Left 4 Dead 2: nechtěný následník trůnu
Vyděděnec, nechtěné dítě, odpadlík…Kdyby věrní poddaní loňského krále kooperativních akcí Left 4 Dead uměli česky, možná by pro nedávno ohlášeného následníka trůnu hledali právě tato přízviska. Proč tak silná slova? Inu, to bylo tak…
Mocní páni, Valve prý si říkají, drbali se za ušima a svůj vous si vískali. Chtělo by to lůzu navnaditi, králův stolec přeleštit, štědrou kravku podojiti a měšce si naplnit.
Zlostný puch se krajem šířil, ostrá hesla měla znít. „Hanba, zrada, kam to míří, proč musí král odejít? Poddaní se rozohnili, nechtějí se modly vzdát, petici si vymyslili, budou ještě bojovat.
Kdo kdy viděl, aby lůza nadávala princi! Máš to zapotřebí kralevici? Ten teď vyslán svými rádci, podíval se mezi lid. Dal jsem si tu práci, promluvme si, ať je klid.
Ptejte se teď lidé prostí, skáči z koně k davu, vím o naší věci dosti, neřežte mi hlavu. Dav už šumí, dav se dívá, na čtyřicet tisíc jich je, pane to je síla.
Proč tak brzy, pane
Jasnosti! Vždyť to není ani rok, co Left 4 Dead I. rozoral zlatým pluhem meze na poli kooperativních akcí. Proč bychom měli tak brzy přijít o vládce, kterého jsme podpořili uspořeným šestákem a od kterého jsme zatím nedostali úplně vše, co bylo slibováno? Měl jste jen zdokonalit otcovy vlastnosti a nechtít za to zlaťáku žádného.
I ty mátoho lambrechtská, varmuží politá a pod stolem vyválená! Jsem Left 4 Dead II. a můj čas přijde pravděpodobně 17. listopadu. A jsem tu proto, že mám na skladě tolik nápadů a zlepšováků, že by byla škoda využít můj potenciál jen jako nějakou nástavbu.
Bojíme se, že se naše komunita zbytečně rozdělí. Jedni zůstanou věrni starému vládci, druzí budou holdovat vám.
Toť otázka. Je to takový test, rádcovský koncil Valve to chce zkusit a pak můžete hodnotit. Můj otec každopádně nejde na odpočinek, vždyť místo žezla nedávno dostal do ruky Survival pack a ve vývoji DLC se bude dále pokračovat. A víte, že se na konci léta můžete těšit na další vylepšovák právě pro něj? Ale nemohu více prozradit.
Nevěříme, že máte takové kvality, abyste mohl přijít jako plnohodnotný a z našich zdrojů placený následník.
Také jsem zatím neukázal vše. Během čtvrt roku se budete moci se mnou více seznámit a vyzkoušet si mě. A že nemám co nabídnout? Cha! Pět nových kampaní, boj nablízko, nový AI režisér, stupňovaná finále levelů...
Vstříc záchraně podruhé
Dav si nechává dál povídat. Poddaní zavírají oči a přenášejí se do úplně jiného světa. Do světa Left 4 Dead 2. Do světa, který smrdí jako obvaz na zanícené noze. Míříme na jih USA za novou čtyřčlennou partičkou zoufalých. Rochellebyla televizní reportérkou, Coach trenérem školního fotbalového týmu, Nick je prostě takový hajzlík a Ellis mechanikem. Sbohem Zoey, Francisi, Bille a Louisi. Martyrium L4D2 začíná v městečku Savannah v Georgii a později se dění přesouvá do New Orleans (tam by narozdíl od jednoho jihočeského města určitě nechtěl žít každý). Čeká vás pět kampaní a změnou je možnost boje za světla, takže částečně opouštíme hororovou roušku tmy. To se má projevit i na některých nakažených. Pokud si vzpomínáte třeba na ubrečenou čarodějku (witch), tak ta už nedřepí v temném koutku, ale korzuje po mapě a překvapí vás většinou, když to nejméně čekáte.
Druhé zombíkobraní by měl PŘEDEVŠÍM okořenit inovovaný režisér AI a dynamický průběh misí. Popořadě. AI Director v jedničce generoval unikátní průběh každé mise a určoval například pozici bosse či množství aktuálně útočících nepřátela to podle toho, jak si dotyčná parta vedla. Verze 2.0 bude mít větší pravomoci. Podle úspěšnosti mančaftu může změnit i vzhled prostředí. Pokud je tým složený z jelimanů, kterým se nedaří, režisér vytvoří spíše lineární cestu levelem, zkušenějšímu týmu (nebo pokud se zelenáčům začne více dařit) bude připravovat vedlejší uličky a slepá místa pro náročnější taktiku a postup mapou.
Žádné zašívání, pacholci!
Teď to hlavní. Obtížnost levelů má být mnohem stupňovanější, finále teď zkrátka budou o něčem jiném. Autoři s nelibostí pozorovali, když lidé řešili složité situace zaběhnutím do kouta a počkáním na záchranu. Dvojka nás v tomto ohledu pěkně rozpohybuje, protože nás přinutí dostat se z bodu A do bodu B, jinak finále neskončí. Pokud si budete chtít zachránit pozadí úprkem do závětří, věřte, že si vás tam obrovské hordy infikovaných za chvíli najdou a váš zásobník samozřejmě nebude bezedný. Kór když se tam připlete Charger se svou silnou zmutovanou prackou. Je tu nový a útočí velice zbrkle, těžko se mu v úzké uličce vyhnete…
Jak vše probíhá v praxi, je dobře vidět na záběrech z hraní finále levelu The Parish. Útočiště, ve kterém jste dříve běžně čelili zmetkům až do záchrany, je nyní vystřídáno dynamickým postupem po mostě plném osobních i nákladních aut (a hlavně také desítkami zombíků), přes který se musíte prodrat až k záchrannému vrtulníku. Tady už je potřeba trochu přemýšlet, jsme přece tým a jak víme, žádné „zalezu a uvidím“ tady neplatí. Jak se zachovat? Zběsile proběhnout nejkritičtější zónu levelu je riskantní, rubat jednoho po druhém infarktové, nejlepší bude postupovat koordinovaně. Most je sice úzký, ale na auta se dá vyškrábat. Někdo tedy zůstává dole a další likvidují zbylé nemrtvé z lepší pozice kapoty auta. A aby bylo jasno, když tady některý váš parťák zařve, už mu nepomůže ani svěcená voda.
Dejte jim pánví
Aby vám šla krvavá práce dobře od ruky, nesmí chybět inovovaný arzenál. Samopal s tlumičem, poloautomatická sniperka... Nejmarkantnější změnou je ale používání kontaktních zbraní. Pokud však nyní hrajete Killing Floor, dech vám to asi nevyrazí. Nicméně aspoň s pánvičkou by mohlo být veselo, pro efektní zvuk „při práci“ si ji oblíbíte. Pak je tu i motorová pila a sekera (známé právě z KF), které dovolí porcování končetin.
Boj na blízko, jiné prostředí a pár nových zbraní není argumentem pro komerční vydání L4D2. Tím může být jedině nová forma gameplaye s dynamickým finále a režisérovými překvápky. Valve má ještě do konce roku co dělat a vy zas čas přemýšlet. Necháte korunovat následníka trůnu?