R.U.S.E. Článek R.U.S.E. - první dojmy z bety

R.U.S.E. - první dojmy z bety

Jan Horčík

Jan Horčík

8. 12. 2009 23:59 3
Reklama

Francouzi umějí být vtipní! Úplně nejvtipnější jsou takoví, kteří si myslí, že vytvořili něco opravdu skvělého a jsou na to neobyčejně pyšní. A navíc jim přijde, že jejich angličtina je natolik dobrá, aby mohli namluvit její video-manuál pro hráče z celého světa. Mathieu Girard, producent R.U.S.E., je tedy doslova k sežrání. "Skutečná revoluce v žánru strategií," mrk, mrk! "Ale dost mluvení, pojďme se podívat na hru!" Z tohodle cápka pýcha doslova čiší.

Pýcha předchází Francouze

Jenže, má skutečně na co být pyšný? Aktuálně běžící VIP betatestování R.U.S.E. nabízí zatím pouze multiplayerovou část hry. K dispozici jsou dva módy, 1v1 a 2v2, a dvě strany, Němci a Američané. Plus tři mapy a tři období, roky 1939, 1942 a 1945. Časem budou v betě přibývat jak strany, tak mapy a další obsah, dokud  hráči neotestují celou hru dostatečně na to, aby mohla být vyslána na zteč do obchodů. Princip realtime strategie doznal v R.U.S.E. na první pohled značného zjednodušení. Zoomovatelná mapa je rozdělena na několik teritorií. Každý hráč začíná v jednom takovém teritoriu obvykle na opačném konci mapy s hlavní budovou základny. Z ní probíhá další expanze. Základní surovinou jsou peníze, které lze získat obsazením zásobovacích stanic rozmístěných rovnoměrně po celé mapě. Kromě nich se na mapě nacházejí také silnice, vodní a lesní plochy a města.

Zásobování je klíč

Hráčovým úkolem je v první řadě co nejrychlejší zajištění stálého přísunu peněz, tj. vybudování několika zásobovacích stanic. Veškeré budování i zásobování probíhá skrze konstrukční/zásobovací náklaďáky vysílané z hlavní základny nebo později ze sekundárních základen. Nové budovy lze stavět kdekoliv, kam dokáže dojet náklaďák, což je zajímavý taktický prvek. Budovy lze samozřejmě také obsazovat za pomoci pěšáků. Jakmile si vybudujete zásobování, přichází čas na další budovy. Může jít o výrobní haly pro pěchotu, tanky, protitanková zařízení, artilerie, protiletecké zbraně, letectvo nebo výzkum. Každou z těchto budov je možné upgradovat o stupeň výš a samozřejmě v nich vyrábět odpovídající válečné stroje. Posledním typem budov jsou obranné budovy - protipěchotní, protitankové a protiletecké.

Těžké začátky

Přálo štěstí začátečníkovi, a tak hned moje první dvě hry 1v1 byly vítězné. I říkal jsem si, jak je to jednoduchá a tak trochu francouzsky pitomoučká hra, která vlastně nenabízí ani tolik herních možností, ani nijak převratný herní systém. Jak už to tak ale bývá, za pitomce jsem byl nakonec zas jenom já. Ukázalo se, že R.U.S.E. je hra mnohem obtížnější a komplexnější, než se může během prvních několika her zdát. Kromě peněz je další základní surovinou čas. Každý online zápas je omezen na rovných 25 minut. Některé hry ale mohou být dohrané dokonce mnohem rychleji. Kromě ne až tak velkého, ale ani ne až tak malého - prostě přiměřeného - množství jednotek, jako je pěchota, tanky, protiletecké zbraně, bombardéry, stíhače a podobně, jsou další silnou taktickou zbraní tzv. "lsti" (angl. "ruse").

Se lstí nejdál dojdeš

První dvě hry jsem vyhrál, ale pak přišla dlouhá série porážek při hře 1v1 i 2v2. Nebylo mi jasné, jak to ti lidé dělají. Jaktože mají tak rychle tolik jednotek? Jak se ke mně dostanou tak rychle? Jaktože o mně vůbec vědí? Jakkoliv malá vám může R.U.S.E. zprvu připadat, opak je pravdou. Je to rozsáhlá a složitá taktická strategie, přestože omezená 25 minutami na zápas. Všechny jednotky mají přesně danou rychlost, dostřel a účinnost proti jiným jednotkám. Jinak se chovají v lese a jinak na silnici a ještě úplně jinak ve městě (tam jsou prakticky nezničitelné).

Kombinací správně rozmístěných a vybraných jednotek můžete protivníka snadno překvapit. Problém je, že on vás může překvapit úplně stejně svou lstí. Lsti jsou něco jako superzbraně v sérii Command & Conquer. Lze je ale aplikovat pouze na vybrané teritorium. V jednom okamžiku můžete klidně použít více lstí na stejnou oblast. Lest znamená např. o 50% rychlejší jednotky, kamufláž veškerých vašich budov, odhalení pozic a typů jednotek nepřítele, falešné jednotky apod. To vše je samozřejmě omezeno časem. Lsti navíc nemůžete kupovat, přibývají automaticky podle postupu hrou. Důležité je v R.U.S.E. také využití terénu a celé plochy mapy.

Nepropadejte panice!

Po několika krutě prohraných zápasech zjišťuji, že asi bude potřeba alespoň trochu přemýšlet. Sakra, to zní doopravdy trapně. U kolika prosťounkých realtime strategií už bylo napsáno "tentokrát budete muset doopravdy myslet"? Prvních pár dnů strávených s R.U.S.E. a spousta prohraných a několik málo vyhraných zápasů mě přesvědčily o tom, že a) jsem mizerný hráč, b) v R.U.S.E. není bitva nikdy prohraná.

Vítězství a prohra se počítá na skóre. To se určuje podle počtu zničených budov a jednotek. Hráč musí okamžitě a především správně reagovat na akce protivníka. Může ho navíc překvapit a hlavně zaskočit chytrou kombinací těch správných jednotek a správných lstí. Tak lze s trochou námahy a možná i hlučným vrzáním zatuchlých mozkových laloků zvrátit i zdánlivě prohranou bitvu. Anebo ji ještě ostudněji prohrát. Záleží na zkušenostech, a chybami se přeci člověk učí!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama