Murdered: Soul Suspect Článek Murdered: Soul Suspect & handheldový Batman

Murdered: Soul Suspect & handheldový Batman

Jiří Bigas

Jiří Bigas

21. 8. 2013 22:34
Reklama

Ačkoli drtivá většina hráčů sleduje především ty novinky z veletrhů, které se týkají těch největších titulů a hlavních předpokládaných blockbusterů nadcházející předvánoční sezóny, haly kolínského výstaviště zdaleka nezaplnily jen ty. V útrobách gigantických stánků se často skrývají i hry, které se sice netěší takové pozornosti proudících davů, ale to jim ještě samo o sobě nic neubírá na přitažlivosti. Přinášíme vám postřehy z dvojice takových titulů - Batman: Arkham Origins Blackgate a Murdered: Soul Suspect.

Temný rytíř do kapsy

Batman: Arkham Origins Blackgate je akce pro handheldy PlayStation Vita a Nintendo 3DS, jejíž příběh bude těsně navazovat na události z třetího dílu arkhamovské série, která ovšem vychází jen na PC a domácí konzole. Než aby Warneři vydali na kapesní platformy stejnou hru v hůře padnoucím převleku, raději se rozhodli ušít Batmanovi speciální cestovní kostým. Na starost jej dostal relativně nový tým Armature Studio, jehož jádro ovšem tvoří bývalí zaměstnanci Retro Studios, kteří pracovali na sérii Metroid. Právě té se má kapesní Batman hodně blížit, jelikož nejde o trojrozměrnou akční stealth adventuru v otevřeném světě, ale spíše 2D chodičku mlátičku, která se ovládá jako klasické plošinovky a třetí rozměr využívá spíše pro efekt.

Batman se ve hře vydává potřít povstání ve věznici Blackgate. Jak ovšem brzy zjistí, nebude mít co dočinění jen s několika hladovku držícími trestanci, kteří si chtějí vyvzdorovat prodlouženou večerku. V ukázce, kterou jsme si měli možnost osahat, se Batman vydává po stopách tajemné Catwoman, s níž se ve hře z hlediska chronologie setkává vůbec poprvé. Vedle svéhlavé Kočičí ženy, kterou pronásledujete po setmělých střechách nejčastěji za pomoci kotvičky, ale narazíte třeba i na mladého kapitána Gordona, s nímž položíte základní kameny přátelství, které bude pro oba hrdiny do budoucna klíčové. Aby přitom všechny dílky příběhové skládačky zapadaly hezky do sebe, spolupracují úzce vývojáři se svými kolegy z Montrealu, kteří chystají prequel arkhamovské série pro konzole a PC.

"Nejde o trojrozměrnou akční stealth adventuru v otevřeném světě, ale spíše 2D chodičku mlátičku, která se ovládá jako klasické plošinovky.

Na rozdíl od velkého Batmana ten kapesní neobsahuje žádný levelovací systém a jeho hratelnost působí velmi přímočaře, což ovšem nemusí být na cestách nutně na škodu. Vývojáři nám i tak slibují trochu té volnosti při volbě, v jakém pořadí vyřídíte jednotlivé bossy. My jsme si mohli vyřídit účty jen s několika slabými žoldáky a nakonec jsme dali za vyučenou i samotné Catwoman. Blackgate obsahuje povědomý plynulý soubojový systém, který si hráči u Arkhamu tak oblíbili, ale s jeho přesností se to má zatím všelijak, jelikož při soubojích se postavy mohou pohybovat nejen vlevo a vpravo, ale také mírně dopředu a dozadu, což je trochu nešikovné na orientaci. Batman rovněž ovládá své typické hračky, jako je batarang či hák a nečiní mu problém ani plachtění, nenadálé vzdušné útoky z chrličů či plížení. Dotykovou obrazovku pak využijete pro aktivaci detektivního módu a skenování interaktivních objektů v prostředí. A ostudu autorům nedělají ani komiksově laděné dvourozměrné animace, které posunují příběh kupředu v nehratelných scénách.

Detektivem na onom světě

Ani jméno studia Airtight Games vám možná samo o sobě nic neřekne, jeho autoři už ale rovněž mají na pažbě hezkých pár zářezů. Pod taktovkou Square Enix kutí duchařskou detektivní akční adventuru, v níž musíte vyřešit zásahu vaší vlastní vraždy. Její mimořádně neobvyklé okolnosti nás ostatně od samého začátku zaujaly. Detektiv Ronan O'Connor po vzoru L.A. Noire musí zkoumat důkazy na místě činu i nejrůznější drobné náznaky, které jej přivedou na správnou stopu. Ovšem s tím rozdílem, že je sám po smrti a stává se tak zdánlivě nezúčastněným pozorovatelem světa okolo sebe, v němž nějak uvízl na pomezí mezi živými a mrtvými.

Samotné řešení hádanek působí poměrně svěže, i když zřejmě vaše mozkové závity příliš nepotrápí. Naneštěstí se tvůrci nezřekli ani akční složky, a tak musí Ronan čas od času čelit zákeřným démonů, které může zlikvidovat jedině tak, že jim nepozorovaně vpadne do zad. Vedle mnoha jiných zajímavých momentů a nápadů to působí trochu lacině. Pochvalu si naopak autoři zaslouží za schopnost procházet volně zavřenými dveřmi i zdmi, ačkoli jen v interiérech, což se zdá být jako omezení dané technologickými možnostmi současných konzolí. Murdered totiž vychází vedle PC jen na Xboxu 360 a PS3. S verzemi pro konzole nové generace se přitom nepočítá. Nebo alespoň v tuto chvíli ne.

"Detektiv Ronan O'Connor po vzoru L.A. Noire musí zkoumat důkazy na místě činu i nejrůznější drobné náznaky, které jej přivedou na správnou stopu."

Luštit puzzly budete za pomoci nadpřirozených schopností, které jsou všem duchům vlastní. Můžete ovládnout libovolnou žijící postavu a schovat se ví, pohrabat se jí ve vzpomínkách nebo se jí kouknout do poznámek. Nemůžete ale ovládat její chůzi nebo další úkony, takže hra sází na trochu jiný model než letitá akce Messiah. Vedle živých lidí a démonů budete narážet i na další vám podobné přízraky, které vás dokonce mohou požádat o nějakou tu službičku. Třeba abyste jim pomohli najít jejich mrtvolu. Coby duch pochopitelně umíte i strašit, a to tak, že v bytě drobně manipulujete s některými předměty. Působivě vypadá i možnost přehrát si vzpomínku uvízlou v prostoru, která vám může pomoci s řešením vaší záhadné vraždy.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama