The Bureau: XCOM Declassified Článek The Bureau: XCOM Declassified

The Bureau: XCOM Declassified

Jiří Bigas

Jiří Bigas

29. 7. 2013 22:22 2
Reklama

V červenci 1947 došlo v Novém Mexiku 127 kilometrů od města Rosewell k do té doby vůbec nejlépe zdokumentovanému pozorování neidentifikovaného létajícího objektu v lidské historii. Tento incident proslul v příštích letech mezi příznivci spikleneckých teorii jako okamžik, kdy vláda Spojených států začala svým lidem v souvislosti s možnou existencí mimozemského života systematicky lhát. A tak, zatímco se svět v roce 1962 třese strachy před hrozbou nukleárního holokaustu, mezinárodní politickou scénu ochladila studená válka, ředitel FBI J. Edgar Hoover pronásleduje komouše v řadách obyčejných Američanů a ministerstvo obrany pátrá po spících agentech Sovětů na území USA, máte za úkol odvrátit hrozbu, která dalece přesahuje všechny katastrofické scénáře.

Sedm let ve vývoji. Šťastné číslo?

Pokud je nějaká hra ve vývoji tak dlouho jako právě akční The Bureau, na němž se pracuje už od roku 2006, vzbuzuje to mezi hráči stejnou měrou netrpělivost, očekávání, jakož i začnou nervozitu a podezření. Bez ohledu na těch několik málo čestných výjimek v historii videoher nebývají vleklý vývoj a opakované zásahy do základního konceptu hry nijak zvlášť pozitivním signálem. Pokud si k tomu přičteme fakt, že to není poprvé, co si série XCOM nepříliš úspěšně snaží vybudovat renomé nad rámec žánru tahových strategií, který jí sluší nejvíce, mají autoři zaděláno na pořádné problémy. Pochopitelnou a oprávněnou nedůvěru hráčů navíc hned zpočátku vývoje mohutně přiživil i sám duchovní otec série Julian Gollop, když se na adresu původní FPS od studia 2K Marin nevyjádřil zrovna dvakrát lichotivě. Třeba ale nakonec bude stát to čekání za to.

The Bureau hráče vtělí do kůže zvláštního agenta Williama Cartera, který se zdánlivou náhodou ocitá na místě, kde to vše vypukne. Otřesen samotným zjištěním, že tam kdesi ve vesmíru existuje další inteligentní život, musí se s vaší pomocí co nejdříve vzchopit a hned vzápětí odvrátit porážku, která se minimálně zpočátku zdá být nevyhnutelná.

Lidé se se svou technikou z roku 1962 totiž nemohou ani vzdáleně měřit s hvězdnými nájezdníky a záleží jen na vás, zdali se vám podaří tuto nevýhodu vyvážit svou houževnatostí. Carter velí vlastnímu týmu agentů, kteří jako jedni z mála tuší, co se to tady vlastně děje a vaší snahou je, aby to tak také zůstalo. Zatímco půjdete po krku šmejdům z vesmíru, bude ve vašem zájmu i to, aby odhalení nikterak povzbudivé pravdy neuvrhlo celé Spojené státy do ještě většího chaosu.

Bitevní pole: Amerika

Po boku dvou agentů, jejichž schopnosti postupně rozvíjíte a různí se podobně jako v poslední strategické inkarnaci XCOM: Enemy Unknown, vyrážíte do terénu za tradičními úkoly typu záchrana důležitého vědce nebo získání klíčové technologie. Ačkoli jsou jednotlivé mise navržené relativně lineárně a budou, zdá se, poskytovat jen omezenou svobodu pohybu, příběhové úkoly překvapivě doplňují i ty nepovinné vedlejší, které můžete plnit podle chuti. Po každém výsadku se přitom vracíte na základnu, která plní velmi povědomou roli. Vysíláte odtud své sekundární týmy za drobnějšími úkoly, za získané zkušenostní body trénujete nejlepší muže ve zvláštních dovednostech a nechybí pochopitelně ani možnost vyzbrojit celou jednotku podle libosti anebo ji převléknout dle poslední módy. Ačkoli bude chod báze tentokrát pravděpodobně víceméně autonomní, vaše centrála zdaleka nepůsobí jen jako povinná vycpávka mezi jednotlivými misemi. Můžete tu vést i četné dialogy, jejichž větvení připomíná sérii Mass Effect a výzkumné centrum zase dokáže zúročit leckterou technologii, jejíž vzorky posbíráte v terénu.

"Je velký rozdíl, když vpadnete do zad trojici vyplašených Sectoidů, anebo se potkáte s gigantickým Mutonem."

Samotné mise přitom nepostrádají navzdory akčnímu pojetí hloubku a strategický rozměr tahových předchůdců. Bezhlavou střelbou tu mnoho nesvedete a nijak daleko byste se nedostali. Klíčem k úspěchu jsou zvláštní dovednosti agentů v kombinaci s využíváním strategických výhod, které může poskytovat bojiště. Po vzoru série Brothers in Arms lze zaměstnat nepřítele střelbou naslepo, zatímco můžete parťáka nechat nepozorovaně se proplížit na místo, odkud bude mít jistější mušku. Šipkou nahoru a dolů na gamepadu můžete vaše agenty poslat k nejbližší bariéře, respektive jim přikázat, aby se vrátili k vám. Pokud jim potřebujete udělit složitější příkazy, přepnete se do taktického módu, v němž se běh času zpomalí na minimum. V tuto chvíli můžete precizně navigovat oba podřízené agenty, poručit jim, aby se zaměřili na vybraného nepřítele, vyléčili vás či zraněného parťáka anebo využít některou z jejich unikátních dovedností, jejichž portfolio se postupem hry neustále rozrůstá.

V jednotě je síla

Lidé si rychle osvojí mimozemské technologie, a převahu nepřítele tak obrátí proti němu. Speciální schopnosti, které se ovládají i fungují velmi podobně jako v Mass Effectu, jsou klíčem k přežití. Vzhledem k tomu, jak cenné jsou zkušenosti vašeho týmu, se stejně jako v tahové strategii musíte vyvarovat toho, abyste během mise ztrácelny agenty, protože by na jejich místo musel nastoupit nějaký zelenáč. Ostřílený veterán proti němu umí takové finty, jako využít maskování, postavit autonomní střílnu, zvednout nepřítele do vzduchu, anebo jej naopak srazit drtivým náporem energie. Některé z těchto dovedností lze navíc efektivně kombinovat, což při správném rozestavění vašich mužů na bitevním poli může znamenat rozdíl mezi jistou smrtí a drtivým vítězstvím. Je totiž velký rozdíl, když vpadnete do zad trojici vyplašených Sectoidů, anebo se potkáte s gigantickým Mutonem, který v nevhodný moment dokáže potrápit i zkušený tým. Vedle řady známých emzáků se navíc dočkáte i několika pozoruhodných mimozemských strojů, kterým budete čelit, a také kapalného monstra, které se představilo v raných trailerech.

I přes nesporný taktický rozměr hra nepostrádá dramatické tempo a působivou výpravu, osobitá atmosféra je přitom asi největší předností. Rozhodnutí zasadit sci-fi do kulis 60. let se ukazuje být jako nadmíru šťastné a vývojáři dokáží z této devizy vytěžit maximum. Nejde ani tak o to to, že The Bureau pohání Unreal Engine třetí generace, na zdejší svět je zkrátka radost pohledět především díky jeho efektní stylizaci a neokoukanému prostředí, jehož atmosféru podtrhují třeba i licencované dobové skladby, skvěle doplňující původní orchestrální soundtrack. Nezbývá tak než doufat, že nás hra v preview verzi příliš nenamlsala a nedojde jí nakonec dech. Zatím se však zdá, že se i přes komplikované těhotenství a bolestivý porod dočkáme vítaného přírůstku do rodiny taktických akcí a série XCOM.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama