EverQuest II Station Exchange - rok první
Když v červnu 2005 spouštěla společnost Sony Online Entertainment svůj vlastní aukční server pro fantasy MMORPG EverQuest II, vyvolalo to dosti protichůdné reakce. Nejhlasitěji se jako obvykle ozývali ti, co jakékoli obchodování s postavami, předměty, měnou, atd., odmítají jako nemorální. Kazí (našly by se i hrubší výrazy) to podle nich hru a ti co si kupují lepší postavy nebo předměty prostě cheatují a parazitují na skutečných hráčích. Faktem ovšem je, že se na obchodování s různým zbožím v rámci MMORPG žánru vydělávají už pár let obrovské peníze. Z toho pohledu je tedy logické, že SOE nechtěla, aby na její hře vydělával někdo jiný, když na ní může vydělávat sama. Proto byla spuštěna služba Station Exchange, neboli aukční server pro hráče EQII.
Během 12 měsíců, kdy byla služba Station Exchange pečlivě monitorována, se skrze ní uskutečnily transakce v hodnotě 1.87 milionu dolarů. Nejvyššího výdělku přitom z obchodování za jeden rok dosáhli shodně dva hráči, kteří si prodejem předmětů a postav vydělali přes 37 tisíc dolarů. Přes sumu 10 000 dolarů na výdělku se pak přehouplo celkem 15 hráčů. Největší suma zaplacená v rámci jednoho obchodu činila 2000 dolarů, kterou někdo nejmenovaný vydal za kompletní postavu. Jinak více než 1000 dolarů za kompletní postavu neváhalo během roku zaplatit více než 20 hráčů.
Možná to má navíc co dočinění s tím, že na otázku, proč vlastně postavy, zbraně a předměty na Station Exchange nakupují, odpověděla valná většina dotázaných hráčů i hráček, že to dělají kvůli tomu, aby mohli hrát se svými přáteli na vyšších úrovních. Spousta z nich také odvětila, že si chtějí vyzkoušet obsah pro high level postavy, na jejichž levelování nemají čas. To se však dá odvodit z faktu, že největšími utráceči jsou hráči a hráčky ve věku 34 let, u nichž se předpokládá, že nemají na hraní tolik času, jako mladší kolegové a kolegyně.
Ono je to přitom logické. Představme si situaci, kdy hráč potřebuje k dokončení questu porazit potvoru, což si však žádá specifickou zbraň, jejíž získání by mu zabralo dalších pár dní, či týdnů hraní. Místo toho si takový hráč zaskočí na Station Exchange, potřebnou zbraň si zakoupí a pak hurá zpátky do hry dokončit quest. No a právě to se spoustě kritiků nelíbí a považují to za nemorální vůči tzv. poctivým hráčům.
Jenže co mají potom dělat hráči, jejichž vlastní herní styl jim generuje in-game měnu, aniž přitom hrají primárně kvůli jejímu kumulování? Taky se chovají nemorálně vůči ostatním? Kam se pak vytrácí volnost, kterou mají MMO tituly poskytovat vůči tradičním singleplayer hrám! Co třeba hráči, jejichž postavy jsou natolik zběhlé v tvorbě předmětů, že je ostatní hráči schválně vyhledávají a rádi jim dobrovolně platí za předmět, či zbraň, kterou by jinak sami získat nemohli? Pro tyto a další hráče je aukční server místo, kde mohou na vedlejšku provozovat svůj byznys a pomáhat tím ostatním hráčům, no a vedle toho si nadále hrát hru, v tomto případě EverQuest II, po svém.