Super Paper Mario Článek Super Paper Mario

Super Paper Mario

Dalibor Franta

Dalibor Franta

12. 4. 2007 22:51
Reklama
Reklama

Prodat za pětadvacet let 193 milionů kopií svých videoher, to je prosím pěkně kláda jako hrom, žádná legrace. To vám pak na člověka padne tíseň, nesnesitelná tíha očekávání a kdovíco všechno ještě na člověka padne, když je taková slavná celebrita. A tak se snažíte. Z plošinovek přesedláte na motokáry, zabrousíte do RPG a pak se zase vrátíte k plošinovkám, ale pro jistotu ve tři dé, protože dvě dé už se na ikonu vašeho formátu nesluší a vůbec. A hopsáte. Hopsání totiž, a to je vědecky dokázáno, probouzí v lidech pozitivní energii. Hopsáte a sbíráte a sledujete rostoucí prodeje a bohatnete. Ne že by vám to k něčemu bylo ve světě jedniček a nul. Ale pocit je to dobrý. A pak je tři dé najednou zase passé a dvě dé se vrací zpátky do módy. A tak zase hopsáte. Ve dvě dé. Vytrvalost je vaší hlavní zbraní. Vytrvalost a hustý knírek. Vaše dvě hlavní zbraně jsou vytrvalost a hustý knírek… A brutální efektivnost. Tři vaše hlavní zbraně jsou vytrvalost, hustý knírek a brutální efektivnost. A téměř fanatická oddanost svému řemeslu. Vaše čtyři… Ne. Do vaší výzbroje patří takové prvky, jako je vytrvalost, hustý knírek a... A pěkný instalatérský mundůr.

Mario z papíru

Super Paper Mario
Série Paper Mario nepatří v našich končinách mezi ty nejznámější z projektů, na kterých se legendární italsko-japonský instalatér během své předlouhé údržbářské kariéry podílel. Znalci a fajnšmekři v řadách čtenářů jistě při vzpomínce na nezvyklé RPG s plošinovkovými prvky zaprotestují a teskně zavzdychají, faktem však zůstává, že tato dvoudílná série se mainstreamovému hráčskému publiku v ČR spíše vyhnula. Širokým obloukem přes Domažlice. Proto je třeba si na úvod vysvětlit původ prazvláštního názvu hry – proč Paper Mario? Původní série totiž vynikala netradičním spojením 2D a 3D perspektivy, která ze všeho nejvíce připomínala papírové vystřihovánky se spoustou důmyslně ukrytých a zdánlivě neviditelných plošinek. Výsledkem tak byl velice netradiční herní zážitek, při kterém si hráč často připadal jako po požití jedné z oblíbených Mariových zelených houbiček. Zbrusu nový Super Paper Mario, původně vyvíjený pro GameCube, nyní připravený pro vydání na Wii, však hodlá zajít ještě dál. Mnohem dál. Ne-li dokonce úplně nejdál. Až za hranice všedních dní…

Plošinovka nebo RPG?

Super Paper Mario
Ale všechno hezky popořadě. Jak již bylo řečeno, původní Paper Mario byl charakteristický velmi silnými RPG prvky (tahové souboje, klábosení s NPC postavami, atd.). To se nejnovějším dílem pro Wii razantně změní. Super Paper Mario sice některé RPG prvky, jako je postupný vývoj postavy a akční body, zachovává, celkové pojetí hratelnosti se však vrací přímo ku prameni – tedy ke klasické arkádové hopsačce, jak ji všichni dobře známe, včetně vybíjení mincí z vyzděných plošinek a zašlapávání nic netušících želv s ploskými (pozor, nikoliv polskými!) nosy. Tomu se ostatně přizpůsobí také ovládání - horizontálně položený Wii Remote v odkazu na nejlepší tradice ovladače NES. Pravda, potenciál jedinečného ovládání Wii tím zůstává více méně nevyužit, milovníci pohybu před televizní obrazovkou (zvrhlíci!!) se však mohou utěšovat alespoň zprávou, že razantní potřes wiimotem před každým skokem na protivníka vyvolá extrémní formu útoku a zdvojnásobí počet exp. bodů získaných za zašlápnutou verbež. Také Mariova galérka všehoschopných kumpánů zažívá s novým dílem pro Wii návrat, tentokrát však v mnohem decentnější rovině – s Mariem se budou jeho společníci střídat úroveň od úrovně, přičemž klasické pojetí hratelnosti se změní pouze co do schopností jednotlivých hratelných postav. Kromě Maria se tedy setkáme s věčně zachraňovanou princeznou Peach (umí plachtit pod deštníkem a krýt se za jeho mocným plátnovím před zákeřnými útoky), želvinátorem Bowserem (dokáže šlehat plameny a zašlapovat protivníky s dvojnásobnou silou) a Mariovým upovídaným bratrem Luigim (vyskočí ze všech hratelných postav nejvýše). Tuto vpravdě netradiční společnost svede dohromady řádění mezidimenzionálního šmíráka jménem Count Bleck, jenž se snaží otevřít bránu do jiné dimenze a zničit tak svět. Jak taky jinak.

Následuj bílého králíčka

Super Paper Mario
Kde však hledat slibovaný netradiční herní zážitek? V Mariovi samotném, samozřejmě. Zatímco Bowser umí šlehat plameny a Peach poletovat na parapli, Mario umí kroutit realitu. Jako papír. V kterémkoliv okamžiku může totiž zdánlivě jasně čitelné kontury 2D úrovně konfrontovat s jejich 3D podobou. A to se pak dějí věci. V jednom z mnoha prezentovaných videí například narazí na sérii ohromných bucharů, které dopadají na zem v takovém pořadí, že neexistuje způsob, jak pod nimi ve zdraví proklouznout. Konec cesty? Ani zdání. Mario plynule přejde do 3D prostoru, aby odhalil dostatečně široký prostor za buchary - tedy v místech, kam by se v ploché realitě 2D světa nikdy dostat nemohl. Jindy zase dospěje na okraj příliš široké propasti, kterou není v jeho silách přeskočit. Letmý pohled ve 3D však okamžitě odhalí úzkou plošinku namáčknutou na statické „pozadí“ a voila, cesta je volná. S přechodem do 3D se zkrátka otevírá zcela nový herní vesmír, který ač je v každém okamžiku přítomen i v rámci dvourozměrného náhledu, zůstává lidským smyslům dokonale skryt. Takový plošinovkový Matrix. Zákonitě však vyvstává otázka - když je vnímání skutečnosti v trojrozměrném prostoru mnohem ostřejší, proč zkrátka neodehrát celou hru v něm? V tom je právě ten háček. Jakýkoliv pobyt ve 3D světě totiž ubírá Mariovy akční body. Jakmile by svou procházku trojrozměrnem protáhl na nepřiměřenou úroveň, zemřel by. Hráč je touto cestou nucen využívat asistence třetího rozměru pouze v nezbytných případech.

Plynulý přechod mezi dimenzemi však není to jediné, co dělá ze Super Paper Maria jeden z nejšílenějších chystaných projektů. Také některé power-upy totiž člověku často až vyrazí dech. Některé umožní Mariovi pobíhat po stěnách, jiné ho vybaví rotující soustavou vlastních miniatur, které sebevražedně zaútočí na vše v Mariově okolí. Ten zaručeně nejulítlejší však Maria (a ostatní hratelné postavy) promění v nadrozměrné kráčející monstrum, které rozbíjí a zabíjí vše čeho se dotkne. Šílenost? Bezpochyby. Zábava? Vsadíme i babiččinu zubní protézu. Super Paper Mario pro konzoli Nintendo Wii by měl vyjít ještě během tohoto dubna.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz