Zpět na článek

Diskuze: Hororové hry neexistují!

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

TomKQT
TomKQT
Level 1 Level 1
13. 5. 2014 07:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wizard: No pořád si to nějak neumím prakticky představit. Opravdu si nedokážu představit, že bych se v počítačové hře bál zemřít (resp. bál nechat zemřít virtuální postavu, kterou ovládám) z jiného důvodu než z prosté frustrace z toho, že smrt přinese nutnost něco opakovat nebo nějaký postih.
To vše ostatní co popisuješ mi spíše připadá jako jakýsi komplexní zážitek ze hry, dobrý gamedesign atd. Ale strach ze smrti?
(Můj názor.)

TomKQT
TomKQT
Level 1 Level 1
12. 5. 2014 10:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wizard: Takhle mě to opravdu nenapadlo, asi jsem se na to díval fakt omezeně.
Jenže když nad tím přemýšlím, pak by to zas mohla do jisté míry být pro hráče i odměna :) Pokud by se smrtí byla spojená nějaká speciální drastická scéna, kterou bys viděl jen v případě smrti (nebo třeba blízkosti smrti a šlo by se z toho nějakou akcí dostat), pak by mě osobně asi mrzelo, kdybych hru odehrál bezchybně a byl o tuto scénu úplně ochuzen :) Asi bych aspoň jednou schválně zemřel...

TomKQT
TomKQT
Level 1 Level 1
9. 5. 2014 19:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No vidíte, donutili jste Zdeňka napsat o tom celé téma :) S článkem souhlasím, i když nejsem na hororové hry ani zdaleka odborník, prostě nemám rád FPS hry, ve kterých je zbytečná tma. Jistě, tma je jedním ze základních faktorů strachu, ale mi prostě vadí, rád vidím co hraju :)
Ještě znovu k tomu videu (pro ty co četli komentáře i pod ním se omlouvám, budu se opakovat) - pořád nechápu tu mánii co se kolem toho spustila. Zdeněk svým hraním demonstroval prakticky ty hru, jak (ne)funguje, poukázal na nedostatky. Není tohle náhodou smyslem těchto videí?
A že zkazil atmosféru strachu? Vážně se někdo z vás dívá na let's play video s mluveným komentářem proto, aby se u dané hry bál? Asi mi něco uniká, ale tohle mi nedává smysl.
Pouštěl jsem si to video schválně ještě jednou (i když už ne tak pečlivě) a žádné přehnané či trapné chování tam nevidím.

lady_maya
lady_maya
Level 1 Level 1
9. 5. 2014 07:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pěkný a zajímavý komentář. Na konci jsem docela překvapená jak moc s většinou článku souhlasím. Sama vidím asi největší problém v neschopnosti vývojářů, horory jsou plné klišé a stereotypů, příběh nestojí za nic... Třeba zrovna aktuálně populární model, že hráčova postava se nemůže bránit, pfff, to přece automaticky neznamená větší ztotožnění se s postavou nebo větší realismus. Atmosféra založená prakticky jen na lekačkách taky nemůže nikdy fungovat a to samé platí o provařeném prostředí nemocnic a sanatorií. Možná jsem trochu moc ovlivněná filmy a knihami - člověk vidí kolik témat a jak kreativně se vůbec dá zpracovat a hry přitom zabředávájí do stále většího bahna nesmyslů a vykalkulovaného rádoby strachu. A jestli se hry vůbec pro horory hodí? To je něco, nad čím sama přemýšlím častěji a častěji. Dřív mi přišlo, že přece co může být lepší než pocit, že onen děsivý příběh sami zažijete, ale bohužel... Většinou dojdu k závěru, že právě viděný/čtený příběh je pro herní zpracování nevhodný. A ještě věc, která dokáže dělat divy s atmosférou a v knize ji nenajdete - hudba a zvuky. Přijde mi, že hororové hry s nima často nedokážou pořádně pracovat. (Osobně taky považuju za nejlepší horor Silent Hill 2 a úzko mi bylo ještě u IHNMAIMS, Clive Barker's Undying a ME2 DLC Overlord. A docela funguje taky Bioshock.)

GlaDOS
GlaDOS
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 14:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zdeněk Princ - šéfredaktor: Tomu poslednímu odstavci docela přesně odpovídá Amnesia: A Machine For Pigs.

Mitsurugi
Mitsurugi
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 11:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@red: Naposledy to bylo o ničem, když hrál Dark Souls 2...

Marden
Marden
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 10:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Co si budeme povídat. Lidí jako Vojta, kteří se bojí lekaček a bubáků, je více než nás, kteří po prvním setkání s nepřítelem víme, co nás čeká. Tím pádem tu skupina pro koupi hry je a vyplatí se vytvořit další klon hry na kočku a myš.

Já ještě čekám na hru, kdy se budu v dospělém věku opravdu bát. Lekačky se nepočítají, protože ty jsou laciný. Taky nebudete říkat kamarádovi, který vám zařval zezadu do ucha, že je mistr hrůzy a strašení.

Naposledy jsem se jako dítko bál Dopefishe v Commander Keenu. V podstatě stejná mechanika jako v dnešních hrách, ale fungovala jen do určitýho věku.

Zdeněk Princ
Zdeněk Princ
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 08:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@moon: Mel jsem v clanku jeste vic poukazovat na to, ze komentuji soucasny stav. Je to zminene v uvodu, jde o stav poslednich par let a her prave jako Penumbra, Oitlast, Amnesia...

Kazdopadne diky za zmineni Fatal Frame, nize nekdo IHNMAIMS...Tyhle hry dokazaly nasadit tu vseobjimajici, desivou divnost a budovani atmosfery. Bez debat.

TomKQT
TomKQT
Level 1 Level 1
11. 5. 2014 14:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wizard: citace: "aby hra byla plnohodnotným hororem, musí vás donutit k jedné věci: "SKUTEČNĚ SE MUSÍTE BÁT ZEMŘÍT" (pokud se uklidňujete respawnem a celá hra pouze flustruje, tak to prostě nefunguje"

To ale hrozí mnohem větší riziko, že právě potom bude hra frustrující.
Proč se bojí člověk smrti ve skutečnosti? Protože jde doslova o život, je to konečná. Navíc ještě často (u hororů) jde o smrt nepříjemnou, bolestivou atd.
Ale jak donutit hráče bát se smrti ve hře? Nějakým postihem, např. nutností opakovat celou hru? Opakovat dlouhou pasáž? Či snad dokonce simulace nejdokonalejší - zabránit hráči hru dále jakkoliv hrát?

GlaDOS
GlaDOS
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 14:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

S článkem se dá i nedá souhlasit. Naprosto se ztotožňuji s tím, že lekačky hororovou hru nedělají. Je to primitivní způsob, jak hráče vylekat a proto považuji hry jako Slender: The Arrival či Daylight za odbyté tituly, které s hororem nemají moc společného.

Pak tu jsou ale Penumbry a Amnesia: A Machine For Pigs. Ta ale sklidila od hráčů čočku za to, že v ní není dostatek lekacích momentů, dostatek konfrontací s nepřáteli a že byly vypuštěny některé mechaniky. Jenže právě absence výrazných lekaček, střídmé rozmístění nepřátel a famózně zvrácený a propracovaný příběh z tohoto titulu dělá v mých očích opravdu kvalitní horor. A to nemluvím o tom momentu, když vám začne být prasat spíš líto, což zásadně otáčí celou atmosféru hry.

Spousta hráčů takové hry nechce. Požadují primitivní lekačky, co nejvíc bubáků a běda, když titul nemá hutné herní mechaniky. A mám obavy, že takové kritiky se dočká i SOMA, na kterou se díky tomu ještě víc těším.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 13:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já osobně nemám ráda hry, kde je pocit strachu prvoplánově vyvoláván tím, že potvory a nepřátele nemůžete zabít a musíte utíkat a schovávat se a lekačka je na každém kroku. Daleko radši mám hry, které prostě jen mají ponurou a strašidelnou atmosféru, u těch se bojím daleko víc. A je to právě třeba DayZ, když hrajete sami v noci s adrenalinem na maximum, nebo třeba i Fallouty, u kterých jsem se dost často bála právě jen díky celkové atmosféře, kterou mají a nepotřebují očividné lekačky.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 12:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zdeněk Princ - šéfredaktor: Neměl jsi trochu tendenci ke hře přistupovat s jistým předsudkem od samého začátku díky tomu, že z jinejch (i třeba zahraničních) recenzí kterých si určitě všímáš, vylezla hra s odřenejma ušima?

Vojta Dřevíkovský
Vojta Dřevíkovský
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 10:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Klucina: Umělým vřískáním? http://i.imgur.com/m4eCzBl.gif
Já se prostě lekám...

Piraten
Piraten
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 08:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No ja osobne nepociťujem situáciu takto kriticky. Síce nie som žiadny milovník hororov (filmom a knihám sa vyhýbam a hier mám tiež iba zopár), ale keď už sa do toho pustím, tak to má ten správny účinok. Možno je to len tým, že som doteraz hral hororov iba zopár a preto som na tom podobne ako Vojta pri streame Daylight... Možno, keby som do toho vplával viac, tak mi prídu PC hry ako povrchné horory, avšak to sa len tak skoro nestane...

Zdeněk Princ
Zdeněk Princ
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 12:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@red: Uf - dovolím si tvrdit, že hororu rozumím až moc dobře. Mám ho načtený, mám ho nakoukaný, ale pokud je pro tebe stále stejné chození po opuštěném domě ve tmě se sadou lekaček horor, pak žánru pravděpodobně nerozumíš ty. Snažil jsem se ve článku konstruktivně pojmenovat věci, které mi přijdou v současných hrách typu Daylight, Outlast, Amnesia, Penumbra a další jako absolutně nefunkční a ničící jakoukoliv atmosféru. Miluju hororový hry, pokud by se nějaký takový za poslední roky skutečně objevily. Dead Space 1 k tomu měl, co se mainstreamu týče, zdaleka nejblíž například, nebo vzpomínané Call of Cthulhu.

@XXHUGOXX: Psal jsem, že v těch momentech, kdy by měl mít člověk strach z neznámého, atmosférou, je na tom Minecraft nebo DayZ mnohdy a ne zcela záměrně líp, než hry, které jsem jmenoval výše a ke terým se článek vztahuje.

@HerrSpock: Hodnocení jsem vnímal, ale kdo mě zná, ví, že všemu a všem budu donekonečna dávat šanci, třeba i po milion pátý, jak by řekl klasik. Daylight mě neděsil, jen několikrát vylekal a pouze lekání pro mě není horor.

Už jen obecně - kdybych to měl zjednodušit, hororové hry by dle mého měly mít originální příběh s hloubkou, měly by umět pracovat s tím neuchopitelným zlem a celkovou atmosférou a hlavně se nesnažit za každou cenu neustále hráče děsit přiblblými lekačkami.

Klucina
Klucina
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 09:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vysílání spíš kazil Vojta,svým umělým vřískáním.

_Thorus_
_Thorus_
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 08:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Na takový Silent Hill 1, 2 a 3 už roky nic nedosáhlo :(
I ten všemi vychvalovaný Outlast byla nesmyslná hloupost sázející na lekačky.

Mitsurugi
Mitsurugi
Level 1 Level 1
12. 5. 2014 07:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marťas: To není horor, to je hrozná nuda :D

Yosshi
Yosshi
Level 1 Level 1
9. 5. 2014 18:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zdeňku, fakt výborné téma na Otázky redakce ;)

Jako ten co ty hry zažil, beru idoly horrorovek Alone in the Dark 4, a Residen Evily 1, 2, 3 (Project Zero, Silent Hill atd). V těchhle hrách byla jedna zajímavá mechanika kterou nikdo moc neoceňuje. A to, že když jste zemřeli, museli jste hrát od znovu. Pakliže jste neměli save, a právě počet saveů byl omezen na váš skill, a počtem.

Právě ten pocit, že nechci umřít, protože nechci jít až od tamtý daleký pozice, spolu s nedostatkem munice, atmosférou a někdy i klasickými lekačkami byl úplně geniální mix. Doufám, že se v blízký době dočkám podobný hry ze starý školy! Strašlivý naděje vkládám do Shinji MIkamiho a Evil Within.

Tyhle nový youtubový srajdy, s obvious lekačkama, bych úplně vymazal a nikdy si na ně nevzpomenul. V čele s Outlastem. Hráli jsme to s kámošem, prvních 20 minut ještě OK, když jsme ale zjistili, že po každým zabití pokračujete prakticky od toho samého místa, jenom jsme se smáli, a do dneška to nikdy nedohráli. Lituji, že jsem Outlast vůbec koupil, ta hra mě uráží a nezaslouží si ani cent.

Mitsurugi
Mitsurugi
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 21:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@iiswopii: Tak horor by v tobě měl vyvolat pocit nějakého zděšení, šoku, znechucení nebo strachu (prostě nějaké negativní emoce), některé to dělají přes děsivou atmosféru, některé přes hektolitry krve a hyperrealistické násilí, mučení a tak (a některé to dělají skrz scénář a herecké "výkony", třeba Skrytá hrozba :D). To jak co na každého zapůsobí je individuální, protože každého děsí něco jiného.
Ale souhlasím, že lekačky jsou fakt o ničem a i to násilí se musí podat správně aby mělo ten správný efekt.

To jestli se ty pocity opravdu povede vyvolat pak rozděluje horory na ty dobré a na ty špatné. :D

Mitsurugi
Mitsurugi
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 20:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@iiswopii: Horor neznamená jenom strach, i "gore-porn" filmy jsou horory. Třeba Devil's Rejects je horor, i když tam nic strašidelného není.

Marden
Marden
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 20:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Bounty: Tak já bych lidi, co se víc bojí hnedka neoznačoval za retardy. Někdo takovej prostě je. Mě osobně nebaví koukat na lidi, jak se lekají při hraní, i když jim trochu závidím, že dokážou takhle reagovat.

Článek o tom píše, knihy a film monhokrát dokázaly téma hororu uchopit, hry s tím stále zápasí a často je plní mechanikami, které atmosféru ničí. Buďto jste až moc pronásledovány monstry, lekačkami nebo vám do ruky dají zbraň a hned se můžete bránit.

V dnešní době vítězí hry, které se soustředí na děj a místo neustálého bafání raději tvoří atmosféru. S Dead Space 1 souhlasím. Já osobně bych také zmínil Condemned: Criminal Origins.

DigestorCZ
DigestorCZ
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 18:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@red: V podstatě plně souhlasím. I když Daylight stojí za starou bačkoru, tak kdyby to hrál Vojta až do konce, byl by to úplně jinej zažitek.
Zdeněk mě baví spíš u jiného žánru, třeba závodní hry v jeho podání jsou supr.

Piraten
Piraten
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 14:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zdeněk Princ - šéfredaktor: A nebude to trocha aj v tom, že už toho máš proste načítaného a napozeraného príliš? :D Neviem, či mi je rozumieť, ale proste si už starý harcovník. :) Ja ako občasný hráč hororovej hry nepociťujem žiadnu krízu. Aj keď je pravda, že tebou spomínané hry som ani jednu nehral. Poriadne hutná atmosféra a strach však bola aj pri Dead Space, Stalkerovi, Fear alebo AvP. Amnesia a Penumbra ma ale pekne čakajú v knihovničke, snáď ich niekedy dohrám :D

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
8. 5. 2014 10:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já jsem zvědavej na The Evil Within. Tam by to mohlo fungovat.

Reklama
Reklama