Sonic Frontiers Recenze Recenze Sonic Frontiers, v němž modrý ježek objevuje nové dálavy, ale je za to až zbytečně pranýřován

Recenze Sonic Frontiers, v němž modrý ježek objevuje nové dálavy, ale je za to až zbytečně pranýřován | Kapitola 3

David Plecháček

David Plecháček

29. 11. 2022 14:15

Seznam kapitol

1. Další do sbírky 2. Ježčí bufet 3. Bez vize

Cítím určitou povinnost na začátku každé recenze libovolné hry se Sonicem v hlavní roli zrekapitulovat, jak to s modrým ježkem vlastně historicky bylo. Sega se ale zásadně zasadila o to, že jste podobná resumé četli v posledních letech několikrát, a tak je retrospektivní okénko poněkud zbytečné. Naopak se možná sluší připomenout, že to není minulost, díky které Sonica vytahujeme na světlo světa tak často, ale současnost, kterou bych antidatoval někam k roku 2020, kdy vyšel film s Jimem Carreym v hlavní roli. Možná i díky němu nedávno vyšla v lecčem revoluční hra, o které se v posledních dnech tak často mluví.

Reklama

Do všech těchto speciálních částí musíte „vstoupit“, jinými slovy zastavit u úkolu a aktivovat jej, což je provázeno loadingem; klasický open-world však nabízí i několik výzev sám o sobě. Dá se říct, že každý svět je takové hřiště, na němž si musíte najít tu správnou cestu k různým úkolům. Ono hřiště, v případě Sonica tak trochu doslova, se sestává z nejrůznějších ramp, odrážedel, power-upů, díky nimž působí pohyb až překvapivě plynule a dostatečně rychle, což je v mých očích největším kladem hry.

Kvůli špatným rozhodnutím vás bude Sonic často frustrovat, a ještě častěji u něj budete nechápavě kroutit hlavou.

Jakmile se vám Sonic dostane do ruky, stane se solidně ovladatelným, z čehož pramení podobný pocit jako když zvládnete odjet dobře vypadající sekvenci s Tonym Hawkem. Je vidět, že si na tomhle dali autoři nejvíce záležet, čemuž odpovídá i specifické dvojí ovládání, mezi kterým si můžete v úvodu vybrat. Sonic už od prvopočátku dokázal dělat psí kusy, a hravost, se kterou se dokáže dostat na vrchol nějaké předpřipravené sekvence, je nakažlivá v obou režimech. Hop sem, přitáhnout se tady, odrazit se jinam, prohnat se obručí výš… To je na Frontiers to nejlepší.

ACCOLADES? VÁŽNĚ?!

 

Je skoro hereze dávat u hry, která si třeba v českých luzích a hájích odnáší hodnocení 5/10 i méně, accolades trailer. I on ale ukazuje, jak moc dokáže být Sonic rozporuplnou hrou. Z textu myslím jasně vyplývá, že zastávám zdrženlivý názor někde urpostřed, který říká, že zdaleka všechno není tak špatné. Někteří ale nosí brýle s ještě růžovějším filtrem než já. A víte vy co? Já je chápu. Není těžké pochopit, proč někdo Frontiers totálně strhá, není ale těžké pochopit, proč se lidem tak moc líbí. Problém je, že vy dopředu nemůžete tušit, ke které skupině se vlastně budete řadit.

Na druhé straně hodnotící škály jsou souboje. Nechci říct, že by byly vyloženě špatné, ale jsou na hře dost možná tím nejhorším, a tak jsem se jim cíleně vyhýbal. Jde to, a vývojářům musím poděkovat za to, že do nich Sonica netlačí tak často, jak byste možná mysleli. Je jich tak akorát na to, abyste si k nim nevytvořili vyloženou averzi.

Kromě designerských rozhodnutí jsem se pozastavil i nad grafikou, která se absolutně nehodí do roku 2022. Postavy jsou OK, svět ale dokáže vypadat odporně. Trochu s podivem jsou i některá vizuální pomrknutí, která na vás hra možná neplánovaně dělá, takže třeba celý první svět z pěti vypadá jako Death Stranding. Stejná paleta barev, divně futurističtí nepřátelé, mapa, která se vám postupně doplňuje, jak navštěvujete jednotlivé uzly, tajemná Sage… V jiných světech jsem se tohohle pocitu zbavil, ale nemůžu si pomoct, celé mi to nutká pocit, že Frontiers neměli jasnou vizi a jsou splácané dohromady z různých myšlenek a nápadů, což neodvratně vede ke vzniku podivného kočkopsa. 

Určitou chaotičnost lze snadno najít i v samotném herním designu, jelikož je hra poměrně značně matoucí v tom, kam vás vede, a minimálně pětinu hry jsem se sám hledal a doslova pátral, co přesně mám hledat, kam mám jít, co je a není důležité a který sběratelský předmět vlastně potřebuju, případně za který mi cesta někam do dálav už nestojí. 

Kdyby nebylo oné zmatečnosti a nad projektem by vládla nějaká pevná ruka, která by hře udávala vizi, tak špatně by odcházet nemusela. V mých očích nejde ani o vyložený propadák, jen kvůli špatným rozhodnutím vás bude Sonic často frustrovat, a ještě častěji u něj budete nechápavě kroutit hlavou. Jsem ale dalek tvrdit, že tohle je pro sérii vyloženě krok špatným směrem. Je to vykročení „někam“, odkud se dá snadno vrátit na stezku, po níž se nakonec vývojáři mohou dostat k dobrým hrám. Nejdůležitější teď bude dobře zanalyzovat chyby, vyvarovat se jim… a příště může být o dost lépe.

Recenze Sonic Frontiers
PlayStation PlayStation 5
Xbox Xbox One
Windows PC
Xbox Xbox Series X | S
PlayStation PlayStation 4
Nintendo Switch Switch

Verdikt

Sonic Frontiers je hrou, které spousta věcí nevychází, jak by si hráči asi přáli. Z druhé strany se ale autorům musí nechat odvaha, s jakou do Frontiers šli – nevsadili na trapný dětinský humor, vymysleli místo toho příběh, který hráče posouvá dopředu, a k tomu hřiště se spoustou možností, na němž si můžete vyhrát. Škoda jen, že tohle hřiště není trochu učesanější, dodělanější a v lecčem modernější, což sráží celkový zážitek zbytečně dolů.

Co se nám líbí a nelíbí?

Snaha o otevřený svět s velkou porcí různých aktivit s cílem oslovit moderního hráče
Chaotičnost, nejasnost, rozháranost snad v každém aspektu hry, od hratelnosti, přes herní design, až po grafiku
Verze pro PS5 by graficky neoslnila ani na Switchi (kde Frontiers též vychází)
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama