Mass Effect
Pokud i po třech letech na trhu trpí Xbox 360 nějakým nedostatkem, pak je to jednoznačně v oddělení RPG titulů. Aktuální a rozporuplně přijímaný Blue Dragon je i přes svůj gigantický rozsah pouhým plivnutím do nenasytných vod žánru a Two Worlds, třebaže s online podporou, nenabízí prakticky nic jiného, než nabízel už dlouho před ním Oblivion s datadisky. Chybí invence, chybí něco, jako byl KOTOR – hra, která naučila Ameriku milovat RPG a kupovat Xbox. Víme to my, víte to vy, ví to Microsoft a ví to také BioWare. A proto už v listopadu zrodí se v záři galaktické apokalypsy Mass Effect. Akční RPG od akčních BioWare, exkluzivně pro Xbox 360. Sci-fi příběh o budoucnosti lidské rasy, futuristickém rasismu, o rozhodování, morálce, jednání s lidmi (a nelidmi), mezihvězdném cestování a nakládání s implantáty. To vše v trilogii, která slibuje zážitek mnohonásobně silnější, než její ne tak vzdáleně příbuzná série KOTOR.
Kolébka civilizace
Tzv. Specteři jsou obdobou šerifů, nespoutáni předpisy a zákony bloudí galaxií a všemi dostupnými prostředky udržují mír a pořádek. Pozemský zástupce se jmenuje Shepard, je to komandér lodi Normandy a samozřejmě hlavní hrdina hry Mass Effect. Osud nám lidem ale nepřeje, a tak v okamžiku, kdy galaktická dominance Země nabývá reálných obrysů, začne se naplňovat prastaré proroctví. To říká, že každých 50 000 let otevře se brána spojující náš vesmír s paralelní realitou a vypustí do galaxie hordy mechanoidů s jediným cílem: pobít vše živé a nastolit ve vesmíru rovnováhu. Komandér Shepard má o víkendový program postaráno.
Hra nebo film?
Zatímco Soldier se specializuje na bojová řešení situací, těžká brnění, palné zbraně a první pomoc, Engineer je odborníkem na lehká brnění a tzv. OmniTools; nástroje, které dokáží ničit nepřátelské štíty, dobíjet energii a v pozdějších fázích hry také léčit spolubojovníky. Adepti jsou specialisty na biotické implantáty, které v Mass Effectu suplují klasickou RPG magii. Adepti nemohou nosit žádná pokročilejší brnění (podobnost s KOTORem jistě není čistě náhodná) a svými kouzly mohou nepřátele například zavěsit do vzduchu nebo poslat hlavou proti zdi. Psychické vlastnosti komandéra pak určí některé podrobnosti z jeho minulosti, například to, jestli se zapsal do vzpomínek lidí jako hrdina významné bitvy, jestli pochází ze Země, nebo se narodil už jako kolonista. To vše, včetně pohlaví, si určí sám hráč jako součást tvorby postavy na začátku celého dobrodružství.
Dvě věci
Díky oddělení obou morálních rovin už nehrozí vytváření impotentně neutrálních postav, jako tomu bylo například v KOTORu, kde stačilo každé rozhodnutí zlé vynegovat rozhodnutím dobrým. Různí členové vaší skupiny mohou mít různý pohled na řešení té či oné situace a pokud se vám je nepodaří přesvědčit o správnosti svého přístupu, jednoduše vaši družinu opustí. Kladné či záporné body se budou přičítat také za chování v rozhovorech. Ty už sice budou kompletně předmluvené (tedy žádný výběr odpovědí), hráč však bude moci ovlivnit jejich směr tím, že si zvolí přístup k osobě, s níž právě hovoří (agresivní, trpělivý,lichotivý, atp.). Nereaguje tedy podle toho „co si přečte, že odpoví“, ale podle toho, jak na něj působí slova jeho protějšku. Emoce jsou tak upřednostněny před nerealistickým kalkulem.
Závěrem
Závěrem zmiňme rozsáhlý vesmír plný slunečních soustav, které bude hráč libovolně (nezávisle na hlavní dějové linii) navštěvovat a prozkoumávat prostřednictvím své lodi Normandy a terénního průzkumného vozítka Mako. Podobně jako v Oblivionu bude možné plnit řadu vedlejších questů, těšit se prý můžeme i na doplňkové mise stažitelné přes službu Xbox Live, které budou mít za úkol překlenout mezery mezi jednotlivými díly trilogie. Multiplayer se bohužel nechystá, stejně jako PC konverze. Ale znáte to - úspěch hory přenáší.