Zpět na článek

Diskuze: Obtíže s obtížností

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Taan-Stari
Taan-Stari
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 17:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Odehrál jsem toho opravdu hodně, a paradoxně mě ty nejlehčí hry baví nejvíc. Např. Dreamfall nebo Rise of the Argonauts, to je prostě skvělý "filmový" zážitek, kdyby ty hry byly těžší, tak bych si je zdaleka tak neužil. Nadruhou stranu jednoduché strategie, to je hnus.

ARDJQ
ARDJQ
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 19:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Taan-Stari No vidíš a já tohle nějak neřeším.
Vždy volím maximální stupeň obtížnosti.
Sice to trvá déle, ale člověk si pak řekne: "Konečně :-)"

t3n
t3n
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 08:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

super komentar... posledni dobou jsem o tomhle taky dost premyslel. ze soucasnych her mam pocit, ze vetsina neumi s obtiznosti dost dobre zachazet. na normal to clovek projede jako nuz maslem, ale obtiznost o rad vyssi nekdy uz temer hranici s nemoznosti. na druhous tranu mozna je to vazne jenom problem zlenivelych hracu. kdo dneska dobrovolne vymeni prijemny, lec relativne nudny zazitek z hrani na normalni obtiznost za hodiny a hodiny frustrace?

red-icius
red-icius
Level 23 Level 23
22. 5. 2009 08:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hraju fracture na obtiznost normal a jedina vec, ktera me z hrani napadne je frustrace. Nekonecne opakovani (nastesti kratkych) checkpointu porad dokola. Obtiznost ma byt vzdy jednoducha, pokud se nekdo chce trapit, at si ji zvedne ;)
Hra ma bavit, ne abych u ni chtel rozmlatit ovladac ..

zealcore
zealcore
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 01:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já myslím, že hry zase tak obtížné, jak se říká, nebyly. Jen vyžadovaly víc času na to, aby se nám dostaly do ruky a pak to šlo stejně po másle, jako dneska. A co se týče otázky z perexu, není třeba někam se vracet, ale spíš pilovat, aby se ta obtížnost s přibývajícími se úrovněmi zvyšovala. Teď narážím třeba na Mirror's Edge a jeho lehounce zvládnutelný poslední level. Takže pilovat, pilovat, ať to šlape jako špičkově zmáknutá obtížnost v prvním Diablu.

Wiloni
Wiloni
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 01:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zealcore Inu problém je v tom že dneska spousta lidí chce od her i realismus a proto by bylo poměrně obtížné vysvětlovat proč NPC vydrží v prvním levelu jeden zásah do hlav zatímco v posledním už třeba zásahů šest. Pokud bychom tedy hru chtěli ztížit půjde to jedině přes větší množství nepřátel nebo složitostí architektury levelu. Byly nebyly - vezmu-li takové hry jako třeba Dungeon Master nebo Incubation tak ty byly docela pekelné (a u Inubation si navíc mohl hráč výrazně zkomplikovat dohrání výběrem nevhodných dovedností už po začátku - což se dost těžko napravovalo)

Lukáš Grygar
Lukáš Grygar
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 05:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Wiloni "Pokud bychom tedy hru chtěli ztížit půjde to jedině přes větší množství nepřátel nebo složitostí architektury levelu."

Nebo cile mise, jako to genialne predvedl Thief, kde vyssi obtiznost neznamenala odolnejsi nepratele nebo jejich vetsi pocet, ale mazanejsi "victory conditions".

tlamiczka
tlamiczka
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 06:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Grygar Velmi dobry priklad. Osobne taky vidim jako nejlepsi reseni pridavani vyzev spis nez pridavani zivotu a tim zvysovani poctu opakovani levelu ktera vede az k proklinani autororu hry :-)

Jeste tu ale nebyl zminen jeden problem - ruzne zanry her vyzaduji ruzne pristupy k lazeni obtiznosti. Nehrajeme prece jen FPS, ale treba i hry jako The Sims nebo Wii Sports. A to je pak taky problem, protoze kazda hra vyzaduje vlastni originalni reseni. A to vyzaduje cas. A cas jsou...vsak vime :-)

Glutton
Glutton
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 06:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zealcore No hry rozhodně těžší byly. Většnou v adventurní složce hry. A navíc v kombinaci s tím, že nebyl internet - dnes když se udělá taková hra a někdo na 15 minut zakysne, tak si to hned najde na netu a hraje dál. A hra působí snáz.

Ale dej si takový Maupity Island... Nebo obyčeenj Prince of Persia bez cheatů... dát to za hodinu bez savů...

Ale je fakt že i dnes se najdou těžký hry - Forza 2 - kategorie továrních specifikací na šampion obtížnost je vpodstatě nemožná. Dostat zlatý medaile v Burn zombie Burn je taky solidní porod... jen se lidem nechce nastaovat nic vyššího než "easy", pak jedou podle návodu a pak nadávaj že dnes jsou hry snadný.

Cerealkiller
Cerealkiller
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 22:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nedavno jsem si zkusil zahrat stary Carmageddon, ktery mi v dobe kdy jsem ho hral poprve pripadal vcelku snadny. Ale dnes? Vetsinu doby jsem travil na strese nebo napasovany v kdejake zdi. Je to opravdu tak - hry, co se obtiznosti tyce, nejsou co byvaly. Spise nez s nejakou konstatni, pro hrace prijatelnou obtiznosti po celou hru se setkame se stridanim detsky snadnych pasazi s okamziky, kdy i ten nejbystrejsi a nejrychlejsi hrac tak tak vyvazne s minimem zdravi...

Je pravda, ze hry se spise blizi filmum - honem odvypravet pribeh, at to odyspa a zbytecne hrace neobtezuje - tady je spis problem v prilisne linearite titulu - aby se pribeh posunul dal, musi hrac udelat presne to co po nem chceme, tudiz to musi byt dost jednoduche a pochopitelne, ovsem na druhou stranu, kdyz to neudela, ma smulu...

Takze hry nas stale tlaci do primocarejsich a jednodussich reseni, ke kterym neni zadne alternativy... v tomto smeru verim ze mohou pomoci otevrene svety se spoustou moznosti... (skvele zpracovano v RPG zanru - je pravda ze u RPG se obtiznost drzi na relativne stejne hranici jako driv, ale zase dochazi ke zjednodusovani hernich prinicpu...)

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 08:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mě by zajímalo, které paka furt vyžadují ty checkpointy místo libovolného ukládání. Co mám tolik času, abych je hledal?

captainn
captainn
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 09:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@HiHi789 Což o to, když jsou ty checkpointy udělané lidsky, tak proč ne...

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 09:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@captainn Pády a příbuzní lidsky udělaní nejsou.

Lupulin
Lupulin
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 05:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

mě by se líbili kdyby byla obtížnost custom, kde ybch si mohl nastavit parametri podle sveho stylu hry...tzn. napr u strilecky volitelny armor u oponentu, svuj armor, pocet monster atd... A nebo styl L4D

Glutton
Glutton
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 05:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lupulin Přesně tak... tak jako je nastavení pro grafiku, zvuky, ovládání z mnoha parametrů.. stejně by to mohli udělat u her.
To že je všude jen modifikátor na všechno je docela škoda. Chtělo mi to modifikátory na víc věcí, ať si hráč navolí co chce.

Příklad Fallout 3 - tam mě třeba nesmírně točí, že když zvýším obtížnost (protože chci mít hru těžší), tak dostávám víc Expů - to má sice maličko logiku, ale hru to zase zjednodušuje, což je trochu divný.

Mít tam místo jendo volby několik:
- Velikost poškození zbraní
- výdrž hlavní postavy
- modifikátor získaných expů
- max level
tak bych byl mnohem šŤastnější. Človkě by mohl dát třeba výkon zbraní na nejsnažší obtížnost (zabiju na jednu ránu) ale výdrž postavy na nejtěžší (zemřu na jednu ránu) a mít z toho téměř simulaci. Pokud by mu to nevyhovovalo, přetočil by oboje na mnohem delší souboje kde obě srany vydrží destíky zásahů. Pokud by mu vadilo že leveluje rychle, mohl by si to zpomalit....

Cerealkiller
Cerealkiller
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 22:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Glutton Pak by mohlo ale dojit k situaci ze by si hrac namichal takovou obiznost, ktera by se nedala zadnym zpusobem zvladnout. Systemem "nekde uber, jinde pridej!" by to fungovat mohlo,ale naprostou volnost hraci dat podle me nelze... a levelovani byva obvykle navrzeno tak aby hrac mel ve vetsine souboju navrch, ale zas ne o tolik - zkratka aby kazdeho dalsiho nepritele navic pocitil.

A co se onoho michani obtiznosti tyce - kazdy hrac je sam na sebe pysny, kdyz se mu povede nejakou hru dohrat (na jakou obtiznost, je jedno) a muze srovnavat s ostatnimi - a jednoduche "dohral jsem za Priesta na hard" rekne mnohem vic nez vypis podrobnosti, kde si hrac obtiznost pridal a kde ubral - a mnohem vic to usnadnuje srovnavani herniho zazitku mezi hraci.

SamuelSSCZ
SamuelSSCZ
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 20:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lupulin Nastavení nepřátel dle svého gusta nabízel, leč už starší ale pořád skvělý, Serious Sam - First a Second Encounter (SS 2 nezmiňuju, dle mě není hoden série na to je příliš "blbý"). Šlo to nastavit ve Split Screen (pro jednoho až čyři hráče na jednom kompu, to bejvaly časy když jsem s kámošem mačkal klávesy tak aby se navzájem neblokovaly s přiblblým pípnutím) a nebo prom multiplayer.

l3fty_17@centrum.cz
l3fty_17@centrum.cz
Level 1 Level 1
23. 5. 2009 06:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já bych neřek, že je to otázka, zda-li je hra "otevřená" nebo lineární. Tohle problém neřeší. Když hráč dostane na hraní větší svět, všechno trvá déle, má k dispozici více questů na hraní a hra vydrží déle. Ale co se týče obtížnosti, řek bych že to stím nemá co dělat. Příklad třeba mafia, nebo staré adventrury. Hry sou to většinou lineární (a né že ne) a jak sou na tom s obtížností. Problém otervřených her je v tom, že se vývojáři snaží přizpůsobit moderním trendům, a to je nevysedávat u pc dlouho, hodně lidí už prostě přestalo bavit sedět denně u monitoru a nevyhledávají obsahově rozsáhlé tituly. To jen tak na okraj tématu.

N0NECZ
N0NECZ
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 09:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Spíš se mi zdá, že v poslední době se zaměňuje obtížnost hry a obtížnost hraní hry. Ony checkpointy a automatický save je spíš výmluva pro tvůrce. Dám konkrétní příklad třeba s dohraným Gears Of War. Hra sama o sobě prostoduchá akce, která chce pobavit tím, že se prostřílím z bodu A do bodu B. Obtížnost, celkem snadná a normálně by to člověku trvalo baj oko 6 hodin. Nicméně co bylo za tím desetinásobným opakováním jednoho checkpointu, díky kterému se herní čas prodloužil? Ne, nebyla to obtížnost hry. Nervy mi netekly z něpřátel a z toho, že by se člověk nemohl trefit. Nervy člověku tekly kvůli ovládání. V momentě, kdy tvůrci udělají na jednu klávesu X akcí a hra si mezi nimi samostatně vybírá. V momentě, kdy nereaguje a váš hrdina stojí na místě aby chytil kulku nebo osudovou ránu, popřípadně se k ní sám vydá. Když vezmu GoW v porovnání s jinou čistou akcí, i když FPS - třeba UT, tak se obtížnosti zcela rapidně liší. V UT se vám i na nejvyší obtížnosti málokdy stane, že byste něco svedli na ovládání hry samotné a většinou je vaše chyba, když jste zastřeleni nebo se prostě netrefíte. v GoW jsem nezčetněkrát myslel, že Fenixe umlátim klávesnicí, protože zase překážku přeskočil a dostal se tak do středu přestřelky, kde samozřejmě náhle zařval, místo toho aby se za onou překážkou ukryl. Nicméně to není jenom chyba GoW. Máme sice skvělou grafiku, bezvadně udělaný prostorový zvukový efekty s EAX a podobnýma kravinama, ale co z toho, když se to podivně ovládá. Dostaneme se k tomu, že budeme mít nakonec jenom "gamepad" s jednim tlačítkem, kdy se hra samovolně bude posouvat dál a hráč bude mačkat dokola ono tlačítko a bude doufat, že si prostě hra vybere ten správný povel a dostane se do dalšího checkpointu? Protože průběh kterým se dnes dají některé hry zvládnou nemá podle mého s hraním nic společného a zvládla by to odehrát i opice s dostatkem trpělivosti a štěstí. A o tom by obtížnost být přece neměla.

Nastvany_Cernobyl
Nastvany_Cernobyl
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 09:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@N0NECZ Nemohl bych souhlasit vic, i kdybych to napsal sam. Skvele!
Kvalitni.

wpeter@seznam.cz
wpeter@seznam.cz
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 07:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

obtiznost vetsiny dnesnich her nepredstavuje zadnou vyzvu, ono je to mozna dobre, protoze zaroven vetsina dnesnich her je pekna nuda a kdyby byly jeste i poradne obtizne tak je clovek znechucene zahodi po prvni hodine hrani

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 08:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wpeter@seznam.cz Jak dyby byly staré hry zábavnější.

kywi
kywi
Level 1 Level 1
23. 5. 2009 10:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nejak nemohu souhlasit s autorem ohledne vysoke obtiznosti starsich her.. velka cast byla pristupna i pro "slabsi" hrace, pravda jen napriklad do 2. levelu. Ale o tom to taky bylo, "naucit se hru hrat".
Je sice strasne krasne, ze dneska se ke hram dostane i parek senioru, vesele si hrajicich tenis na Wiicku, ale tomu zbytku to opravdu nestaci. U dnesnich her mi zkratka chybi ony pocity absolutniho soustredeni a pak vitezoslavneho vykriku "jooo ku*va!!!" :)
A rozhodne neni pravda, ze by velka obtiznost zabranovala masovosti her.. Typickym prikladem muze byt japonsko... hry urcene na "zapadni" trhy se pravidelne "zlehcuji" a japonci si vesele hraji dal, zeny, muzi, deti i seniori :)

wpeter@seznam.cz
wpeter@seznam.cz
Level 1 Level 1
23. 5. 2009 09:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

by me zajimalo, kdo by dneska hral napr. Descenta a jak by byl z hlediska obtiznosti recenzenty hodnocen ;]

l3fty_17@centrum.cz
l3fty_17@centrum.cz
Level 1 Level 1
22. 5. 2009 12:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zdravim, jak už někdo psal, mám taky pocit, že hlavní problém tkví ve vybalancování obtížnosti. Dnes možná dobrá polovina her se ani neobtěžuje s tím, aby si hráč mohl vybrat obtížnost na kterou se cítí a ta druhá polovina je ve většině případů špatně vybalancovaná...jestliže hra již má výběr obtížnosti, bývá to zpravidla easy, normal, hard a popřípadně další viz třeba hardcore, veteran atd. První dvě obtížnosti bývají hodně jednoduché...za příklad dám třeba CoD 4 kde v nich podlě mě nebyl skoro žádný rozdíl a hra na obě byla velmi, velmi krátká. Bývá také pravidlem, že poslední obtížnost u her bývá obtížnější, než by bylo zdrávo. Obsahje buď zbytečně moc nepřátel, nebo jsou všichni nepřirozeně tuzí (jedna z věcí, které mě hodně štvaly na GoW), či obě věci dohromady. Prostě mi opravdu příde, že v posledních letech se tvůrci s balancováním svých her moc nezabývají. Moc se mi líbí např. Half Life 2...který byl v tom to ohledu dost dobrý, prostě se dobře hrál, či zmíněné CoD 4, kde poslední obtížnost, tuším že veteran, byla taky dobře hratelná. Nebo Crysis a jeho poslední obtížnost. Taky se mi líbí formát, který byl použit v Diablu 2, kde si hru projdeme na lehkou obtížnost, pak na o něco lehčí, a pak na těžkou (proti ty kdo ví tak normal, nightmare a hell). První dvě byly vždy dobře hratelné, no a pak hell. Jestliže jste udělali ve vývoje svojí postavy nějakou chybu, tak ste hru sami většinou nedohráli...já teda za sebe mohu říct, že se svojí první postavou sem Diablo nedohrál. Tenhle formát je bezva, jenže rozhodně nejde použít ve většině her. Kdo by si třeba prošel závodní hru třikrát za sebou? nebo třeba crysis? Možná byla se pár oddaných fanoušků her našlo, ale zbytek hráčů by to nějspíš hru dál nehrál a odhodil by ji do kouta, že je moc lehká. Balancování her je prostě věda sama pro sebe a můžeme jen doufat, že se čase zlepší.

Reklama
Reklama