Pozor, padá review bomba aneb Třaskavý problém, který možná ani nemá řešení
i Zdroj: Hrej.cz
Témata Článek Pozor, padá review bomba aneb Třaskavý problém, který možná ani nemá řešení

Pozor, padá review bomba aneb Třaskavý problém, který možná ani nemá řešení | Kapitola 3

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

17. 9. 2021 14:30

Seznam kapitol

1. JEDEME BOMBY 2. EPICKÉ NEŠTĚSTÍ A POZITIVNÍ KANONÁDA 3. JAK SE BRÁNIT?

Review bombing i nadále hýbe světem videoher. Proč tomu tak je? A jaké jsou ty neznámější případy negativního a pozitivního bombardování?

Reklama

CO S TÍM UDĚLÁME?

I přes několik pozitivních výjimek je review bombing vnímán jako nepříjemný problém. Jak s ním bojovat? Zde je míč na straně provozovatelů daných platforem. Třeba zrovna Valve v tomto ohledu ušlo poměrně dlouhou cestu. Po zmíněném incidentu s Firewatch společnost do systému hodnocení zakomponovala histogram, který jasně znázorňoval podezřelé výkyvy. Zákazníci si tedy mohli sami ověřit, zda k review bombingu někdy došlo, a případně vybrané časové segmenty lze z finálního hodnocení jednoduše vyloučit.

Následky dopadu review bomby v případě Firewatch
i Zdroj: Hrej.cz
Následky dopadu review bomby v případě Firewatch

Sekce s recenzemi je navíc nyní mnohem více interaktivní. Umožňuje třeba vylistovat pouze verdikty od lidí, kteří si hru na Steamu skutečně zakoupili. Steam navíc sleduje odehraný čas v době psaní recenze, zákazníci si tak mohou přečíst třeba pouze hodnocení udělená po deseti hodinách strávených ve hře. Lze také najít recenze pouze z poslední doby nebo v konkrétním časovém úseku, krom záporných a kladných se navíc dělí i na vtipné, tedy texty, které obvykle obsahují spíše zábavnou ironii než kdovíjak významné sdělení. Podstatným prvkem je profil uživatelů, kde je vidět, co vše má pisálek za sebou, konkrétní verdikty mohou být navíc ze strany dalších uživatelů označeny jako (ne)užitečné. Ve finále jde vskutku o komplexní systém, každý si zde může najít, co potřebuje.

Jenže kolik lidí si dá práci s pročítáním grafů a hledáním kvalitních verdiktů? V dnešní hektické době mnozí skončí u horního (a nic neříkajícího) výsledného hodnocení, které může představu o kvalitách hry výrazně pokroutit. (Ostatně na nebezpečí a jistou zkratkovitost číselných hodnocení upozorňujeme pravidelně i v případě profesionální kritiky, pozn. redakce). Valve se tedy nakonec rozhodlo, že řešení problému s review bombingem nenechá pouze na uživatelích. začátkem roku 2019 bylo oznámeno, že bude docházet ke skrývání off-topic recenzí. Došlo k nasazení algoritmu, jenž vyhledává podezřelé situace, v případě nálezu jsou upozorněni zaměstnanci, kteří událost prověří a rozhodnou, zda budou konkrétní recenze vyřazeny z celkového hodnocení.

Pokud se jedná o server Metacritic, zde také došlo k nasazení ochranného mechanismu, byť jde o mnohem lacinější řešení. Uživatelé mohou udělit hodnocení až po 36 hodinách od vydání hry, opatření platí zhruba jeden rok. Podobné kroky jsou vidět i ve světě filmu, třeba na stránkách Rotten Tomatoes mohou uživatelé přidávat komentáře až po premiéře daného snímku. Sluší se dodat, že Metacritic zároveň spoléhá na tým lidí, kteří obsah kontrolují a snaží se vyřadit nemístné příspěvky. Na zvládnutí blockbusterů typu The Last of Us Part II by ale zřejmě potřebovali malou armádu. 

V případě TLOU Part II je stále vidět propasný rozdíl v hodnocení
i Zdroj: Hrej.cz
V případě TLOU Part II je stále vidět propasný rozdíl v hodnocení

Review bombing by měl ve finále trápit především provozovatele podobných stránek a obchodů. Tvůrci sice často dostávají bonusy za lepší hodnocení, zde se ale bavíme o recenzích od kritiků z médií. Často zaznívá také připomínka, že bombardování negativními verdikty budí velkou mediální pozornost, byť negativní. Pokud stále platí, že špatná reklama neexistuje, mohou být autoři v klidu. Historie ostatně dokládá, že tituly postižené review bombingem i tak v prodejích generovaly pohádková čísla.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama