Polda 7 bojuje s pirátskými kopiemi, na české herní scéně to vyvolalo ostrou diskuzi o dopadu pirátství na prodeje
Návrat kultovní série českých adventur Polda není takový, jaký si jej autoři představovali. Ještě před vydáním hry se totiž objevila pirátská kopie hry a dále se šíří po internetu. Tvůrci také avizují, že jsou prodeje slabší, což ohrožuje plány na budoucí tvorbu studia Zima Software, a zmiňují i únavu z toho, jaké vzkazy k nim piráti vysílají. S informací přišel jako první web Vortex, sdělení pak vyvolalo poměrně ostrou diskuzi mezi českými hráči, vývojáři a novináři.
- Pirátská kopie Polda 7 unikla ze zdrojů přispěvatelů na Hithitu ještě před vydáním
- Tvůrcům prý piráti posílají vulgární výhružky, hra se prý neprodává úplně ideálně
- Komunita na sociálních sítích diskutuje, jak moc má pirátství na prodeje vliv
Klíčová osobnost vývoje Petr Svoboda Vortexu sdělil, že se nelegální kopie s největší pravděpodobností objevila díky příspěvkům na crowdfundingové platformě Hithit. Zájemcům, kteří na hru přispěli peníze v úspěšné kampani, autoři udělili přístup ke hře s předstihem. Producent hry proti pirátským kopiím Poldy 7 intenzivně bojuje, sám ale zmiňuje znechucenost z vulgárních a agresivních komentářů, které na jeho snahu ze strany pirátů padají.
Recenze Polda 7, příjemného závanu starých českých adventurních časů
Česká point and click adventurní série Polda se po letech opět vrací na scénu, a s ní i její hlavní tvář v podobě ztřeštěného Pankráce. Jeho nové dobrodružství nemělo na růžích ustláno, ale fanoušci dokázali otočit nepřízeň osudu a výrazně pomohli tvůrcům s dokončením jejich projektu. Má ještě poněkud vyčpělý žánr humorných klikacích adventur čím zaujmout nebo jde pouze o závan nostalgie? Následující odstavce by vám všem na tyto otázky měly odpovědět.
Problémy zároveň úzce spojuje s budoucností studia. To prý má velké plány včetně remasteru staršího dílu nebo dalších her, nejen ze série Polda. Kvůli nízkým prodejům, které Svoboda přímo spojuje s vysokou mírou pirátství, ale možná na žádný další vývoj nedojde a tvůrci údajně uvažují i o úplném konci tvorby her.
Zveřejnění příspěvku a následná diskuze na sociálních sítích (mj. zde nebo zde) pak českou herní komunitu, respektive hráče, vývojáře a novináře, rozdělila na dva ne úplně souhlasící tábory. Nechme stranou osoby obhajující pirátství. Velká část uživatelů na sociálních sítích tvůrce lituje a vyjadřuje znechucení z množství hráčů ochotných krást hry. Na druhou stranu se objevuje řada hlasů odporujících tomu, že by za nízké prodeje mohlo jen pirátství. Upozorňují na cenu (700 korun) jako neadekvátně vysokou a argumentují tím, že Polda 7 je svým humorem určený pro specifickou část hráčů, která navíc často přispěla už v kampani na Hithitu. S tím nesouhlasí jeden ze spolutvůrců hry Jakub Mareš, s odkazem na negativní emoční dopad na vývojáře. „Pak, když to někdo hned crackne a vysmívá se nám, nemůžu se prostě zbavit dojmu, že poslední dva roky práce letěj z ničeho nic do kanálu,“ uzavírá svůj názor. Například Roman Nepšinský (Playito.com) nebo Juraj Bachar (Project Solutions) se ale přiklánějí na stranu skeptičtější k vlivu pirátství. Neshodnou se tedy ani herní vývojáři.
Spolumajitel obchodu Xzone Martin Schovanec také připomíná “skoro nulový marketing” hry a sám zmiňuje, že absolutní většina objednávek na Xzone přišla v posledních dvou týdnech před vydáním. Zároveň ale spekuluje, že by vyšší mediální zájem o Poldu mohl ve výsledku prodejům pomoct.
Diskutuje se také o využití protipirátských opatření. Polda 7 žádné DRM neobsahoval, což v kombinaci s rozesíláním přispěvatelům v předstihu považují někteří diskutující za naivní. Filip Kraucher ze studia FiolaSoft se v souvislosti s oznámením vlastní hry Matcho ptal sledujících, zda má do hry implementovat protipirátskou technologii Denuvo.