FIFA 10 Článek FIFA 10

FIFA 10

Blixa

Blixa

16. 6. 2009 22:28 1
Reklama

Nedostat se v případě pravidelně vydávané sportovní hry pod palbu kritiky za nedostatek inovací je prakticky nemožné. Na druhou stranu je ale zřejmé, že taková kritika prochází určitými fázemi a zatímco před nějakými čtyřmi lety byli jejím nejčastějším terčem lidé z EA Sports, nyní návaly negativních ohlasů ustaly. FIFA 09 byla dosavadním vyvrcholením snahy lidí z EA o next-gen sportovní hru, a třebaže PC hráči nemohou skousnout, že se objevila jen na Xboxu a PlayStationu, faktem je, že šlo o nejlepší fotbal loňského roku. Dosud kralující Pro Evo jako by najednou nevědělo, na jaký aspekt hry se soustředit dříve, a přestože některé jeho vlastnosti jsou dosud nepřekonané a jde bezesporu stále o vynikající hru, o návrat pověsti nejlepší fotbalové série bude muset letos znovu a pěkně od podlahy zabojovat. O Pro Evo 2010 jsme se na E3 bohužel mnoho nedozvěděli – vydán byl jen krátký trailer a hra nebyla přímo na výstavě v hratelné verzi předvedena. To FIFA 10 na uzavřeném stánku EA k zahrání byla a během zápasu s producentem Davem Rutterem (dostal jsem šílený náklep, ani vám snad nebudu říkat kolik :)) jsme se dozvěděli, s jakými zbraněmi letos FIFA do souboje o nejlepší fotbalovou hru vyrazí.

Nesmělé začátky

Každý, kdo hraje sportovní hry pravidelně, to velmi dobře zná. První zápas v novém ročníku je zvláštní – na první pohled vidíte, že hra vypadá prakticky stejně jako před rokem, ale během pár sekund začnete pozorovat rozdíly. Pár triků z minula už nefunguje, některé tlačítko nedělá přesně to, na co jste zvyklí, míč vám odskakuje více než jindy a i hráči na hřišti nedělají úplně to, co byste očekávali. Trochu lepší to je, pokud máte po ruce někoho jako je Dave Rutter. Ten kromě toho, že vám nasází hromadu gólů, občas i zastaví hru a začne vysvětlovat, čeho se danou změnou snažili docílit a proč zvolili zrovna tento způsob.

Šikovnější kličkovaná

„Při vývoji FIFA 10 jsme postupovali stejně jako každý rok – prolezli jsme fóra, pročetli recenze a hodně jsme samozřejmě hráli i my sami – a sepsali jsme si seznam věcí, které nám vadily a které je zároveň možné nějak komplexně opravit,“ zahájil svoje vysvětlování David a po skončení zápasu nám vyplynulo, že na onom seznamu se ocitly především problémy s kontrolou hráčů. Ve FIFA 09 bylo možné pomocí kombinace jednoho tlačítka a pravého analogu provádět nejrůznější triky k obejití protihráče, přičemž logicky větší arzenál takových pohybů měly ty největší hvězdy. Celý systém ale připomínal spíše hru na náhodu a bránící hráč byl vždy ve výhodě. Zatímco útočník složitě kroužil analogem, obránci stačilo jen držet jedno tlačítko, aby mu sebral míč. Ve FIFA 10 je situace jeden na jednoho mnohem vyrovnanější, a to hlavně díky větším možnostem útočníka. Ten má nyní již na první pohled větší variabilitu pohybů, dokáže si míč držet pěkně u nohy a zkusit si třeba protihráče obhodit. A když je kolem méně prostoru, můžete udělat kratší kličku, podržet míč a počkat na spoluhráče. Jde o poměrně drobnou změnu, ale David nám jasně ukázal, že možnosti jejího využití budou poměrně značné. Dokonce nám tvrdil, že po stránce enginu šlo o velmi zásadní krok, protože hra v podstatě do nynějška dovolovala pouze pohyb do osmi základních směrů, a teprve s novým ročníkem se tak pohyb hráčů stane dokonale plynulým a svobodným.

Věčný problém: brankáři vs. centrované míče

Během hraní jsme si všimli ještě několika drobných změn, ale jak už bylo řečeno, na nějaké komplexnější hodnocení je ještě dost času. Každopádně jednou z ne úplně vychytaných věcí FIFA 09 byli brankáři a jejich chování. Ve FIFA 10 vypadají o poznání lépe – jejich pohyb po vápně není tak strnulý, chytřeji vybíhají na rohy a další centry a konečně neskáčou po každé nepovedené přihrávce v momentu, kdy na jejich polovině není žádný soupeř. Stejně tak samotní hráči reagují na přítomnost míče lépe než dříve a když na ně například letí vysoká přihrávka a mají dostatek času, nehlavičkují jako troubové, ale couvnou si a zpracují míč pěkně nohou. Po hřišti se pohybují také úsporněji a často vidíte, že hráči nezapojení přímo do kombinace chodí a neběhají. Samotnou rychlost hráčů a vliv únavy na jejich pohyb ale působil oproti FIFA 09 nezměněně.

Manažerem i profesionálem

Verze FIFA 10, která byla předváděna na E3 byla podle slov autorů dokončena tak ze dvou třetin a mnohé novinky se tak ještě budou implementovat. Stejně tak jsme neviděli žádné praktické ukázky nového manažerského módu, který je v tiskových zprávách zmiňován jako jedna z hlavních novinek „desítky“. V roli manažera byste měli letos mnohem více pozorovat změny ve formě a výkonnosti hráčů v průběhu své kariéry. Takže starší hráči budou postupem let pomalejší, málokdo si podrží vysokou formu během celé sezóny a podobně. Všichni víme, že podobné vlastnosti už měl mít manažerský mód dávno a EA Sports je také mnohokrát slibovali, takže můžeme jen doufat, že letos už konečně své sliby dodrží. Stejně tak se máme těšit i na návrat tréninkového módu a je velmi pravděpodobné, že opět uvidíme i Be A Pro režim, přestože jej autoři zatím oficiálně nepotvrzují. Celkově nám ale připadá, že EA Sports si ještě nějaký důležitý herní mód nebo vlastnost nechávají pod pokličkou, protože množství novinek, změn a vylepšení zatím není nijak zvlášť vysoké. A přestože sám Rutter na E3 přiznal, že poměr starého a nového obsahu v každém novém ročníku Fify odhaduje na 70:30, stejně se domníváme, že oněch třicet procent ještě dosud oznámené novinky nedávají. A tak se rádi necháme překvapit, třeba na kolínské výstavě koncem srpna.

Na závěr je nutné již tradiční upozornění. Vše výše zmíněné se týká pouze verzí FIFA 10 pro Xbox 360 a PlayStation 3. PC verze bude jako již tradičně odlišná, poběží stále na starém enginu a je dost možné, že se bude lišit ještě výrazněji než loni. Šéf EA Sports Peter Moore již několikrát prohlásil, že v případě PC chce jeho firma využívat hlavně předností platformy v podobě online hraní a distribuce a že od konzolových verzí se PC hry odkloní i jinak než jiným enginem. Uvidíme, každopádně David Rutter jako producent konzolových verzí odmítal k FIFA 10 na PC cokoliv konkrétního prozradit.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama