Zaklínač 3: Divoký hon Článek Zaklínač 3 – Ještě lepší, než jsme čekali

Zaklínač 3 – Ještě lepší, než jsme čekali

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

26. 1. 2015 21:11 21
Reklama

Pokud si z pozice vydavatele dovolíte oddálit datum vydání toužebně očekávané hry, pak se musíte připravit na palbu kritiky. Zdá se však, že v branži žije legenda, které se promíjí úplně vše. Jmenuje se CD Projekt RED a momentálně dokončuje třetí díl série Zaklínač. Velkorysý přístup hráčů však není samozřejmostí, což si vývojáři plně uvědomují a poslední odsun o rovné tři měsíce vyvažují nečekaně štědrou porcí místy snad až neuvěřitelných detailů. I díky tomu je snadné označit Divoký hon, jak zní podtitul třetího dílu, za jednu nejkrásnějších, nejambicióznějších a nejkomplexnějších her posledních let. Snadné a pravdivé.

SVĚT, KTERÝ NEBERE KONCE

O rozlehlosti světa, v němž se coby zaklínač Geralt bude hráč pohybovat, už bylo napsáno mnohé. Vývojáři však v oficiálním streamu nových záběrů názorně ukázali, jak nicotně působí jeden jediný člověk na tak velkém prostoru, a slibují, že o dostatek volného prostoru tu nebude nouze. Na druhou stranu se ale hráči nemusí obávat toho, že by museli za každé okolnosti křižovat světem po svých. Postupně objevované lokace, resp. rozcestníky, umožní rychlé cestování, což je samozřejmě alternativa pro ty, kdo rádi pospíchají. Zlatou střední cestou pak bude kůň, který navíc dokáže směřovat k vybranému cíli bez nutnosti Geraltova vedení, takže tu vzniká šance automaticky odhalovat další rozcestníky a ještě se pokochat krásně zpracovanou přírodou.

Svět třetího Zaklínače je zákeřným místem, kde může být hlavní hrdina napaden takřka kdykoliv a čímkoliv.

Ta tu navíc v žádném případě nebude hrát pouze roli kulis. Vývojáři znovu potvrdili, že cokoliv ve hře hráči uvidí, mohou také navštívit, stačí si jen vybrat tu správnou cestu a mít trochu štěstí. Svět třetího Zaklínače je totiž zákeřným místem, kde může být hlavní hrdina napaden takřka kdykoliv a čímkoliv, což platí i o chvílích, kdy bude například plavat nebo zlézat hory. Navíc platí, že k jednomu místu může vést více cest s odlišnými nástrahami i odměnami, což je zároveň i způsob, jak hráče přimět k tomu, aby i po několika hodinách hraní dále prozkoumával mapu a objevoval skrytá místa.

UDĚLEJ SI SÁM

Kromě divočiny Geralt logicky narazí i na obydlená místa, ať už mluvíme o malých vesničkách, ruinách anebo velkých městech. K těm patří i Novigrad, jenž by měl být největším středověkým (fantasy) městem, které kdy kdo ve hrách vytvořil. Nakolik je toto tvrzení pravdivé, budeme moci zjistit až v květnu, faktem ale zůstává, že z dostupných ukázek doslova tepe život. Jde o něco, co se vývojářům podařilo dotáhnout v porovnání s předchozími díly do konce a na Geralta čeká mezi lidmi spoustu aktivit a možností, jak posunout děj, případně zjistit a získat něco navíc. Ve volném čase se bude možné mlátit v hospodě, závodit na koních, anebo hrát Gwent, oblíbenou karetní hru, v níž se bude moci Geralt utkat s ostatními i na velkém turnaji. Z těch užitečných činností je to ale samozřejmě crafting a alchymie, dvě stěžejní činnosti, ovlivňující veškerý postup hrou.

Zaklínač 3 – Ještě lepší, než jsme čekali
i Zdroj: Hrej.cz

Vývojáři oba systémy vysvětlili a s povděkem kvitujeme, že systém vykazuje spíše prvky realismu, nežli fantasy. Co se týče výroby nových předmětů, Geralt nejprve bude muset najít postup. Je to logické vzhledem k tomu, že je zaklínač, a ač by z něj hráči často rádi měli Supermana, všechno jednoduše nesvede. Dále bude muset obstarat patřičný materiál, či ingredience a nakonec najít vhodného řemeslníka, který za úplatu daný předmět vyrobí. Vtip je v tom, že složité věci vyžadují zkušenější řemeslníky a mistrovské, hádáte správně, řemeslnické mistry. Takových je však ve hře jako šafránu, nemusí být s vámi zadobře a navíc nikde nebude zaručeno, že práce nepřijde kvůli jejich nedostatečné zkušenosti vniveč.

To samé nakonec platí o alchymii, kterou však bude Geralt provozovat sám a za případný nezdar budou moci hráči děkovat pouze sami sobě. Vývojáři naznačili, že vytváření lektvarů nebude spočívat jen ve výběru vhodných ingrediencí, ale že bude vyžadována i vlastní hráčova schopnost. Odměnou za jeho snahu ale bude neocenitelný pomocník v boji i přežití, který navíc může Geralt snadno doplnit. A bude muset, protože lektvary nebudou ve hře pouze pro okrasu – jak vývojáři potvrdili, všechno by mělo mít svůj smysl a přirozeně nutit hráče k používání jakékoliv pomoci, která se naskytne.

ZLO A DOBRO NEEXISTUJE

Souboje totiž nebudou jednoduché a vhodné kombinování jednotlivých zbraní, lektvarů a magie se stane klíčovým už od prvních momentů. A nemluvíme pouze o nutnosti vhodně zvolit jeden ze dvou mečů, které nosí Geralt připnuté na zádech. Řeč je například o kuši, se kterou se vývojáři ve vzpomínaném vysílání oháněli proti sirénám. Bohužel, základní nepřátelé nebudou mít tak propracovaný zásahový model jako velcí bossové, takže v podstatě nezáleží na tom, zda dostane létající potvora zásah do křídla, nebo kamkoliv do těla. Z oblohy jednoduše spadne omráčená k zemi a na hráči bude, zda stihne provést dokončovací úder. Podle slov vývojářů je nutné sledovat jednotlivé vzorce chování a snad jedině na tomto místě máme mírné obavy o přílišné opakování a rychle vypotřebovanou nápaditost soubojů.

Souboje nebudou jednoduché a vhodné kombinování jednotlivých zbraní, lektvarů a magie se stane klíčovým už od prvních momentů.

Na druhou stranu ale platí, že souboje se stejným typem nepřátel mohou probíhat odlišně, vždy v závislosti na tom, co bude mít Geralt k dispozici. Jako příklad uvedli vývojáři souboj s vlkodlakem, v němž si může hráč pomoci stříbrnou bombou, která zastaví vlkodlakovu schopnost regenerace. Nemá-li ji však zaklínač k dispozici, čeká ho mnohem delší a složitější souboj, který navíc nemusí dopadnout podle představ. Odvíjí se od toho i celková obtížnost hry, kterou vývojáři sami zařazují k hardcore titulům a varují, že nejtěžší obtížnost určitě nebude pro fajnovky. Své o tom vypovídá i tvrzení zakladatele studia, Marcina Iwińského, že si hru raději zahraje na nejlehčí obtížnost, aby si užil skvělý příběh a nebyl frustrován častým umíráním. Druhým extrémem pak bude obtížnost nejtěžší a možná i Insane mód, který zahodí všechny uložené pozice, pokud hráč zemře. Na zasazení tohoto módu do hry se však lidé z CDP ještě nedohodli, protože Zaklínač 3 je natolik obrovskou hrou, že by bylo příliš kruté trestat hráče tímto způsobem, zemřel-li by nějakou hloupou smrtí.

PO STOPÁCH CIRI

Posledním okruhem hodným zmínky je samozřejmě příběh, není však nutné zavírat stránku kvůli případným spoilerům. Vývojáři jsou natolik zkušení, aby si to nejlepší nechávali až do finálního produktu, nicméně odhalují dostatek informací, které hráče zdravě nalákají. Jde samozřejmě o Ciri, tedy jednu z nejvýraznějších postav zaklínačské ságy a ženu, která je hybatelem mnoha situací. Vývojáři už dříve přislíbili, že si za ní zahrajeme, nyní odhalují další detaily. V první řadě je nutné si uvědomit, že Ciri není druhou hlavní postavou a věnován ji bude pouze zlomek času v porovnání s tím, kdy bude ústřední postavou Geralt. I tak by ale měli hráči dostat hodně prostoru k tomu, aby pochopili, jak se cítí, čeho se bojí a proč je nutné tlačit zaklínače do stále riskantnějších podniků s vidinou její záchrany před armádami, které ji chtějí získat pro sebe. Půjde tak o velmi podstatný motivační prvek, pomocí kterého si budou moci hráči nejen oddychnout, ale také načerpat síly do dalšího hraní. Na druhé straně ale nebude stát vždy jen vystrašená dívka – Ciri byla vychovávána u zaklínačů i čarodějek a byť její sekvence přinesou trochu jiný zážitek, dojde v nich logicky i na boj a magii.

Zaklínač 3 – Ještě lepší, než jsme čekali
i Zdroj: Hrej.cz

Co se týče vedlejších postav, Geralt jich cestou potká nespočet, vývojáři si ale připravují půdu pro možná rozšíření, prostřednictvím nichž jich do hry dostanou ještě více. Takřka jistá je přítomnost čarodějek Yennefer a Triss, určitě narazíme na Zoltána, nilfgaardského císaře, zaklínačského mentora Vesemyra a spoustu dalších. Chybět pak nebude ani bard Marigold, který navíc sehraje ve hře jednu z hodně důležitých rolí. Nikoliv však pouze sám za sebe, ale také jako prostředek převodu uložené pozice z předchozích dílů. Zaklínač sice nedisponuje vlastní sociální sítí, jako například GTA, zato je ale způsob nastavení světa podle předchozích rozhodnutí poutavější. Hráč totiž potká Marigolda, který se svojí loutnou spustí ódu na Geralta a postupnou úpravou popisu jednotlivých událostí tak, jak se staly ve hře konkrétního hráče, dojde k onomu magickému převedení. Nejde sice o nic automatického, ale elegance a nápaditost se vývojářům rozhodně upřít nedá.

To by se ostatně dalo aplikovat na veškeré snažení vývojářů z CD Projektu, o kterých se takřka čtyři měsíce před vydáním hry nebojíme prohlásit, že to zase dokázali. Zaklínač 3: Divoký hon vypadá skvostně, těch několik prvků, které mohou vzbuzovat určitý odstup, je už nyní vyváženo mnoha kladnými vlastnostmi a musela by se stát obrovská pohroma, aby to napotřetí nevyšlo…

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama