GDC nahlédlo do budoucnosti her
Největší debatní kroužek pro profesionály z oboru. I tak lze nazvat akci Game Developers Conference. Více než dvacetiletá tradice ji předurčuje k perfekcionismu v mnoha ohledech, především k bezvadné organizaci, k hodnotě prezentovaných informací a také osobní prestiži všech, kteří se během pěti dnů dostanou k mikrofonu. I v březnu 2012 splnil vývojářský summit své poslání a my vám z něj můžeme udělat praktický informační výtah. Už podruhé.
Game Developers Conference se ani letos nemohlo obejít bez klasické informační nálože týkající se her v určitém stádiu rozpracování. Zkrátka bez novinkového servisu. Herních představovaček je na GDC pochopitelně řádově méně než třeba na červnovém E3 a navíc si tady většinu premiér ještě musíte hledat, nicméně na zajímavá odhalení GDC skoupé nebylo.
Tak například Electronic Arts více popsali činnost nového studia EA Goteborg, formovaného již od loňského roku. Na starosti prý bude mít vývoj her na Frosbite 2 enginu, který pohání Battlefield 3 nebo NFS: The Run. V Goteborgu už nyní shánějí spolupracovníky asi na tucet pracovních pozic.
Prostřednictvím své známé divize Maxis, oznámilo také Electronic Arts použití speciálního enginu GlassBox na vývoj všech svých příštích budovatelských her. Odtud byl už jen kousek k ohlášení nového SimCity. Ano, po deseti letech se Maxis pouští opět do značky, která mu kdysi udělal jméno. „Tvůrci k představení hry použili i vtípek, že ve hře už jsou konečně zaoblené ulice. Kdo hrál originál, určitě se pousměje,“ psal v naší novince Petr Strecker. Já jen dodám, že nové Simcity pro rok 2013 bude poprvé v sérii kompletně 3D. A že autoři již dopředu upozorňují, že se rozhodně nesnaží vytvořit co nejkomplexnější díl v sérii. To bohužel smrdí Facebookem.
Vývojáři z Quantic Dream (Heavy Rain) se pochlubili atraktivním tech-demem nazvané Kara. Stane se základem pro jejich budoucí hru.
Paradox Interactive zase představili první gameplay trailer z historické multiplayer akce War of the Roses.
A trailerem se připomnělo i nedávno ohlášené Medal of Honor: Warfighter.
Vězte také, že už v červnu se na prodejních pultech objeví Gravity Rush, bezesporu jedna z nejatraktivnějších her pro PS Vita v letošním roce. Jako by výtvarný ředitel hry Yoshiaki Yamaguchi chtěl na GDC všem přítomným vyvrátit, že Japonci jsou v designérském fochu na ústupu.
Nechceme DRM
Autorská studia a herní vydavatelství také na GDC vydala řadu zajímavých komentářů a prohlášení k hernímu byznysu. A vůbec ke všemu co s ním souvisí. Od začátku března proto například víme, že polský CD Projekt končí s protipirátskou DRM ochranou. Šéf studia Marcin Iwiński na konferenci uvedl, že DRM opravdu není dostatečnou ochranou softwaru. Vždyť u druhého Zaklínače bylo prolomeno již dvě hodiny po uvedení hry, což tedy CD Projektu nestojí za otravování poctivých kupujících a za najímání profesionálních „zámečníků“.
Také jsme byli svědky zajímavé tvůrčí výhybky. Playdemic, Konami a Rebellion jsou tři studia, která začnou dodávat sociální hry pro novou casual síť Zynga Platform. U Playdemicu to samozřejmě nepřekvapuje, v casual kruzích je již dobře zavedené. Jenže Konami a Rebellion nikoliv a s 240milionovou členskou základnou Zyngy se jim otevírají úplně nové ekonomické možnosti. Co je vlastně Zynga Platform? Jednoduše řečeno nová sociální platforma. Zdá se, že kvůli ni kdysi plodné manželství Zyngy s Facebookem spěje k rozvodu.
Volnáá místa, volnáá místa
Ne náhodou na Game Developers Conference jezdí také lidé z personálního. Být San Francisco v socialistickém táboře míru, tekla by z dávkovačů na dámských toaletách pěna na holení. Faktem ale je, že místo kádrovaček tu u stolů sedí herní vývojáři a dávají nabídky jiným herním vývojářům. Je to kolegiální vztah. Například studio Kojima Productions (Metal Gear Solid) nyní shání nové lidi kvůli expanzi do severní Ameriky. Konferenci proto využilo jako otevřenou přijímací kancelář. Kojima potřebuje lidi prakticky ve všech pozicích a je veřejným tajemstvím, že pracovní nábor souvisí také se zahájením prací na novém Metal Gear Solid. Na konferenci se však o něm oproti původním očekáváním příliš nemluvilo.
Pohled ze všech stran
Game Developers Conference bylo také (velmi typicky) plné různých vizí, trendů a pohledů pod pokličku vývoje moderní počítačové hry. Jeden z poznatků naznačuje, že se do her v blízké budoucnosti vrátíholografie. Tentokrát jako vývojářská pomůcka. Společnost Infinite Z, která se na tvorbu plastického 3D obrazu specializuje, ohlásila na GDC svůj zájem podnikat v herním byznysu a to tak, že bude nabízet své hardwarové i softwarové technologie herním designérům, kteří by si holografií mohli ulehčit i urychlit práci s navrhování různých grafických modelů a jednotlivostí. Díky plastickému zobrazení s nimi budou moci pracovat jako se skutečnými předměty. Jak se moderní holografie uplatňuje v praxi, uvidíte níže na videu.
Když na hru přispějí kamarádi...
Velkým tématem souvisejícím s produkcí her se letos stal také takzvaný crowdfunding, aneb kolektivní dárcovství peněz. Nikomu z branže snad neušel fantastický úspěch studia Double Fine, které díky veřejné sbírce dokázalo shromáždit přes tři miliony dolarů na vývoj nové příběhové hry Adventure. Na GDC proto vystoupili zakladatelé Kickstarteru, jedničky mezi crowdfundingovými servery a poradili vývojářům, jak veřejnou sbírku na dárcovském webu nejlépe založit a vést.
Webové sbírkovny jsou konkurenční prostředí podobně jako všechna ostatní, kde jde o peníze, takže základem všeho je prezentace. Čím informativnější a efektnější bude, tím větší máte šance překonat nulu. Ta je sice na číselném žebříčku nejníže nízko,ovšem mnoho vývojářů by vám mohlo vyprávět, jak těžko se překonává.
Seriozní představovací filmeček je vždy lepší než tucet nicneříkajících fotek. "Lidé se do vás musejí tak trochu zamilovat. Nepřispívají totiž jen na projekt, ale zároveň také vám samotným" říká trochu expresivně Julie Coniglio. Hlídejte si také pravidelně aktualizovaný text. Ten vypadá samozřejmě lépe, než zasmrádlý odstaveček o ničem. A u financování pamatujte na strukturování odměn. "Lidé chtějí věnovat nejčastěji mezi 10 a 25 dolary, takže už za pětadvacet dolarů byste měli slíbit nějakou solidní odměnu," dává tip komunitní manažerka Cindy Au. Kdo chce vědět víc, nechť se inspiruje zde. Jen nezapomeňte, že na Kickstarteru oficiálně nelze založit sbírku, jste-li z Evropy. Na nás ostatní zbylo IndieGogo...