XCOM 2 Článek XCOM 2 - dojmy z preview verze

XCOM 2 - dojmy z preview verze

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

22. 1. 2016 12:00 7
Reklama

Mise: vysát nezakryptovaná data ADVENTu z terminálu vědeckého komplexu. Máme na to jen dvanáct tahů, než systém zareaguje na neočekávaný průlom. Úkol prorazit skrz čtyři lidské stráže a dva Sectoidy dostanou čtyři agenti původního XCOMu. Trojice v šedozelené zbroji se obtočí kolem jednoho bloku čerpací stanice a nachystá zbraně do režimu Overwatch. Poslední voják, vysoký zrzek s pestrobarevnou uniformou a blýskavým logem Vigilo Confido na hrudi to pojme jinak. Taneční krok doprostřed náměstí, rozverné pomazlení se spouští pistolky... ...a pak se Ziggy zakloní a jeho pravá paže odhodí směrem k dosud nezalarmovanému emzáckému stanovišti tříštivý granát. "Let's Dance!" zavolá a místo vykřičníku výzvu podtrhne štěkání kulometů. Zábava může začít.

POD BIČEM EMZÁKA

Znovuzrození

XCOM 2 - dojmy z preview verze
i Zdroj: Hrej.cz

Kdo by si chtěl doplnit příběhové pozadí XCOMu 2, může už nyní sáhnout po románu Resurrection. Autor Greg Keyes v něm popisuje dramatické události a založení hnutí odporu proti ADVENTu během dvaceti let dělících první a druhý díl úspěšné strategie. [Amazon]

S jízlivým vlasteneckým úšklebkem lze říci, že pokračování moderního XCOMu kopíruje deset let starý koncept českého UFO: Aftershock. Ani zde válka proti mimozemským vetřelcům nedopadla dobře. Organizace XCOM, vytvořená pro obranu Země, byla zavrhnuta jako neschopná a její financování ukončeno. Dvacet let po invazi ovládají emzáci planetu prostřednictvím vlivové korporace ADVENT, dovedně zpracovávající mozky lidí, aby se z nich stalo tupé a povolné stádo. Poslední výspou svobody a nadějí na osvobození zotročené planety je létající základna Avenger, ze stáze probuzený velitel a několik věrných vojáků, vědců a inženýrů, kteří stále hájí heslo Vigilo Confido. Partyzánská válka o osud Země může začít...

Převrácení úloh a příběhový skok daly možnost designerům z Firaxis Games, aby obohatili taktickou strategii o nové prvky, typy úkolů a přitom udrželi typickou tísnivou atmosféru boje proti o mnoho silnějšímu a nevyzpytatelnému soupeři. Hratelná preview verze nabídla ochutnávku všech částí hry a víc než slibně navnadila na blížící se únorové vydání.

V globální části hry nad glóbem se samozřejmě mění způsob hráčova tažení. Pozvolné rozšiřování vlivu v regionech je založeno na sběru potřebných surovin, kontaktování přeživších rebelských skupin, budování vysílačů a do toho je třeba plnit dějové úkoly. Volba mezi tím, zda si zajistit něco zásob, anebo raději vyslat vojáky na misi, která odvrátí neblahou událost, není snadná, ale patří k prvkům budujícím atmosféru téměř zoufalého a beznadějného boje proti pevně vládnoucí emzácké organizaci.

BITVY NA KREV

Odlišný způsob vedení války přináší i odlišné úkoly. Zachováno zůstalo zachraňování civilistů, záchrana VIP, ale XCOM musí také krást cenné mimozemské artefakty, ničit komunikační majáky či hackovat počítačové terminály. Nechtěným pomrknutím na nedávno recenzovanou tahovku Hard West je fakt, že mise, u kterých to příběhově dává smysl, začínají ve stealth módu. Dokud nepřátelé neobjeví některého z vojáků, anebo sám hráč nezahájí palbu, mohou se tak jednotky pohybovat po mapě neviděny. Cílem této fáze bývá nachystat co nejefektivnější plán přepadení a využít tak naplno momentu překvapení. Zdaleka ne vždy se to povede, ale pocit, když emzáci jeden po druhém nabíhají před hlavně připravených vojáků a krev a sliz stříkají do dáli, stojí za trochu toho lámání hlavy navíc.

Mezi nepřáteli se najdou různorodě vybavení lidští vojáci, služebníci ADVENTu. Ti jsou však tím snadnějším soustem – i přes kvalitní výzbroj a disciplínu nevydrží tolik, jako geneticky vylepšené typy emzáků. Sectoid s čerstvou porcí lidské DNA navrch je mnohem svalnatější, mocnější a nebezpečnější. Thin Mana nahrazuje Faceless, na pohled dokonalá kopie civilisty, se schopností okamžité proměny v osm stop vysokou mumii s půlmetrovými drápy. Létající Archon připomíná starověké bohy, ale do jeho bombardovacího perimetru se dostat vážně nechcete... A je tu i tajemný Kodex, fyzickou formou nestálé, zlatavé tělo tvořené čirou energií. Kombinace nových i starých druhů, spolu s početní výhodou a zázemím nepřátel se zdá být až příliš velkým soustem.

Rangeři mají možnost popravit nepřátele mečem nablízko. Je to efektní i účinné, jen je třeba, aby tahle rána byla doopravdy poslední...

XCOM 2 je obtížná hra (po dlouhé době taková, v níž se dá zemřít i během tutorialu), ale ne úplně nefér. Po svízelných prvních misích, když vojáci zvýší svoji úroveň, odhalí řadu užitečných a v některých případech úplně nových schopností. Do dynamiky boje je záživnou novinkou nakládání s chladnými zbraněmi – rangeři mají možnost popravit nepřátele mečem nablízko. Je to efektní i účinné, jen je třeba správně vyhodnotit bojovou situaci tak, aby tahle rána byla doopravdy poslední... A aby se agent nevystavil palbě jiného z nepřátel.

Hodně zajímaví jsou také psioničtí vojáci. Jde o třídu postav, která nesbírá zkušenosti bojem, ale studiem v Psí-laboratoři přímo na základně. Jak telepatická, tak i rezonanční větev přinášejí mimořádně užitečné schopnosti – odolnost mentálním útokům, vzdálená detonace nepřátelských výbušnin, stázový štít či tak nějak samozřejmě i kontrola nad nepřátelskou jednotkou patří do arzenálu psionika-veterána.

ZNOVU A LÉPE

Předobjednávky

XCOM 2 - dojmy z preview verze
i Zdroj: Hrej.cz

Co získáte předobjednáním XCOM 2 za bonusy? Balíček Resistance Warrior otevírající outfity a úpravy vojáků či instantní rekturování přeživších. 2K už také oznámili, že v budoucnu XCOM 2 rozšíří trojice DLC.

Několik odehraných hodin, jedna prohraná a jedna slibně rozehraná válka – na základě prvních dojmů ještě nejde vynášet definitivní soudy. Jisté je, že bude obtížné naučit se druhý XCOM hrát tak, aby nedocházelo ke vždy tolik emotivním ztrátám vojáků. Tísnivou atmosféru, blízkost smrti a pocit, že hráč stojí před něčím, co může být až příliš velké sousto k rozžvýkání, buduje XCOM 2 na odlišných, ale také velmi funkčních základech. Porce nových či upravených nepřátel, typů misí, vojáků, událostí, herních mechanismů... Zkrátka a dobře porce nového obsahu ve známém prostředí se zdá být tak akorát velká, aby obhájila číslovku v názvu hry, a přitom nadchla ty, kteří v zásadě netouží po ničem jiném, než po "nové porci XCOMu."

Těšme se na 5. února, kdy oslavíme 76 let od narození H. R. Gigera, ale hlavně: ukážeme emzácké špíně zase jednou, zač je toho guerilla.

Za dveřmi se ozve šplouchnutí, tupá rána a řev. Takže Lemmy to nedal. Zbývá nám poslední tah a volba. Když se Ziggy pustí do stahování, bude Kurt proti Hadí ženě a čemukoli, co rozšmelcovalo zadní voj, bez šance. "Never mind," odplivne si, přebije a zaklekne za převrácený stůl. Ziggy začne klepat do konzole a se zamračeným výrazem sleduje ubíhající procenta rychlo-hacku.
Emzačka to vezme oknem. Rána, střepy, výstřel do prázdna? Ne, čvachtne to a Hadí žena se zapotácí, ale ustojí to a její jazyky ovinou Kurta jako oplzlá šála. Ziggy dokončí stahování a bleskem opouští omráčeného spolubojovníka. Za rohem číhá adventista, ale jeho plasmovka naštěstí mine. Dva tahy, rychlý pickup do nebes a na palubu Avengeru; a to křupnutí, to musela být Kurtova lebka. Hm... hlavně že máme ta data.
"We can be heroes," zpívá si kapitán Stardust. Za tryskami výsadkového modulu zůstává stopa kerosinu a naděje. Alespoň na jeden další den.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama