Redakční názorový rozstřel - Mafia: Definitive Edition
i Zdroj: Hrej.cz
Komentáře Článek Redakční názorový rozstřel - Mafia: Definitive Edition

Redakční názorový rozstřel - Mafia: Definitive Edition

Redakce Hrej.cz

Redakce Hrej.cz

23. 7. 2020 06:35 12

Jen hodiny nás dělí od zveřejnění prvních obsáhlejších gameplay záběrů z ostře sledovaného remaku legendární Mafie. Mafia: Definitive Edition od studia Hangar 13 přirozeně v českých luzích a hájích vyvolává velmi emotivní diskuze. Více než kultovní pověst původní hry je pro mnoho hráčů, fanoušků i novinářů důvodem, proč se pustit do obsáhlé polemiky nad kvalitou novinky.

Reklama

Nejinak tomu je i u nás. Proto dostali zainteresovaní členové redakce možnost vyjádřit svůj současný, necenzurovaný názor na Definitive Edition. Jak se jim zatím (ze záběrů i dostupných informací) líbí, čekají velký úspěch, nebo snad obrovský propadák? Samozřejmě nás zajímá i váš názor, k čemuž slouží sekce komentářů. Nebojte se (smysluplně) vyjádřit.

ALEŠ TIHLAŘÍK: DNES HRY VZNIKAJÍ JINAK

Musím přiznat, že navzdory Pauliemu, který vypadá jako odulá transka a Tommymu, který „bez zkušeností se střelbou“ očividně dovede vmžiku vykydlit celý policejní sbor, mě gameplay přesvědčil, že Hangar 13 ví, co dělá. Soudě dle záběrů si Mafia stále zachovává svoji identitu, četná zjednodušení ale nováčkům pomohou snáze proniknout do série (a staromilcům snad dovolí vypnutí), což je nakonec dobře pro všechny.

Mafia se s definitivní edicí stává plně komerčním dílem, což s sebou přináší všechny přednosti i neduhy.

Někteří by mohli namítnout, že střelba vypadá lehce impotentně, já ale kvituji cover systém a také použitelné souboje na blízko. Technická úroveň se zdá poměrně na výši, v některých chvílích opravdu překrásné efekty počasí však na druhou stranu kazí nekonzistentní grafika prostředí, zubaté hrany, občas odfláknuté animace nebo nepříliš inteligentní AI. „To by se za Vávry nestalo,“ chtělo by se zvolat, ale je třeba si uvědomit, že dnes už AAA hry světového rozsahu nevznikají na koleni v pár lidech, poháněných jen vášní a energetickými nápoji. Mafia se s definitivní edicí stává plně komerčním dílem, což s sebou přináší všechny přednosti i neduhy. Nezbývá než doufat, že první jmenované budou v konečném důsledku převažovat… 

JAKUB ŠTĚPÁNEK: PRYČ SE STOPAMI STŘELBY

Přiznám se, že mi čerstvá gameplay ukázka remaku prvního dílu série Mafia podezřele nápadně připomíná třetí díl. Dojem vyvolávají například animace postav nebo gunplay. Přestože komentář k videu zdůrazňuje, že Tommy není trénovaný voják, zásobníky mění možná ještě rychleji než ostřílený válečný veterán Lincoln Clay. Nejvíc mě však rušila zvýrazněná trajektorie střel, která v některých momentech působila až humorným dojmem. Jde ostatně o prvek, na nějž jsme mohli narazit právě ve třetím díle. Dle mého názoru by jej ale autoři mohli klidně vypustit.

 

 

V ukázce mi také maličko neseděl lipsync, což budí jisté obavy ohledně zapracování hvězdně obsazeného českého dabingu. Autoři nicméně stále mají poměrně dost času na celkové vyladění. Postavy zatím vypadají skvěle. Tedy až na jednu. Tommyho parťák Paulie na mě působí zvláštním, skoro až nepřirozeným dojmem. S tím už ale autoři patrně nic neudělají.

Remake bych si nedovolil hodnotit podle první dostupné ukázky, celkový dojem je však pozitivní. Nemohu se dočkat, až zase vlezu do taxíku a svezu pár zákazníků. Snad to hned napoprvé trefím přes Giuliano Bridge.

TADEÁŠ PEPŘ: TAKHLE TO MÁ VYPADAT

Na rovinu se přiznám - jsem spíše skeptický. Skeptický z toho hlediska, že jsem si naprosto jistý, že by někteří hardcore fanoušci původní hry nadávali, i kdyby jim Hangar 13 seslal na zemi nejlepší městskou akci všech dob se stohodinovým příběhem a režií hodnou Coppolova Kmotra. Ne že bych snad věřil, že se něco takového stane. Předpokládám, že přijde jen vyladenější a vyleštěnější slepenec mafiánských klišé, kterým původní hra byla. 

Z hlediska technického zpracování a atmosféry působí Definitive Edition téměř bombasticky.

To ale neznamená, že bych hře nevěřil. Z tohoto hlediska jsem naopak zdravý optimista. Gameplay záběry působí naprosto skvělým dojmem, takhle nějak si představuju skutečný "remake", který dělá čest původní hře. Nebudu si trhat vlasy z podivně odulého Paulieho, implementace cover systému nebo větší akčnosti hry. Ostatně, pokud bych si chtěl zapnout topornou, obtížnou a pomalou střílečku, pořád se mi někde doma válí trojlístek disků v ohyzdné tlusté krabičce. Snad jedinou vadou na kráse může být krkolomná střelba jednou rukou, která mě vytáčela k nepříčetnosti i v třetím díle.

Z hlediska technického zpracování a atmosféry působí Definitive Edition téměř bombasticky. Ano, není to žádný benchmark příštích generací, věřím však, že na důstojné vzpomínání bohatě postačí. A to jsem původní Mafii dohrál opravdu nesčetněkrát. Z nějaké apatie ke značce mě tedy nařknout nelze.

Závěrem snad jen dodám: Zabedněncům se nezavděčíš. A máš rád hudbu?

DAVID PLECHÁČEK: OPEN-WORLD? NEMOŽNÉ

O většině her si dokážeme vytvořit velice rychlý úsudek. Bude taková a maková, bude se hrát tak a tak a připomíná to a to. Pokud někdo předělává hru, kterou jsme všichni hráli nesčetněkrát a poprvé věru před osmi lety, mělo by to být o to snazší. Já vám ale nevím. Na rovinu, pokud se mě zeptáte na remake Mafie, i přestože bych měl mít stále jasno, stále přešlapuji na místě a horko těžko si na novinku vytvářím nějaký názor.

Nejde ani tak o to, že bych měl s Mafií ryze nostalgický problém, totiž že si ji nějak pamatuji a nějak mi 2K naservíruje znovu. Upřímně můžu říct, že v tomto směru nejsem háklivý, Mafii na piedestalu nenosím, a i kdybych nosil, to, že ji někdo zprzní, by mi bylo jedno. Maximálně bych si řekl, že je to škoda, protože kdyby se mě někdo zeptal na skrytý klenot herního průmyslu, i přes úspěch studia Illusion Softworks si stále myslím, že Mafia tuto definici splňuje bezezbytku. Kultem je zkrátka jen u nás. Ale jak říkám, o to nejde. Je to spíše technická stránka hry, která mě mate. Mafia se v některých momentech tváří jako next-gen remake, přestože má vyjít už za měsíc. Zároveň pokud by se jednalo o next-gen, asi bych byl trochu zklamaný a chtěl bych víc. Pokud nedojde k dalšímu odkladu a pokud hra opravdu vyjde i na současné generaci, tak na mě ale mnohem více působí jako hra, která není open-worldem. Protože open-world by takto vypadat nemohl.

 

 

Vývojáři z Hangar 13 hovoří o živějším městě, o nových možnostech, lákají na skvělou grafiku, na níž možná tak trochu hapruje lipsync, ale ani exkluzivní hry nevypadají tak, jak se Mafia prezentuje. Gameplay z Výletu do přírody je v tomto směru trochu střízlivější a dokážu si skutečně představit, že tak nějak Mafia bude vypadat, přesto jsem ale obezřetný v tom smyslu, proč autoři sáhli zrovna po této misi. Je to právě Lost Heaven, které mi dělá největší starosti. Samotná hratelnost ani tolik ne. Leccos je sice jinak a bude potřeba si zvyknout, to ale z novinky neudělá nutně svatokrádež. Když vás někdo upozorní na podivně velký HUD a kulky zanechávající za sebou stopu, tak si toho (nečekaně) budete všímat, ale jinak jde o drobnosti. Akce jinak vypadá naprosto plynule a myslím, že když nic, tak nás Mafia bude bavit. Já vážně doufám, že nás v mnoha ohledech i překvapí. Sice z gameplay ukázek těžko můžeme cokoliv soudit o jízdním modelu, ale i z toho mála a chování aut ostatních si myslím, že půjde opět o pomalé, těžko ovladatelné herky, které byla radost tlačit do stoupání Giulianova mostu. Všechno to jsou drobnosti, které z remaku můžou udělat dobrou hru. Já sice pořád nevím, co si o ní víc myslet, ale když nic... začínám se těšit.

MARTIN SYNEK: JE TO POKLAD

První Mafia má pro mne spoustu přízvisek. Jde o české herní dílo, na které tuzemští hráči nedají dopustit a jde zároveň i o modlu, na kterou se nešahá. Osobně se mezi tyto fanoušky řadím a první zvěsti o totálním remaku hry ve mně zanechaly rozporuplné pocity. Na jednu stranu jsem si říkal, jestli je to vůbec potřeba a zda to nepošpiní mé krásné vzpomínky na originál. Nicméně na druhou stranu ve mně začínal hlodat červík, který mi neustále podsouval myšlenku na to, jak asi hra bude vypadat v aktuální době a hlavně - jak se bude hrát? Na mou první otázku odpověděl teaser trailer se střípky příběhové části, na tu druhou aktuální gameplay video, které na ploše bezmála patnácti minut docela přesně ukázalo, jak budou vypadat jednotlivé mise. Nutno podotknout, že šlo o striktně akční podívanou, zakončenou honičkou v trucku. 

Jsem zvědav, jak bude vypadat volný pohyb po městě Lost Heaven.

Okomentovat jakýkoli herní mechanismus z videa je těžké, přesto si dovolím konstatovat, že v běhu vše vypadá náramně. Hra světla a stínů, včetně všudypřítomného deště, vypadá velmi dobře. Když dojde na přestřelky, tak samotné střílení i krycí systém vycházející z třetího dílu, se zdá být maximálně funkční. Nicméně výsledné resumé budu moci říct, až si hru vyzkouším na vlastní kůži. Mírně rušivě zde působí viditelnost trajektorie vystřelených kulek či přítomnost jasně rozeznatelných vybuchujících barelů (jasně, že jsou červené s bílým pruhem). Stejně tak se mi nelíbí ani přepracovaný obličej Paulieho, který je přinejmenším ve tváři dosti odulý. Nicméně jako celek vše z ukázky působilo velmi dobře. 

Aktuální gameplay video ve mně opět zažehlo plamen zájmu, ale vyvstalo také mnoho dalších otázek. Jsem zvědav, jak bude vypadat volný pohyb po městě Lost Heaven. Jak živé bude celé město a také to, jak se budou ovládat jednotlivé dopravní prostředky, ke kterým nově přibydou i motorky. Mafia je přinejmenším moje srdeční záležitost, ale tvůrcům z Hangar 13 věřím a doufám, že neudělají původní „Vávrově“ mafiánské hře ostudu a vše doladí ke spokojenosti nás fanoušků. Jde přeci jenom o jeden z našich herních národních pokladů.  

 

 

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama