Risen Článek Risen

Risen

Dalibor Franta

Dalibor Franta

7. 9. 2008 22:00 16
Reklama

Všehovšudy třikrát nás doposavad pokousala německá partička z vývojářského týmu Piranha Bytes svými nad míru větší než velkou povedenými RPG opusy. Série Gothic stala se během sedmi let své existence veličinou žánru, konkurentem největších es, vyzyvatelem tradičních značek a synonymem kvalitní evropské temné fantasy. S třetím dílem však jako by si žravé rybky z Porůří ukously větší kus vola, než byly schopné zdegustovat. Velkou hru provázely velké bugy, velké hardwarové nároky a kontroverze... jak jinak, než velké. Hodnocení se lišila jako den a noc, hráči se zlobili na Piraně, Piraně se zlobily na vydavatele a vydavatel se zlobil na všechny. Výsledkem bylo ne právě přátelské ukončení spolupráce, ztráta franšízy a začátek s čistým štítem. JoWood svěřil čtvrtého Gothica Spellboundu a rybkám nezbylo, než hledat do čeho by své ostré německé zoubky zakousnuly příště. Až našly Risen. Hra je stále v ranných fázích vývoje, informací není mnoho a ani Lipsko situaci nijak výrazně nezlepšilo, přesto se ze studia, které tradičně udržuje velmi vřelé vztahy se svou komunitou, trousí pravidelný přísun perliček.

Španělskou inkvizici nikdo nečekal

Hlavní zápletka je zatím stále víceméně mlhavá a ponechává mnoho prostoru k nejrůznějším interpretacím. Hra se bude odehrávat na vulkanickém ostrově, jenž leží daleko na jih od nejbližší civilizované země. Je jen řídce obydlen, přesto se stane centrem pozornosti mocné církevní organizace – inkvizice – která zde začne vyšetřovat záhadné zmizení božstev, doprovázené řadou temných a nevysvětlitelných incidentů, jež decimují místní obyvatelstvo. Klid a pořádek vnese do situace pevná ruka Hlavního inkvizitora, jeho úmysly však nejsou ani zdaleka tak čisté, jak by se na první pohled mohlo zdát. Ve skutečnosti na ostrově, který je poset starověkými chrámy a ruinami, usilovně pátrá po neznámém artefaktu a neváhá při svém hledání místní obyvatelstvo bezohledně zotročit. A právě tyto krušné časy vybrala si loď hlavního hrdiny jako nejvhodnější k tragickému ztroskotání. Bezejmenný námořník je vyplaven u břehů ostrova a začíná své putování – stejně jako v prvním Gothicu má nulové povědomí o situaci, žádnou zdánlivou návaznost na probíhající události, ba ani jakoukoliv dobrodružnou průpravu. Cizinec v cizí zemi, ve stínu sopky.

Mé vznášedlo je plné úhořů

Ústředním motivem nového RPG má být návrat ke kořenům. Risen rezignuje na otevřený svět, opouští (free)formu bez obsahu, místo toho se vrací k tradičnímu sevřenému vyprávění a gothickému rozdělení do kapitol. Hlavní questová linie bude přísně lineární a přechody mezi kapitolami mají být jakýmisi herními milníky, jež jsou od samého počátku kapitoly zřejmé a jejichž splnění si může hráč předem načasovat. Mezi nimi se může libovolně potulovat na území kapitole vymezeném, plnit vedlejší questy, poznávat NPC a trénovat svou postavu tak, aby byla připravena na postup vstříc dvěma možným koncům hry (pozitivnímu a temnému). Vlivem menší rozlohy herního světa (měl by zhruba odpovídat velikosti Gothicu 2 a obsahovat několik různě laděných oblastí) upínají se vývojáři také k systému jeho dynamických proměn – v RPG tolik skloňovanému a stále vesměs nenaplněnému cíli. Spolu s plněním kapitol budou se již jednou navštívená místa měnit, NPC mizet či naopak přibývat, rozebírat novinky z ostrova a v rozhovorech reagovat na hrdinovy pokroky. Jak už je u Piranha Bytes tradicí, důraz je kladen na „realistické“ fantasy prostředí. Příroda, architektura, osobité charaktery, dívky krev a mlíko, tradiční řemesla, gildy, spolky, bratrstva, velké meče, kulaté štíty a pivo v dřevěných tuplácích – vše navrženo tak, aby vytvořilo na ostrově důvěrně známou a patřičně syrovou atmosféru, jež svého času udělala z Gothicu ikonu svého žánru.

Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?

Prvkem často a po právu kritizovaným býval v produktech Piranha Bytes zejména bojový systém, Risen by však chyby svých předchůdců opakoval jen nerad. Třebaže statistiky a jejich vývoj bude v duchu německé tradice spíše základní a z větší míry automatizovaný, důraz je kladen na volbu a přiřazování zkušeností bojovým skillům. Každá zbraň sebou ponese několik atributů klíčových k jejímu ovládnutí a hráč sám bude nucen určovat, v kterých se chce a bude zlepšovat, a které naopak ponechá bez povšimnutí. Může se tak stát, že se během hry dostane k mocné zbrani, již však pro dřívější zanedbání potřebných dovedností nebude schopen ovládat… a naopak. S tím jak bude svůj skill v určité oblasti zlepšovat, otevře cestu novým bojovým chvatům/úderům a animacím. Liftinkem projde také magie, nezbytný prvek každé fantasy. Spíše než se nová kouzla učit, bude se hráč muset soustředit na jejich hledání – kouzla a čáry ostrovního světa Risen vezmou totiž na sebe podobu psaných run. A komu že se v boji postavíme? Ostrovní fauna bude z větší míry výtvorem vývojářské fantazie (jak je ostatně patrné z teaseru zveřejněného nedávno v Lipsku), mezi exotickými červy, hmyzáky a masožravými krtky se však objeví i známější formy tradičního fantasy života, jako jsou trollové a zlobři. Hlavní hrdina bude umět šplhat, bojovat se dvěma meči, krást, páčit či kout lepší zbraně a vařit lektvary, nepřátelé zase získají schopnost vrhat po něm kamení, nebude-li právě po ruce vhodnější zbraně. Objeví se také staré známé bojové Arény, případně nutnost pravidelně jíst/pít/spát.

I přes to málo, co zatím o Risen víme se zdá, že nám v Porůří roste klasický absolvent německé RPG školy. Třebaže již nemůže z legálních důvodů navázat na sérii Gothic, zkušené tahy starým fantasy štětcem jednoduše zamaskovat nelze. Podaří-li se vývojářům z Piranha Bytes vyvarovat pro ně klasickému nešvaru uspěchanosti a z ní vyplývající zabugovanosti, nemůže být ostrovní inkviziční thriller krokem vedle. Vydání se určitě nedočkáme dříve než příští rok, už teď se ale těšíme jako prcek na lízátko.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama