LittleBigPlanet Článek LittleBigPlanet

LittleBigPlanet

Jan Horčík

Jan Horčík

5. 8. 2007 22:00 16
Reklama
Reklama

Xbox měl a má svoje Halo. Wii má Wii Sports. Co má PlayStation 3? Zatím to nijak slavné není. Na skutečnou "killer-app", tedy hru, která by výrazně podpořila prodej samotné konzole, se teprve čeká. Podle všeho to ale nebude trvat zas tak dlouho.

Loutkář

LittleBigPlanet je projekt britského studia Media Molecule, které založil v lednu 2006 Mark Healey. Jméno zkušenějším hráčům jistě ne zcela neznámé. Dříve pracoval v Bullfrogu, později v Lionhead s Peterem Molyneuxem. Osamostatnil se, aby herní svět obdařil nezávislým hitem Rag Doll Kung Fu, díky jehož úspěchu (distribuce například skrze Steam) pak mohl založit vlastní studio.

LittleBigPlanet, neboli VelkáMaláPlaneta si z Rag Doll Kung Fu bere mnoho inspirace. Jednotlivé herní prvky jsou zde ovšem rozpracovány mnohem dál, než si Healey mohl dovolit u své prvotiny. Analogie s divadlem a loutkami je zde ještě patrnější, ale navrch vývojáři přidávají "síťovou" vrstvu, která odráží současný stav a vývoj internetu směrem k obrovské síti vzájemně propojených komunit.

Médium 3.0?

Všichni, kteří měli možnost LittleBigPlanet vidět v akci nebo si jej dokonce i osahat, se shodují v jednom: totiž že nic podobného dosud neviděli, a že Sony rozhodně neprohloupila, když si na LittleBigPlanet koupila exkluzivitu. Je to právě tahle hra, která dost možná přinutí celou řadu dosud váhajících lidí si PS3 koupit.

První pohled na screenshoty ze hry připomene ulítlé herní kreace Tima Schaffera (Psychonauts) nebo ty filmové Tima Burtona (Mrtvá nevěsta). Možná je v tom i kousek plastelínového Neverhoodu. LittleBigPlanet vypadá jako dětská hrací plocha poslepovaná dohromady z kousků papíru, dřeva a jiných materiálů i objektů. A přesně tím také je. Phil Harrison, ředitel britské Sony, zmínil na GDC pojem "Game 3.0". LittleBigPlanet je hrou, která tento pojem definuje.

Fyzikální (r)evoluce

LittleBigPlanet
V samotném prazákladu je LittleBigPlanet jednoduchá plošinovka, ve které můžete se svou posvičkou skákat a běhat doprava a doleva. Postavičce, kterou vývojáři nazývají "Sack Boy", čili hezky česky třeba "Saklík", navíc můžete přiřazovat různé převleky a vůbec si ji přizpůsobit obrazu svému. Tak to bychom měli plošinovku s panáčkem, co dál? Dále je tu herní prostředí a Saklíkova prakticky neomezená interakce s ním. Saklík dokáže cokoliv uchopit a s čímkoliv v rámci svých proporcí hýbat a tohle cokoliv se navíc chová přesně podle fyzikálních zákonů. Realistický fyzikální systém je dalším stavebním kamenem hry.

Jednotlivé levely jsou sestaveny tak, aby hráč musel v maximální možné míře využívat prostředí a jeho fyzikální funkčnost. Cílem hráče není jen doběhnout z místa START do místa CÍL, ale také překonávat nejrůznější překážky mezi těmito místy, což bude leckdy vyžadovat značnou dávku fantazie a někdy dokonce i spolupráce. V jednom levelu se mohou pohybovat až čtyři postavičky a samotní vývojáři říkají, že LittleBigPlanet navrhují primárně jako multiplayerovou záležitost. Ostatně, létat po levelu sám určitě zábava je, ale létat tam s dalšími třemi kamarády (případně až osmi v online módu) je zábava minimálně třikrát větší.

Už takhle by šlo o dost zajímavou hru, jenže Media Molecule jdou ve své vizi ještě mnohem dál. LittleBigPlanet je hrou a editorem úrovní zároveň. Hráč má možnost ovlivňovat nejen podobu Saklíka, ale také celé úrovně; když se vrátíme k původní analogii - budovat své vlastní divadlo. "Budovatelská" vrstva hry byla inspirována současnými trendy v oblasti webu, jako jsou komunitní weby typu MySpace nebo Facebook. Hráči mohou společně budovat a upravovat úrovně a zároveň je ve stejném okamžiku i testovat. Mohou do nich vkládat nejrůznější objekty, včetně těch, které mají na harddisku PS3 (fotky, videa) nebo které budou k dispozici od ostatních hráčů v rámci PlayStation Network.

Nezávislé nebe

LittleBigPlanet
Právě těsné propojení s PlayStation Network slibuje dát hře takřka revoluční nádech a teprve tady se dostává správnému pochopení názvu "LittleBigPlanet". Hráči budou moct s ostatními sdílet nejen své vlastní objekty, které také celé levely. Vzhledem k realistickému fyzikálnímu systému hry a téměř neomezeným možnostem editace levelů se tak otevírají obrovské možnost pro nezávislé vývojáře, ale i samotné společnosti Sony a Media Molecule. Na "platformě" LittleBigPlanet mohou vznikat úplně nové herní zážitky a zkušenosti přístupné prakticky každému.

Ovládání hry je i přes obrovské možnosti udržováno v nejužších mezích jednoduchosti. Vše probíhá srkze přehledná menu. Hra využívá kromě jiného i pohybových senzorů ovladače SIXAXIS, Saklíci dokáží měnit grimasy i pózy. Technické zpracování hry využívá všech fines, které konzole PlayStation 3 nabízí a tlačí celý dojem ze hry směrem k realistickému zážitku a návratu do dětských let.

Nastává zlatý čas nezávislých vývojářů, po kterém celý herní průmysl tolik let volá? Ještě nikdy předtím neměli nezávislí herní vývojáři tolik možností. Casual hry pro PC download, Xbox Live Arcade, Nintendo DS a Wii a PlayStation Store, tady všude se mohou nezávislí vývojáři realizovat v rámci velmi odlišných skupin hráčů. LittleBigPlanet je jednou z vlaštovek, které ukážou směr dalšího vývoje.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz