Metro: Last Light Článek Metro: Last Light

Metro: Last Light

Ondřej Švára

Ondřej Švára

13. 6. 2012 22:33 4
Reklama

Apokalypsa nemá příliš mnoho podob. Hlavně rána jsou v ní pokaždé stejná. Jak jiné než depresivní probuzení čeká člověka uhnízděného v brlohu pod hromadou šrotu, když plive z pusy štěrk a nahmatá ruku, která není jeho? To jenom tvůrci knižního scifi se snaží svoje čtenáře přesvědčovat o opaku. O životě po životě ve městech postižených zemětřesením či jinou katastrofou se donekonečna psát nedá, takže si vymýšlejí. Hledají námětové skuliny a boří mýty. Ale v důsledku opět dosahují téhož. Jejich díla apokalypsu znovu popisují stokrát stejně, společným jmenovatelem jsou tentokrát války o zdroje a nukleární sebezáhuba.

Východní autoři jsou zajednou v tom, že futuristickou apokalypsu, kterou si člověk způsobí sám, lze nejsnadněji vyfabulovat z reálií, které kolem nich společnost dávno vytvořila. Komunistický skanzen, který donedávna svíral půl zeměkoule, do apokalypsy daleko neměl a jeho zrezivělá realita zašlých časů poskytuje dostatek inspirace. Proto lidé z bývalého socialistickém bloku jako leningradští bratři Strugačtí mohli napsat Piknik u cesty a Moskvan Dmitrij Gluchovský své rodné město poslal po roce 2033 pod zem do útrob zdejšího Metra.

Zřejmě tušíte, kam mířím. Ačkoliv apokalypsa je pořád stejná a i smyšlené příběhy o ní mají mnoho společného, četba je to natolik atraktivní, že podle vznikají i díla multimediální. Piknik u cesty znají hráči jako Stalkera: Shadow of Chernobyl a Gluchovského Metro 2033 zůstalo jako hra dokonce nepřejmenováno.

One man show

Samotný autor Metra, dnes třiatřicetiletý novinář a válečný korespondent, na dálku vzkázal lidem z veletrhu E3, že i nové herní pokračování jeho příběhu pod titulem Last Light, jenž na konzolích a PC vyjde začátkem příštího roku, pečlivě sleduje a spoluvytváří. A to i přesto, že nemá s autory z 4A Games lehké pořízení. Jakkoliv Metro: Last Light vypadá na trailerech a prvních gameplay videích sebevědomě, ve skutečnosti je to titul stíhaný mnoha problémy rozpočtového, finančního i scénáristického rázu.

Autoři donedávna řešili, o čem bude nové Metro vlastně vyprávět. Nakonec se rozhodli nepopisovat svět v tunelech tak jako první díl, ale rozhodli se hlavního hrdinu vystrčit více na denní světlo do moskevských ulic a věnovat jen a jen jemu a také jeho psychologii a pocitům. Arťom, hrdina prvního dílu, prostě nezachránil postapokalyptickou Moskvu tak, jak jsme si minule po závěrečných titulcích mohli myslet a zpytuje svědomí..

Nové Metro proto nenese podtitul 2034 ale Last Light. Jen změnou titulu může dát scenáristickou změnu dostatečně najevo.  A aby nezůstalo jen u změn scenáristických, promění se i hratelnost. Last Light především ubere na svižnosti. 4A Games chtějí mít z nového Metra pomalejší psychologický survival horor. I když je to minimálně na PS3 dost riskantní tah (vzhledem k přípravě hitu The Last of Us), tato základní charakteristika se již měnit rozhodně nebude a hrůzně zní především fakt, že tvůrci chtějí výrazně posílit stealth prvky. Právě tiché mise byly důvodem, proč původní Metro 2033 nezískávalo ta nejlepší hodnocení. Snad teď Ukrajincům pomáhá někdo od Looking Glass…

Hlavní smysl v hratelnosti Last Light tkví v úloze člověka, který ani tak nechce bojovat, jako spíš přežít. Jenže k Arťomově smůle už to ale nebude možné v tunelech metra. Pomoc bude muset hledat někdy na povrchu, který "novým" Moskvanům nikdy nic dobrého nepřinesl. V ulicích Moskvy to skutečně začne. Primární snahou 4A Games je vytvořit atmosféru, kvůli které budete chtít při hraní ve svém pokoji svítit i ve dne. Opravdu dost děsivě zní například nový zákon moskevské ulice, že venku nad tunely se smíte zdržet nejdéle do západu slunce. Kdo díky prvnímu dílu ví, jak potemnělá Moskva vypadá, dostává husí kůži, neboť v noci jste jejími ulicemi ještě normálně korzovali, ale teď... Co v nich hrozí teď?

Přežití

Arťom se při svém pokusu o záchranu civilizace číslo dvě bude muset o sebe dobře postarat. To je další opravdu dosti charakteristický prvek Last Light.  Věci, které se v jiných hrách provádět nemusejí, anebo se dějí automaticky, zde budete muset dělat ručně. Třeba si po vylezení z kanálu otřít hledí plynové masky, protože venku prší. Ale nejen to. Až za sebou budete poklop zase zavírat, zřejmě v kakofonickém úprku poběžíte pro novou kyslíkovou bombu nebo obvaz. "Veškeré zdroje na podporu života budou tentokrát velmi omezené, což vás donutí je neustále hledat," říká mluvčí autorského studia Huw Beynon.

Arťom se tak do tradičních střetů s metráckými mutanty a nepřátelskými vojáky bude během desetihodinového singleplayeru dostávat vlastně nepřímo. Tedy na cestě za vodou, injekcemi, střelivem, opravárenskými klíči, baterkami a nejspíš i do místního Jitexu pro nové jégrovky.

Bude je potřebovat, neboť souboje s bestiemi se zatím jeví výrazně obtížnější než dříve. Odvážím se je přirovnat ke Stalkerovi, který proslul mizernou účinností zbraní i jejich častým selháváním. Metro vypadá podobně „zoufale“. Ačkoliv se hlavní hrdina v mnoha přestřelkách snaží co nejlépe mířit, protivníci po výstřelech často nejeví známky nepohody a dál útočí. I takhle se vyrábí survival horor...

Kostlivce pásy dostatečně nechrání

Proč se ale vůbec Arťom vydává podruhé nad tunely, když se minule zdálo, že nepřátelská invaze do Moskvy je potlačena? Asi proto, že rodiny vývojářů z 4A Games musejí něco jíst, to je bez debat. Nicméně skutečné příběhové záminky by měly lépe osvětlit Arťomovy prazážitky zjevované v paranormálních obrazech. Tohle asi znáte asi z Fear.

Duchařina v podání Last Light už byla vidět na některých gameplay záběrech. Například když Arťom procházel trupem havarovaného letadla a viděl tam lidské kostry stále připoutané ke svým sedadlům. V tu chvíli se Arťomovi očima zjevovali jejich dřívější majitelé a pomohli hrdinovi pochopit, co se s letadlem kdysi stalo.

Byla to jen epizodka, nicméně dost názorně ukázala, jakým způsobem bude Arťom komunikovat se svým zašedlým myšlením a vám tak bezděčně začne rozplétat příběhové klubko o tom, co se stalo oné poslední noci...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama