Civilization Článek DOSové nebe: Sid Meier's Civilization

DOSové nebe: Sid Meier's Civilization

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

23. 3. 2014 23:49 2
Reklama

Na počátku byla Země bez tvaru a pustá. Ale záře Slunce probudila hluboko pod její křehkou kůrou mocné síly. Moře se rozdělila a zrodila se pevnina. Kontinenty se posouvaly, vyrůstala pohoří, zemětřesení a sopečné erupce dávaly Zemi tvar. V maelstromu ohně, vody a vzduchu se na planetě objevily první známky života; a postupně rostly, množily se a sílily. A s životem přišly instinkty, specializace, přírodní výběr, ještěři, dinosauři a savci... a konečně vznikl druh zvaný Člověk, nadaný inteligencí. Její ovoce bylo mnohé: oheň, nástroje, zbraně, lov, farmaření, sdílení jídla, rodina, vesnice a kmen. Zbývala už jen jediná ingredience: velký Designer, který by celé dějiny převedl do geniální strategie, která nadchne statisíce hráčů a vybuduje odkaz, jenž odolá i zkoušce času: CIVILIZATION...

Simulátor dějin

Sid Meier's Civilization je fascinující hra. Do několika set kilobajtů programového kódu, pixelové grafiky a minimalistických zvuků vecpal její hlavní designer rozvoj národa od prvních krůčku tisíce let před narozením Krista, až po stavbu vesmírných lodí, jadernou válku a vynalézání technologií budoucnosti. Komplexní tahová strategie nutí hráče stavět a zvelebovat města, zkoumat nové objevy, obchodovat, špiónit, vyjednávat a samozřejmě také válčit s ostatními národy, to vše vedené touhou zapsat se do virtuálních dějin a stát se vůdcem civilizace, která odolá obávané zkoušce času. Úžasná hra, bez nadsázky kandidát na vůbec nejlepší strategii a možná i videohru historie, se přitom rodila ve skromných podmínkách na okraji zájmu společnosti Microprose.

Sid Meier zakládal MicroProse spolu s Billem Stealeym v roce 1982. Stealey jako bývalý armádní pilot přišel s plánem vytvořit letecký simulátor pro Atari 800 a Sida Meiera přibral hned ze dvou důvodů. Nejprve, když ho překvapivě rozdrtil v multiplayeru automatu Red Baron, podruhé, když se kasal, že by mu naprogramovat lepší hru netrvalo ani týden. Slovo dalo slovo a o dva měsíce později už byl na světě titul Hellcat Ace a MicroProse mohlo začít strmou cestu za úspěchem.

Prostě jsem navrhl nějaké téma pro hru, jako piráti, vláčky, civilizace, nebo válka Severu proti Jihu – a pak si s ním hrál. - Sid Meier

Stealey a Meier prosazovali odlišné linie vývoje. Na začátku 90. let tlačil Stealey firmu do vývoje pro nové konzole a preferovanými projekty byly simulátory letadel a jiné vojenské techniky. Sid se tak dobrovolně stáhl do pozice designera-dodavatele. Pozice to byla dvousečná – na jednu stranu měl maximální tvůrčí volnost a nebyl svázán s finančním úspěchem nových titulů MicroProse. Ovšem zaměstnanci firmy, kteří pracovali na jeho projektech, nedostávali prémie a procenta z prodejů. A tak, přestože byly napjatě očekávány, měly Meierovy tituly ve firmě velmi nízkou prioritu.

Civilizační A-tým

Fezy pryč

Německá civilizace byla do hry přidaná na poslední chvíli. Národem, který místo uvolnil, přitom byli Turci. Důkaz poskytují první verze tištěného manuálu, kde zůstal ještě popis turecké civilizace.

Vývoj na přelomu 80. a 90. let byl ale i tak pro Sida doslova radostí. Jedním z důvodů byla otevřenost novým nápadům a žánrům. "Prostě jsem navrhl nějaké téma pro hru, jako piráti, vláčky, civilizace, nebo válka Severu proti Jihu – a pak si s ním hrál," popisuje v obsáhlém vzpomínání pro Gamasutru. Právě takovým procesem vznikala i Civilizace, jejíž vývoj navíc poháněla energie vztahu mezi Sidem Meierem a Brucem Shelleym. Shelley přišel do MicroProse z firmy Avalon Hill (výrobce deskovek) a se Sidem spolupracoval na F-19 Stealth Fighter a Railroad Tycoonu. Meierovi padl do oka a dostal funkci jeho přímého asistenta. Sid a Bruce si lidsky báječně sedli a spoustu práce odvedli v uzavřeném dvoučlenném "A-týmu," jak se jim ve firmě přezdívalo.

Na Civilization začali pracovat na začátku roku 1990, když MicroProse zrušilo plánované pokračování Railroad Tycoonu. Většinu programového kódu napsal sám Meier, ale s designem potřeboval pomoc. "První hratelnou verzi Civilizace jsem dostal na 5,25" disketě od Sida v květnu 1990," vzpomíná Shelley. Tehdy se rozjel jejich iterativní proces návrhu hry: Meier naprogramoval během odpoledne a večera nový prototyp a nechal ho Shelleymu na stole. Ten obvykle dorazil ráno do práce dříve, verzi si zahrál a nad obědem Meierovi opřipomínkoval. Takový cyklus se opakoval dlouhé týdny a měsíce. Cesta k finální vyladěné hratelnosti byla hodně klikatá. První verze Civilizace dokonce vůbec nebyly tahové, ale realtime! Hratelnost byla založená na principu zón po vzoru SimCity, kdy hráč rozvrhl zemědělské, důlní či městské zóny a sledoval, jak se jeho civilizace rozvíjí. "Byla to hrozná nuda," vzpomíná Shelley. Oba si odpočinuli u vyšším vedením vynuceného projektu Covert Action a "povzbuzeni" hodnocením Billa Stealeyho - "Tu hru nechápu, ale věřím Sidovi, takže tomu zatím dáme zelenou" - se vrátili k práci. Právě tehdy se zrodily dnes klíčové koncepty - zóny byly zrušeny a zakládání polí či dolů dostali na starost osadníci. Meier přicházel pravidelně s novými typy vojenských jednotek a někdy koncem roku 1990 přidal do Civilizace i technologický strom.

Historické minimum

Všechny tyhle "hrátky s historií" přitom nestály na ramenou žádného obsáhlého výzkumu. "Všechno, co jsme potřebovali, bylo víceméně k dispozici v dětské sekci knihovny," zhodnotil zpětně Shelley. Meier dal zkrátka přednost vytvoření zábavné, historií inspirované hry, před vytahováním bizarních faktů z dějepisu. Vývoj se však zdárně blížil k cíli – aniž by téměř kdokoliv v MicroProse měl možnost Civilizaci byť jen zahlédnout. Všechny prototypy si totiž mezi sebou přehazovali jen Meier a Shelley; názor nikoho jiného Sida Meiera nezajímal a ostatní zaměstnanci tak měli jen matné povědomí, na čem že to vlastně jejich elitní designer pracuje. Až v závěrečné fázi došlo na rozsáhlejší testování, jež v podstatě potvrdilo, že šlo o správné rozhodnutí. Zásadní změnu na poslední chvíli udělal Sid Meier jedinou. Velikost herní mapy zmenšil téměř na polovinu, což usnadnilo vedení války a učinilo zajímavějšími i úvodní tahy.

Je návykovější než crack a měla by se prodávat s varováním na krabici – Computer Gaming World

MicroProse sice úspěšně dokončení hry brzdilo a její marketingový rozpočet byl téměř nulový. Na podzim 1991 se přesto dočkala vydání a podle hesla "dobré zboží se chválí samo" se začala šířit mezi hráče. "Pár měsíců nato mi volá Bill Stealey," vzpomíná Sid Meier. A co chtěl? "Vyhráli jsme cenu díky té tvojí hře," sděloval trochu nevěřícně...

Tříprocentní pecka

Civilizovaný padouch

Erotický thriller Někdo se dívá (1993) se Sharon Stoneovou a Williamem Baldwinem v hlavních rolích obsahuje záběr na plakát na zdi tajného pokoje hlavního záporáka. Poněkud překvapivě má vraždící voyeur na zdi přebal Sidovy Civilizace ;-)

Pravdou je, že přijetí Civilization bylo bez výjimky kladné. "Je návykovější než crack a měla by se prodávat s varováním na krabici," psal Computer Gaming World a udělil maximální hodnocení 100 %. "Teď, když vytvořil téměř dokonalé strategické dílo, má Sid Meier jediný problém – s čím může přijít příště, aby je překonal?" napsal Neil Jackson v Amiga Formatu a hodnocení 94 % doplnil i odkazem na dobovou konkurenci: "Lepší simulátor než SimCity, lepší válka než Mega-Lo-Mania, víc boží než Populous." A své publikum si Civilizace našla i u nás. "Jeden z najdokonalejších božských simulátorov, aké boli dosial urobené," psal Ludovít Wittek v BiTu a amigovské verzi udělil 83 %. Ataristický disketový magazín Narsil zhodnotil svou verzi slovy redaktora Marwina: "Podle mého názoru jde o nejlepší strategickou hru, jaká kdy byla vytvořena," s čímž tak docela nekoresponduje přísné procentuální hodnocení 78. A ještě v roce 1995 psal do Score v rubrice Klasika Tomáš Mrkvička: "Ať je Command & Conquer jakkoli hezký a zábavný, proti Civilizaci je to akční hra pro retardované děti. Totéž se týká 97 % všech ostatních strategií."

Sid Meier's Civilization vybral časopis CGW v roce 1996 jako nejlepší hru všech dob, objevila se v první desítce žebříčků nejvlivnějších her podle GameSpotu (7. místo v roce 2000) a IGN (4. příčka mezi PC hrami). Předloni se dostala mezi 100 nejlepších videoher historie podle časopisu Time. A v roce 2007 byla vybrána do "herního kánonu" vedle titulů jako SpaceWar, Tetris nebo Doom.

Zulu-maratón

Příručka vládce

DOSové nebe: Sid Meier's Civilization
i Zdroj: Hrej.cz
Civilization byla jednou z prvních her, která se dočkala své oficiální knižní příručky. Informačně nabitého průvodce s názvem Rome On 640k A Day sepsali Johnny Wilsopn a Alan Emrich z Computer Gaming World.

Laškování s více než dvacet let starou strategií málem dopadlo špatně. Sepsání tohoto dílu DOSového nebe předcházelo přibližně šedesát hodin hraní titulu, který nabízí šestnáctibarevnou grafiku v rozlišení 320 na 200 pixelů. Civilization prostě nestárne. Návyková hratelnost založená na postupné kolonizaci náhodně generované mapy a citlivém rozvažování nad politickým systémem a prostředky investovanými do vědy a ekonomiky, už drží vzorec, který mají i další díly série. Zajímavostí je blízkost bojového systému aktuální páté Civilizaci – na jednom poli mapy tu totiž sice může být více jednotek, ale když hráč zničí tu s nejvyšší obranou, zahynou i všechny ostatní, které chránila – přirozeně tak dojde k tomu, že hráči pohybují vojáky po mapě podobně jako v pětce.

Roztomilým detailem, jenž se postupem času ze série vytratil, je stavba vlastního paláce ve třech různých stylech (anebo divokém a nevkusném mixu), či drobná politická nekorektnost, díky níž Čínu vede Mao Ce-Tung a Rusko zase Stalin. Náhledy měst, na nichž jsou k vidění všechny budovy včetně divů světa a také obyvatelé; ti, kteří nepracují na poli a snižují nespokojenost, přitom vypadají jako Elvis Presley.

Nad rámec rozplývání se nad věcmi, které Civilization uměla už v roce 1991 (je tu znečištění, obchodní cesty, jaderný spad a globální oteplování), pak vyčnívá její tolikrát chválená pestrost. Vyhrát lze stavbou vesmírné lodi, diplomaticky či vojensky. A strategií, které vedou k úspěchu, je celá řada. Despotické podmanění planety ve starověku prostřednictvím laviny válečných vozů. Malý "demokratický pštros" zakopaný na ostrově s pěti městy. Diplomatický blitzkrieg, při kterém hráč namísto vojáky útočí hordami mužů s kufříky a kupuje cizí jednotky i města. A mnoho, mnoho dalších.

I když není v nabídce GOGu a oficiálně se k ní lze tedy dostat jen nákupem přes eBay, visí nejrůznější verze hry na řadě abandonware serverů a rozběhnutí s pomocí DOSBoxu je velmi snadné. Díky editovatelnosti herních souborů existuje také čeština od Miroslava Kučery. A i když jsou další díly z dnešního pohledu pro Civ-začátečníka určitě atraktivnější a logičtější volbou, je zajímavé podívat se, kde to všechno začalo.

Na počátek, kdy Země byla bez tvaru a pustá; a geniální hry se vešly do 640 kilobajtů DOSové operační paměti...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama