné vánoční svátky promění v hrůzu a děs, prezentují autoři takto: Until I’m Gone je FREEWARE „2.5D“ 3rd person point-and-click adventura s hororovými prvky a psychologickým podtextem, odehrávající se v zasněžené, ospalé horské vesničce Pitfall mountains v období vánočních svátků, do níž je hlavní hrdina Nathan „nucen“ přijet. Brzy na to je vesnička odříznuta od okolního světa díky sněhové vichřici a hrdina nevědomky začíná pomalu odhalovat „malá“ tajemství této malebné vísky... Zajímavostí je i profesionální anglický dabing a překlad do 16 (!) jazyků. Tak snad u položky vydání této gamesy zůstane rok 2009. Jen dodám, že i přes gáži jednoho programátora má být tento nadějný kousek stále zadarmo.

Klášter na kraji lesa je dílem studia Error Games, které si zakládá na humoru, což dokládá i příběh: vypráví o mladém kydači Jeníkovi. Jeník je mladý flákač, který nedělá nic jiného, než sedí v hospodě nebo u bedny. Jednoho dne mu samo nebe sdělí, že může začít nový život v malém klášteře. Jeníkův úkol je jasný: za každou cenu se stát mnichem tamějšího kláštera. To ovšem nebude jednoduché. Je jen na vás, jestli se to Jeníkovi podaří. Podle screenshotů se můžeme těšit na velmi hezkou grafiku připomínající proslulé kousky od Enteronu. Klášter by měl být také kompletně nadabovaný. Předpokládané datum dokončení je poslední duben. Tak snad to vyjde.

Poučný výlet do ciziny

Přesuňme se do zahraničí. Podle blogu serveru IndieGames je Dirty Split nejlepší adventurou loňského roku. O to více potěší, že je nyní díky práci jednoho z našich adventurních fanoušků dostupná s českými texty. V tomto libovém kousku se ujímáte role soukromého očka, které řeší vraždu plastického chirurga, jenž byl zavražděn jen týden po tom, co zrušil plánovanou svatbu. Stojí za strašlivým mordem bratr bývalé snoubenky nebo někdo jiný? Vyjasnit celý případ je velmi zábavné dobrodružství v profesionálním zpracování.

Do tajuplného sci-fi příběhu se můžete ponořit v dalším vynikajícím projektu The White Chamber, který je produktem vývojářů ze Studia Trophis. Anime styl provází hlavní hrdinku stanicí uprostřed vesmíru. Neví, kde je, jak se tam ocitla, ani co má dělat. Pomůžete? Ve vynikající grafice si užijete hlavně logické puzzle, cut-scény, atmosféru a až osm různých zakončení příběhu. Vše navíc znovu s českými titulky.

Možná spíše pohádkou na dobrou noc je gamesa Chivalry is not dead od Deirdra Kiai Productions, kde je na prvním místě originalita. Děj hry se vyvíjí podle chování hráče, jeho dialogů a podobně. Grafické zpracování je spíše jednoduché a účelné. Zajímavý je projekt hlavně nelineárním dějem, proto se ho vyplatí vyzkoušet. Experiment se rozhodně vydařil.

Menší zahraniční freeware projekty:
Mental Repairs Inc. – graficky vynikající bakalářská práce Renza Thönena z Curyšské univerzity předkládá hi-tech příběh Henrika Liawa, psychiatra strojů
Strange Change – parodie na doktora Who – tentokrát zasahuje doktor Whatsit
Eight Squares in The Garden – celkem slušná adventurka podle anglické pohádky Through the Looking Glass (Alenka za zrcadlem – známé pokračování Alenky v říši divů) od Lewise Carrolla
Beyond the Threshold – boj s děsivými příšerami, zajímavé interaktivní vyprávění
Pigeons in the Park – rozhovor dvou chlapíků v parku – dočkáme se vzruchu?
Sofia’s Debt - zvládnete drama těhotné matky?

Výběr z komerčních projektů podrobně recenzovaných na našem serveru:
Ghost in the Sheet
The Lost Crown
Art of Murder: FBI Confidential

Pro zájemce o další informace o hrách tvořených ve Wintermute enginu doporučuji jejich soupis zde. U některých komerčních kousků si lze stáhnout demoverze.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama