Pro Evolution Soccer 6 Článek Pro Evolution Soccer 6

Pro Evolution Soccer 6

michal.jonas

michal.jonas

14. 8. 2006 22:47 15
Reklama
Reklama

Pro Evolution Soccer (dále jen PES) je prakticky již od svého zrození ještě na první hrací stanici synonymem kvalitní simulace nejoblíbenějšího kolektivního sportu na světě. Každý díl se zase o něaký ten stupínek přbližuje tomu vysněnému ideálu, když jeho největší konkurenční slabinou oproti nekonečné sérii FIFA (viz naše dojmy z FIFA 07) od Electronic Arts je zejména nekompletní licence. Ovšem i na tomto poli Konami postupně mírný náskok svého rivala dotahuje, což by měl potvrdit i připravovaný šestý díl, také jako předchůci vyvíjený na prakticky všechny hlavní herní platformy dneška, s datem vydání stanoveným na říjen tohoto roku.

Lepší platformy a spousta změn

Pro pořádek doplním, že v rámci NTSC teritorií nese hra tradiční název Winning Eleven (Vítězná jedenáctka). Jedním z nových taháků má být i důsledně inovované grafické podání zvláště na PC a Xboxu 360, což má podpořit i plně polygonální vícerozměné “diváctvo", takže placičky z minulého dílu si na pánvičce již neopečeme. Ovšem na méně výkonné PS2 bude vše při starém. Zajímavým detailem budou obličeje prakticky všech licencovaných hráčů, které budou nahrazovat i známé ikonky postaviček např. při volbě rozestavení na hřišti, nebo taktiky týmu.

Zřejmou snahu Konami o zpřístupnění fotbalu všem typům hráčů má na svědomí velmi obsáhlý nováčkovský průvodce, který pomocí několika multimediálních lekcí provede fotbalové laiky kompletními pravidly hry a dalšími prvky, jako jsou standardní situace, rohy, vhazování a nebo penalty. Poučování o tom co dělá záloha a kde stojí brankáři si u Konami klidně mohli strčit za klobouk, takhle mi to připomíná podobně ujetou řidičskou školu v MotoGP 04, kde vás hra učila zatáčet a brzdit stylem "teď natoč řidítka po směru šipky a potom stiskni brzdu, to je to malé kulaté tlačítko", což ostatně veškerá herní populace umí již od tříkolky. V jedné z lekcí v novém PESu tak například vykopnete směrem na protivníkova gólmana, který střelu chytí, načež vám jej hra okroužkuje a slavnostně zatroubí, že to označené malé nic je tzv. brankář. Jelikož je PES ze stejné líhne jako MotoGP, obávám se, že stejné stupiditě, jako ve zmiňovaných motorkách se tvůrci nevyhnou, ovšem na druhou stranu takové pokročilejší cvičení a škola parádiček s míčem by na škodu rozhodne nebyly.

Konečně se dočkáme plně licencovaných hráčů, takže nyní mají již úplně všichni hráči ve hře svá skutečná jména místo drobných zkomolenin. PC hráči tedy již nebudou muset přiinstalovávat opravné patche a těm konzolovým ubude mnoho hodin ručního přepisování soupisek, tedy alespoň co se charakterů týká. O aktualizaci všech zúčastněných týmů už nemá cenu ani psát, to je jasná věc. Podobně stávající seznam národních týmů doplní i úspěšní z kvalifikace letošního svěového šampionátu jako jest např. Togo a Trinidad s Tobagem v jednom balení. Škoda, že ani po tolika dílech se naprosto kompletní licence na všechno a stejně široké nabídky mužstev jako má FIFA asi nedočkáme.

Nová mužstva a převratný multiplayer

Slíbený je i zbrusu nový režim, který by měl simulovat kvalifikaci posledního mistrovství, podobně jako v konkurenční FIFA: Road to World Cup. Licencované kompletace se dočká kromě všech nároďáků z minula i Argentina, Itálie, Španěsko, Švédsko a Holandsko. Všechny platformy včetně handheldů budou podporovat online zápasy ve vícero hráčch. Podle prvních komentářů z hratelného kódu na PS2, bude nový PES znatelně rychlejší a dynamičtější, než předešlý díl, ovšem hratelnosti to prý spíš pomáhá, než že by to bylo na škodu.

Na začátku vývoje nového PESu se nechal slyšet producent Shingo Takatsuka, že alespoň v rámci Xboxu 360 by u Konami rádi implementovali dokonce multiplayerový model, kdy by úplně všechny hráče na hřišti včetně brankáře měli ovládat živí hráči, ovšem jestli to hardware Xboxu zvládne, to prý zatím musí napřed odzkoušet. Xbox 360 aktuálně zvládá tuším 16 připojených hráčů v jedné rundě, tak jsem zvědav, jestli se dílo podaří, řekl bych spíše že ne. Velké změny nelze očekávat u animací hráčů, v minulém díle již parádní rozpohybování s realistickými technikami rozehřálo nejedno fotbalové srdce, na rozdíl od robotických pohybů v poslední FIFA World Cup, kde i na Xboxu 360 mají hráči k reálnému střídání končetin docela daleko.

Omáčka kolem se spoustou pažitky

Lepšího pocitu dozná i prezentace, kdy zejména na hřišti okoření zážitek ze hry mnoha novými animacemi a opakovačkami šancí, faulů a parádiček a když budeme obzvláště hodní, možná se dočkáme i zaběhlé veverky (viz. jeden z finálových zápasů letošní Ligy Mistrů), nebo běžícího naháče. Stejně jako ve skutečnosti, má být i nový PES zaměřen více na fair-play, takže rozhodčí mají mít daleko přísnější metr než doposud (podle prvních ohlasů je slyšet píšťalka skoro pořád), na druhou stranu nemá chybět možnost nafilmovat pád, či zakopnutí o soupeřovic palec – konečně, na tom přeci celá moderní kopaná stojí!

Daleko více bych ale ocenil kompletní licenci, než všechny výše uvedené serepetičky, bohužel Konami asi nemá tak dlouhé prsty jako EA, takže jak jsem již říkal, budeme muset vzít zavděk tím co bude. Již minulý díl minimálně na hřišti stanovil nová měřítka pro opravdu náročnou a poctivou simulaci fotbalu a ten připravovaný jistě nebude jiný, když zejména na silnějších platformách nabídne vylepšený multiplayer a audiovizuální provedení ruku v ruce s perfektními pohyby účastníků na zeleném pažitu. Jen ty licence kdyby byly...

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz