Loni se celkem prodal PC HW za 750 miliard
Tábor konzolistů a PC hráčů se asi mezi sebou nikdy nepřestane dohadovat, která platforma je lepší, která je pohodlnější a především, která je pro samotné tvůrce výnosnější. Ani my vám nedáme jasnou a jednoznačnou odpověď, ale ať už jsme zastánci toho či onoho názoru, musíme objektivně prohlásit, že PC trh je ve formě.
Vypovídá o tom hned několik faktorů. Co se týče her, třeba fakt, že většina her na Steamu byla vydána v loňském roce, o něčem vypovídá. Není to jen o Steamu, například dotazník na vývojářské akci GDC 2017 ukázal, že hned nadpoloviční většina vývojářů chystá hry pro osobní počítače. No a pak je tu odvrácená strana věci, která bere v potaz aktivitu samotných hráčů.
Spoluzakladatel NVIDIA Jen-Hsun Huang se začátkem ledna vyjádřil v tom smyslu, že celé PC odvětví během uplynulých pěti let zdvojnásobilo své zisky. Huang situaci komentoval i z jiného úhlu pohledu, protože během těchto let se technologie co do výkonu zlepšila desetinásobně. I proto se běžně bavíme o takových věcech jako je 4K, HDR nebo VR.
Ale stále jsme se neprokousali k tomu nejdůležitějšímu. Co znamená zdvojnásobit zisky? O jakém objemu peněz se tu bavíme? Zpráva ústavu Jon Peddie Research uvádí, že příjmy z prodejů hardwaru dosáhly v minulém roce 30 miliard dolarů. Ted Pollak k těmto číslům říká: „Zákazníci se obrací k PC hned z několika důvodů. Koncept sezení u obrazovky je pohodlný zejména kvůli vzdálenosti, která nabízí v kombinaci s HD nebo UHD technologií velkou porci detailů. Navíc musíme brát v potaz i pohodlné ovládání myší a klávesnicí.“
Pollak zároveň dodává, že zisky z těchto periferií dosahují velkých čísel i proto, že výrobci nabízejí tisíce možností, jak si vybrat to nejvhodnější zařízení podle funkčnosti ale i estetiky. „Počítejme i takové věci, jako je režim více obrazovek, extra výkonné grafické karty, nebo širokou základnu herních notebooků. Různé druhy chlazení, nasvícení, SSD disky, herní periferie nebo příslušenství z Xboxu, tolik možností hráči nikdy neměli,“ říká analytik z JPR.
Abychom měli větší představu o tom, která zařízení jsou nejvýdělečnější, skupina je rozdělila do tří kategorií – entry-level coby cenově nejpřívětivější kusy hardwaru, mid-range jako zástupce zlaté střední třídy, a high-end vymoženosti. Těžko z čísel usuzovat nějakou tabulku popularity, jedná se čistě o sumu, kterou jednotlivé položky vygenerovaly, ale přesto graf názorně ukazuje, která ze skupin je pro výrobce nejvýnosnější.