God of War (2018) Článek God of War

God of War

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

15. 6. 2016 08:00 12
Reklama

Nestává se často, že se vám na E3 během libovolné prezentace povede vykolejit jednoho z vývojářů. Většinou mají přísně nakázáno, o čem mohou mluvit a o čem ne, často se svůj monolog naučí do posledního slůvka. Obvykle vás jednoduše ani nepustí ke slovu, odprezentují si svých patnáct minut a už vás vyhání, aby se do sálu mohla přiřítit další skupina novinářů, dychtících po informacích. Asi už tušíte, že během prezentace nejnovějšího přírůstku do série God of War tomu bylo trochu jinak. Trochu hodně jinak.

NOVÁ GENERACE, NOVÁ KAMERA

Během našeho prezentačního okénka jsme měli možnost vidět tu samou pasáž, kterou jste mohli zhlédnout už během pondělní tiskové konference firmy Sony. Vše bylo hráno naživo, s občasným nakouknutím mimo původně vytyčené mantinely a zejména s doprovodným komentářem, díky němuž jsme měli možnost nahlédnout pod pokličku kreativního myšlení týmu ze Santa Monicy.

Chtěli jsme, aby Kratosův syn měl dostatek příležitosti zazářit, proto jsme mu věnovali celou pravou stranu obrazovky.

I pokud jste nehráli předchozí díly, tak vám asi neušlo, že úhel kamery ustoupil z polostatických záběrů, vhodných pro éru minulé a předminulé generace konzolí, za záda hlavního hrdiny. Inspirace The Last of Us je v tomto případě zjevná a ne úplně neopodstatněná. „Chtěli jsme, aby Kratosův syn měl dostatek příležitosti zazářit, proto jsme mu věnovali celou pravou stranu obrazovky. Není to náhoda, že jsme zvolili zrovna tento pohled kamery, máme v plánu ho využít na maximum,“ slibují vývojáři. Neznamená to však, že by Kratos nebyl opět hlavním hrdinou. Jen má nyní trochu jiné starosti než rozlámat na prach kosti všem bohům řeckého pantheonu.

SYN TU NENÍ NÁHODOU

Může to znít pateticky, ale fakt, že vztah otce a syna se v God of War objevuje proto, že Cory Balrog chtěl pro vývoj čerpat ze svých nově nabytých otcovských zkušeností, je vlastně děsně sympatický. Značí to, že nový God of War nevznikne pouze proto, že si to fanoušci (a finanční oddělení Sony) přáli, ale bude za ním stát jasné kreativní rozhodnutí a vůle dotáhnout veškeré jeho mechanismy na maximum. Pro syna, který s vámi stráví celou hru, bylo dokonce vyhrazeno samostatné tlačítko, po jehož zmáčknutí by měl začít útočit na zvoleného nepřítele. Na přímou otázku, zda tlačítko bude sloužit i k něčemu jinému, například k taktickému obcházení nepřátel či využívání okolního prostředí, jsme dostali velmi vyhýbavou odpověď. Je nicméně pravda, že v průběhu ukázky jsme několikrát byli upozorněni na synovo získávání zkušeností skrz různé kontextuální úkony, tudíž je tato myšlenka více než na místě.

Útoky již neprovádíte mačkáním akčních tlačítek, nýbrž k nim využíváte oba dva triggery.

Buď jak buď, trable se synovým výcvikem pro mnohé jistě i tak přehluší obyčejný boj. A i v tomto případě bylo od minule (autoři ochotně přiznali, že „minule“ je pro ně třetí díl, následný Ascension a díly pro PSP zcela ignorují) učiněno několik kroků kupředu. Tak například útoky již neprovádíte mačkáním akčních tlačítek, nýbrž k nim využíváte oba dva triggery. Jeden pro míření, druhý pro samotné mlácení, přičemž ve chvíli, kdy přijdete o zbraň, můžete k boji použít i vaše drtikulové pěsti. Sekera, použitá v demu, je Kratosovou základní zbraní, přičemž vývojáři hojně zdůrazňovali, že systém „odhození“ zbraně je pro ně klíčový a dává boji daleko větší dynamiku, než když jste se dříve oháněli řetězy na všechny strany a bezmyšlenkovitě kosili všechny a všechno.

SKRYTÉ POSELSTVÍ

Mimochodem, všimli jste si, že celé demo nového God of War se odehrávalo v jednom nepřerušeném záběru? Má to svůj význam. „Až si zahrajete finální verzi hry, bude asi dost zajímavé se podívat na tohle gameplay video novýma očima," šibalsky poznamenává jeden z vývojářů a já mu okamžitě sekunduji otázkou, zda finální prohození kamerové perspektivy, kdy se Kratosův syn ocitne v levé části obrazu a svalnatý hrdina na druhé straně má nějakou symboliku. „Řekněme, že teď na to nemohu odpovědět, ale bude to dávat větší smysl, až uvidíte celou hru. A ne, nemíříme jenom na jednoduché hraní za syna, plánujeme něco speciálního," uzavírá mnohoznačně art director týmu ze Santa Monicy.

Bylo nám výslovně potvrzeno, že se jedná o toho samého Kratose, kterého známe z původní trilogie, byť tentokrát mluví jiným hlasem a zažívá mnohem intenzivnější osobní příběh. Říká se, že pokud chcete změnit žánr, stačí změnit  úhel kamery a je to skutečně pravda. Nový God of War působí už jen díky této „drobnosti“ daleko vyzrálejším dojmem a tak nějak sedne na současnou generaci konzolí, sedne to této doby, kdy už nestačí mít na obrazovce hodně grafiky a recenzenti se předhánějí s absolutorii. Díky systému upgradování, ne nepodobnému tomu z posledního Tomb Raidera, dostává kdysi obyčejné zabíjení novou hloubku a byť se zřejmě nebude jednat o stěžejní prvek hry, donutí vás to k alespoň základnímu prozkoumávání.

POZLÁTKO NAKONEC

Z grafického hlediska se navíc už teď jedná o absolutní skvost, kterému může konkurovat snad pouze Uncharted 4 a remasterovaná verze The Last of Us. Padající sníh, stopy ve sněhu, praskající led, to vše vypadá opravdu moc hezky. A po ujištění, že se nejedná o PS4K verzi, dává naději, že současné konzole na tom přece jen z výkonnostního hlediska nejsou tak špatně. Co je však ze všeho nejdůležitější – všechny výše zmíněné věci minimálně u mě vyústily v to, že nový God of War udělal dojem. Neprofičel kolem, nešokoval úpornou snahou o násilí, nedonutil mě obracet oči v sloup. Jednoduše dovedl zaujmout, přizpůsobit se novým pořádkům a nesnažil se ustrnout v jedné poloze, která kdysi byla úspěšná, ale budoucnost by k ní nemusela být vůbec přívětivá. Těšte se. Tohle bude pecka.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama