Dle whistleblowera měla QA agentura CD Projektu lhát o stavu Cyberpunku i vlastních možnostech
Polské studio CD Projekt se po více než dvou letech od vydání kontroverzního RPG Cyberpunk 2077 konečně oklepalo z vlny negativní odezvy způsobené tristním technickým stavem hry. Dodnes ale toto vydání působí problémy. Youtubový kanál Upper Echelon Gamers nyní přišel s tvrzením údajného whistleblowera, dle kterého lze zřejmě část viny hledat na straně QA agentury Quantic Lab.
- Dle zdroje měla QA agentura pracující na Cyberpunku lhát a mystifikovat CD Projekt
- Firma prý mlžila o svých možnostech a reportovala zbytečné chyby
Ta byla CD Projektem pověřena kontrolou hry a stejně jako při každém dalším vývoji většího herního projektu měla zařídit, aby na trh zamířil pokud možno funkční produkt s minimem významnějších chyb. Sám CD Projekt si později stěžoval, že právě tato část vývoje příliš dobře nefungovala a testeři si nevšimli zásadních bugů, kterým se těsně po vydání hráči posmívali na YouTube.
O radostech a strastech herního testingu
Bugy – tu malé, tu větší chyby a problémy, které kazí život vývojářům i hráčům. Pokud herní průmysl sledujete trochu blíže, jistě dovede z fleku vyjmenovat několik her z posledních let, které měly s technickým stavem velké problémy. Ať už to jsou technické problémy, kterými trpěly (či dodnes trpí) Kingdom Come: Deliverance, Fallout 76 nebo Cyberpunk 2077, či poddimenzování serverů jako v případě Diablo 3 nebo nejnověji u Outriders, v komentářích a reakcích hráčů se často setkávám s názorem, že za zpackaný stav hry mohou testeři.
Dle informací Upper Echelon Gamers tyto stížnosti možná byly na místě. Seznam souborů od údajného bývalého zaměstnance agentury má obsahovat obvinění, dle kterých tým Quantic Lab v mnoha ohledech lhal CD Projektu. Prý měl výrazně přehánět při prezentaci celkových kapacit firmy a týmu dedikovaného Cyberpunku. Zároveň tvrdil, že na hře budou pracovat zkušení tvůrci, ale většina testerů patřila k juniorním zaměstnancům, kteří práci QA vykonávali jen pár měsíců. Nejzásadnější je pak to, že Quantic Lab měl vedením stanovený denní limit reportovaných chyb, a zaměstnanci byli nuceni do CD Projektu denně odesílat tisíce nepříliš důležitých nedostatků, přičemž vynechávali zásadnější chyby. Obvinění padá na vedení, samotní testeři pracovali jak nejlépe mohli. Přísná politika mlčenlivosti jim ale neumožnila jakkoliv se ohradit nebo kritizovat poměry.
Ve složce prý nechybí 72 stránkový QA dokument k projektu, grafy a dokumenty související s organizací nebo například smlouvy oddělení lidských zdrojů. Pochybení QA samozřejmě není jediným důvodem, proč hra zažila tak krkolomný launch, mohlo k němu ale výrazně přispět.
Firma se kromě Cyberpunku podílela i na třetím Zaklínači, Gwentu, Desperados 3, FAR: Lone Sails nebo Destroy All Humans a menší měrou i na řadě dalších projektů. Dle whistleblowera není v tomto ohledu Cyberpunk žádnou výjimkou, jen nejvýraznějším příkladem špatného fungování Quantic Lab.
Autor videa tvrdí, že zdroj působí velmi věrohodně a přináší spoustu důkazů, že ve firmě skutečně pracoval. I tak je ale samozřejmě třeba zprávu brát s rezervou.